De același autor
Ceea ce pare a fi un război rece între primul ministru din umbră şi actualul șef al statului ar trebui să se transforme într-o coabitare pacifică, pentru că au adversari prea puternici pentru a-i înfrunta fiecare pe cont propriu.
Între opoziţia din stradă şi opoziţia din parlament nu pare să existe corespondență şi nici măcar dialog. Prima îi respinge pe toţi, a doua nu pare credibilă decât în propriii ei ochi. Totuşi, până opoziţia din stradă va avea un corespondent instituţional, soarta opoziţiei actuale din parlament rămâne importantă. Cu atât mai importantă, cu cât alternanţa este principiul de bază al legitimării sistemului politic românesc după 1996.
PDL-ului îi este foarte greu să se ridice din groapa de credibilitate în care ajunsese anul trecut, de altfel lipsa credibilităţii PDL a fost atunci mai temeinică decât popularitatea USL. Astfel, dispariţia USL nu va rezolva problemele principalului partid din opoziţie, iar inevitabila încercare a naţional-liberalilor de a-i lua o parte din electorat nu va fi decât o problemă în plus.
Un simptom al dificultăţii PDL de a reveni în prim-plan a fost lansarea „guvernului din umbră“. Mulţi au fost dezamăgiţi de lista asumată de proaspătul prim-ministru din umbră Cătălin Predoiu, acesta fiind chiar nevoit să răspundă la întrebarea dacă şi-a ales el echipa. Totuşi, cred că acest eşec de comunicare este copacul care ascunde pădurea. Ce a fost vândut drept un „guvern din umbră“ e altceva şi a trebuit să răspundă altor priorităţi. Prima a fost aceea ca fostul ministru PNL Predoiu să fie acceptat de diverse grupuri din partid, care, iată, sunt reprezentate în lista miniştrilor potenţiali. A doua a fost ca această echipă să fie capabilă să furnizeze muniţie campaniei electorale pentru prezidenţiale pe care fostul ministru al Justiţiei a început-o deja. Nu este deci un guvern din umbră, ci constituirea primei linii a echipei de campanie pentru candidatul PDL din 2014.
Aceasta este vestea cea mai importantă pentru opoziţia politică din România. Şi ea de fapt conţine două veşti. Prima este că PDL a ieşit din criza de moarte care culminase cu strategia blatului de anul trecut. A doua fiind existenţa unui candidat la prezidenţiale care poate depăşi pasivul PDL din ultimii ani şi se poate adresa unui electorat mai larg decât cel care a votat ARD la parlamentare.
Ambele veşti sunt legate şi trebuie nuanţate, pentru că strategia de salvare a PDL prin cineva venit din afară nu este fără riscuri pentru ambele părţi. Ne putem aduce aminte că acesta a fost şi modelul salvării PNL prin prezidenţiabilul Stolojan. Ştim cum s-a terminat acest experiment. Deşi nu este similară, merită amintită şi soluţia Geoană pentru PSD. Aceste exemple ne arată că partidele româneşti sunt atât de rupte de propriul lor electorat, încât trebuie să ia oameni din afara formaţiunii politice, să-i pună chiar şefi de partid şi candidaţi la preşedinţie, pentru a se recredibiliza. O strategie care pare să funcţioneze, dar când partidul nu mai are nevoie de „salvatorul“ de moment, îl îndepărtează fără milă.
Vasile Blaga şi-a depăşit condiţia de secretar general perpetuu şi a reuşit cu această mişcare, ce ne aduce aminte de faptul că şi Valeriu Stoica e în PDL, să dovedească, cui mai avea nevoie, că soluţia Udrea era cea care ducea partidul pe ultimul drum. Dar, dacă criza mortală e depăşită, cea morală e vizibilă tocmai în contrastul dintre vestea resuscitării opoziţiei şi dezinteresul publicului. Criza de percepţie este departe de a fi una conjuncturală, vine din lipsa de reformă a partidului. O reformă prea des invocată, devenită un clişeu, dar nu mai puţin necesară. Cuplul surpriză Blaga-Predoiu salvează PDL, dar ce PDL?
Deocamdată, PDL-ul lui Vasile Blaga. Adică un lider care a reacţionat dintr-un instinct de supravieţuire numai atunci când era ameninţat de Traian Băsescu cu Mişcarea Populară. Într-un recent articol din România liberă, Dan Cristian Turturică amintea de posibilul rol obscur al actualului preşedinte al democrat-liberalilor în căderea Guvernului Mihai-Răzvan Ungureanu. Cădere văzută ca o lovitură a baronilor PDL nemulţumiţi, şi ei, de eficienţa DNA în zona clasei politice. Acel moment este important pentru a înţelege ce se întâmplă azi în relaţia partidului cu refondatorul său Traian Băsescu. Dar şi de ce este foarte puţin probabil ca partidul să se reconecteze cu electoratul strâns în 2007-2009, câtă vreme Vasile Blaga este principalul lider.
Blaga vrea să fie un Băsescu doi, prin încercarea de a se sprijini pe grupuri care nu sunt compatibile între ele. Limitele acestui tip de strategie s-au văzut atunci când s-a mimat reformarea partidului. PDL are acum nevoie de altceva, are nevoie în primul rând de o consonanţă între o mai bine definită identitate politică şi lideri. Cătălin Predoiu este pentru pedelişti un colac de salvare, dar în acest moment pare că are şi capacitatea de a deveni în timp acest altceva.
Deocamdată însă, şi obiectivul reinventării partidului prin campaniile electorale din 2014, mai ales cea prezidenţială, rămâne unul greu de atins. Vom aminti aici două motive care se adaugă la vulnerabilităţile preşedintelui partidului. Primul este legat de relaţia cu Traian Băsescu. Una care aparent a trecut de la subordonare la detestare reciprocă. Chiar dacă ingrată, autonomizarea partidului faţă de mentorul său, aflat la sfârşit de deceniu prezidenţial, este logică. Dar ostilizarea acestuia e contraproductivă. Iar un exemplu în acest sens a fost dat cu ocazia ofensivei PDL şi a lui Cătălin Predoiu pe tema schimbărilor forţate de la DNA. Atunci una dintre teme, chiar dacă mai mult sau mai puţin explicită, a fost legată de responsabilitatea preşedintelui în „înţelegerile politice pentru procurori“. Săgeata otrăvită era îndreptată direct spre Cotroceni. Asta chiar după ce Băsescu, pentru prima dată în ultima perioadă, bătuse la poarta partidului, anunţând necesitatea „unificării dreptei“ înainte de europarlamentare.
Suntem într-o perioadă în care problema justiţiei este centrală, iar PDL are marea şansă de a avea în rândurile sale mai mulţi foşti miniştri ai Justiţiei, prezenţa Monicăi Macovei fiind esenţială. Dar este cel puţin lipsit de tact să-l ataci din zona PDL pe preşedinte tocmai pe tema justiţiei, cum a făcut-o inclusiv primul ministru din umbră. Ceea ce poţi face din societatea civilă nu mai este legitim să faci din postura de foşti miniştri al Justiţiei care au beneficiat de sprijinul preşedintelui, iar acesta a plătit cu două suspendări tocmai atitudinea sa faţă de sistemul de justiţie.
Pe de altă parte, este evident că preşedintele poate accepta foarte greu că PDL are deja un candidat la prezidenţiale, şi încă unul care se impune fără binecuvântarea sa. Este şi motivul invocării, în acelaşi interviu, a lui Emil Boc ca posibil prezidenţiabil. Teoretic, acesta ar avea şanse în competiţia internă pentru desemnarea candidatului, dar ar fi evident o imensă eroare de casting, ceea ce Băsescu şi Boc ştiu perfect. Această afirmaţie a fost numai simptomul nevoii prezidenţiale de pârghii politice de negociere, iar Partidul Mişcarea Populară, în actualul stadiu, e departe de a fi suficient.
Ceea ce pare a fi un război rece între primul ministru din umbră şi actualul șef al statului ar trebui să se transforme într-o coabitare pacifică, pentru că au adversari prea puternici pentru a-i înfrunta fiecare pe cont propriu. Pentru asta Traian Băsescu ar trebui să uite trădările în serie din ultimul an şi să nu mai vadă în Cătălin Predoiu un viitor rival, ci o şansă. Deocamdată, nu este clar nici dacă asta e posibil şi nici dacă Predoiu va face şi el un pas în această direcţie.
A doua mare problemă a partidului este relaţia cu PNL. Teoretic, PDL poate spera o revenire la guvernare printr-o (mez)alianţă cu naţional-liberalii. Dar şansele sunt minime. Însă tentaţia există, aşa cum am văzut-o şi din declaraţia lui Cezar Preda pentru care PDL, într-un ipotetic tur doi între Ponta şi Antonescu, ar alege „candidatul dreptei“. La câteva zile, Traian Băsescu i-a răspuns indirect chiar de la Cotroceni printr-o tiradă anti-Antonescu. Este greu de reproşat PDL-ului că încearcă să colaboreze la nivel parlamentar cu naţional-liberalii, spre exemplu, referitor la schimbarea Legii alegerilor locale în importantul punct al revenirii la două tururi, în cazul alegerii primarilor. Această schimbare ar fi un test, pentru că ar destabiliza majorităţile locale USL, fiind văzută ca un pericol de către un PSD căruia îi e frică de posibilitatea ca toţi să se alieze împotriva celui mai puternic.
Deocamdată, PNL este însă principalul adversar al democrat-liberalilor, chiar pe zona lor politică. Acum, PNL face opoziţie mai vocal decât PDL, iar, pentru a evita această impostură, partidul lui Blaga ar trebui să profite de faptul că liberalii sunt la butoanele ministerelor sensibile ca Finanţele, Economia, Sănătatea, Protecţia Socială, Transporturile, Internele. Deocamdată, cel care face opoziţie mai eficientă pe aceste domenii e mai degrabă Traian Băsescu decât miniştrii din umbră.
Problemele ambelor relaţii ale PDL cu actualul preşedinte şi cu PNL nu au soluţii ideale, dar în acest moment nu este clar dacă PDL are vreo soluţie. Ambele conţin riscul unei forme de scindare atât a partidului, cât şi a electoratului. PDL este acum într-o poziţie de negociere mai bună decât acum un an. Însă nu este clar dacă vechii pedişti nu doresc să utilizeze oportunitatea Predoiu numai pentru a salva partidul de Băsescu. Dacă vor să-l salveze în scopuri mai nobile, ar trebui să-l lase pe Predoiu să iasă din logica de aparat, utilă, dar insuficientă, să-şi topească armura de sistem, căpătată în lungii ani de ministeriat, şi să întindă o mână acelei părţi din societate care vede pericolul partidului-stat, dar care nu va mai veni spre vechiul PDL Blaga-Boc-Udrea. Nu e nevoie de cianură pentru a exploata aurul electoral produs de puterea USL, e nevoie de decenţă. //