De același autor
Cu parlamentari traseiști, hăituiți, care la final de mandat se gândesc fie la realegere, fie, o mare parte, la viața de după, cu un premier aflat într-o situație similară, situația se îndreaptă spre un moment de grație prezidențial.
Fuga de acum o lună a premierului Ponta a fost o formă de demisie (i)morală atât din fruntea PSD, cât și a guvernului. Duminică s-a produs o instituționalizare a retragerii de la şefia PSD. Parțială, poate ridicolă, dar în spiritul noului său statut de după anunțul declanșării urmăririi penale împotriva domniei sale. Noua misiune a lui Ponta este aceea de a asigura o cât mai lentă cădere a guvernării PSD. Nu știm cine sunt principalii beneficiari ai întârzierii schimbării de guvern, ce instituții, partide, firme, grupuri, familii sau persoane fizice se bucură de prelungirea interimatului. Cert este că actuala situație depășește capriciile persoanei Victor Ponta. Acesta poate fi bănuit că vrea să aleagă el momentul plecării, că vrea să se victimizeze și să se eroizeze, dar multiplicarea gesturilor sale teatrale servește mai mult misiunii de a pleca în slow motion decât idealului de a pleca onorabil.
De ce vorbim la Ponta, nu numai la Oprea, de un adevărat interimat? Pentru simplul motiv că atunci când, în piața politică, majoritatea crede că nu poți rezista mai mult de câteva luni, atunci ai pierdut deja o mare parte din putere și nu vei rezista decât câteva săptămâni sau zile. Și acestea s-au scurs pentru Ponta. Se mai menține pe linia de plutire numai datorită generalului Oprea. Acesta din urmă a și primit o recompensă importantă: aproape o lună în poziția de premier. E adevărat, interimar. Dar Oprea a fost un interimar special: în timp ce era prim-ministru putea să-și negocieze contururile unei viitoare guvernări cu PNL, deci inclusiv sfârșitul majorității care susținea guvernul său. Iar voturile privind Strategia Naţională de Apărare și șeful SIE chiar au consfințit o posibilă nouă majoritate.
Dar asta nu este singura ciudățenie a acestei perioade Ponta-Oprea. Mușamalizarea suspiciunii de plagiat după modelul Ponta a făcut ca șeful UNPR să plece din fruntea guvernului mai puțin arogant decât a intrat, deci să fie un aliat și mai greu digerabil de către PNL și Iohannis. Să nu uităm că acest episod a venit într-un moment în care liderii PNL descopereau calitățile lui Oprea. Și aici avem o altă ciudățenie a acestei perioade în care opoziția cade în admirația unui vicepremier, parcă încearcă să se bage pe sub pielea acestuia - totuși, Oprea rămâne un stâlp esențial pe care se bazează chiar actualul prim-ministru. Îl va determina PNL pe Oprea „să trădeze“ atunci când principalul capital al şefului UNPR este legat de capacitatea sa de a-și respecta angajamentele?
Dar cea mai ciudată este atmosfera din jurul opoziției liberale, care nu dă impresia că se grăbeşte să vină la guvernare. Gesturile sale politice sunt făcute fără convingere. Un exemplu recent este discursul despre alegerile anticipate. Pe fond, discursul despre necesitatea lor poate fi corect, dar liberalii nu dau deloc impresia că vor să le provoace cu adevărat, că vor să facă acele gesturi care să ne arate că încearcă toată panoplia de acțiuni instituționale și de imagine care să provoace (măcar) demisia guvernului. Sigur că nu depinde numai de ei, dar un astfel de discurs care nu e urmat de fapte decredibilizează „noul PNL“.
De fapt, discursul despre anticipate probabil pregătește perioada de după căderea lui Ponta, atunci când Iohannis are posibilitatea de a-și numi un premier agitând amenințarea unor alegeri înainte de termen. Această amenințare, combinată cu gesturile lui Ponta (plecare, suspendare), care amplifică agitația și confuzia din PSD, anunță un parlament gata să voteze aproape orice.
Cu parlamentari traseiști, hăituiți, care la final de mandat se gândesc fie la realegere, fie, o mare parte, la viața de după, cu un premier aflat într-o situație similară, situația se îndreaptă spre un moment de grație prezidențial. Acesta adună virtual puterea, dar numai pentru o a împărți odată cu formarea noului guvern. E și motivul pentru care toată povestea legată de mărirea „salariilor“ demnitarilor a luat o asemenea proporție. În perioada de interregnum, Ponta a reușit să planteze mai multe mine pe care urmează să pășească succesorii săi. Unele au fost dezamorsate, așa cum a fost cazul legii pensiilor speciale pentru parlamentari, care a fost retrimisă de președinte în parlament, altele mai așteaptă sau chiar au explodat, cum este și cazul creșterii substanțiale a indemnizațiilor demnitarilor.
Dincolo de efectele de imagine, acest ultim scandal ne-a dat informații importante despre mecanismul coabitării de la începutul acestui an. Șeful Cancelariei Prezidențiale, Dan Mihalache, l-a amenințat pe Ponta că va da în vileag „e-mail-urile pe care domnia sa mi le-a dat personal, cu grilele privind salarizarea demnitarilor şi entuziasmul pe care îl avea la momentul respectiv“, invocând chiar faptul că „a discutat cu președintele României şi a discutat cu mine această temă şi mi se pare extrem de incorect“. Pare că Mihalache a negociat direct cu premierul și asta în virtutea unei relații personale mai vechi. Aceste declarații au fost puse în contextul tradiționalului război între palate, acum în faza Iohannis vs. Ponta. Ieșirea publică a prim-consilierului de la Cotroceni este de fapt semnificativă pentru rolul și locul acestuia în sistemul de putere actual și, mai ales, în perspectiva unui guvern pro-prezidențial. Ar merita ca Iohannis să clarifice această situație pentru că riscăm să credem că, cel puțin pentru primele luni ale mandatului său, supraviețuirea lui Ponta se explică inclusiv prin existența unor astfel de negocieri și înțelegeri greu de imaginat pentru cei care l-au votat.