De același autor
După spectaculoasa victorie a lui Emmanuel Macron din 7 mai, după numirea unui premier de dreapta, Edouard Philippe, pe 15 mai, alături de un guvern care conține personalități de stânga, centru, dreapta, tehnocrați și din zona societății civile, mai rămâne ca alegerile legislative să confirme dominația noii majorități prezidențiale. Una cu o identitate compozită, în formare, a cărei principală calitate e noutatea și al cărui principal argument de campanie e acela de a asigura tânărului președinte mijloacele de a guverna și de a-și aplica programul.
Cum trebuie să interpretăm scurta campanie și rezultatul din ce în ce mai previzibil? Prima observație e că înfrânții prezidențialelor nu mai joacă niciun rol în această campanie, cu excepția celor de la extreme. Mobilizarea pentru legislative e slabă, zarurile par și chiar sunt aruncate, în sensul unei victorii a majorității prezidențiale reprezentate de La République en Marche (LREM).
Conform unei anchete IPSOS-Cevipof realizate săptămâna trecută, candidații proprezidențiali vor domina Adunarea Națională cu aproximativ 400 de deputați din 577, asta în ciuda faptului că LREM e creditată cu 31% din intențiile de vot, față de 22% pentru centru-dreapta (Les Républicains-UDI) și 18% Frontul Național. Cu alte cuvinte, deși progresul partidului prezidențial este evident față de primul tur al prezidențialelor (Macron obținuse 24%, deci un progres de 7%), totuși anunțata dominare a Adunării Naționale e posibilă datorită tipului de scrutin (uninominal majoritar în două tururi) și datorită poziționării candidaților LREM. Nu e vorba de candidați aflați strict la centru, majoritatea sunt de centru-stânga sau de centru-dreapta, fiind repartizați conform sensibilităților cunoscute ale electoratelor din circumscripțiile respective.
Astfel, forța LREM ține de capacitatea de a construi majorități între turul întâi și turul doi, ceea ce nu era evident acum câteva săptămâni. Aceste majorități nu sunt rezultatul unui acord între partide, ci sunt posibile tocmai datorită slăbirii celor două partide „tradiționale“.
Creditați cu puțin peste 8%, socialiștii care dețin azi majoritatea vor fi principalele victime ale votului-sancțiune, fiind reduși la cel mult câteva zeci de deputați, o zecime din ce aveau după alegerile din 2012. Supraviețuirea lor ca partid major după aceste alegeri ar ține de miracol. Cu 11%, mișcarea lui Mélenchon, La France Insoumise, e mult sub scorul de aproape 20% obținut la prezidențiale. Din cauza incapacității de a face alianțe, nu va putea să aibă decât cel mult o prezență simbolică la nivel parlamentar.
Stânga parlamentară va fi așadar marginalizată, cvasi-absentă. Dar situația partidului socialist e însă și mai gravă pentru că speranțele de revenire sunt drastic limitate de faptul că stânga e acum reprezentată de facto de acea parte a socialiștilor care a decis să meargă cu Macron.
Deși în procente centrul-dreapta stă mult mai bine, slăbirea acestei zone e și ea inevitabilă. Cele 22% ale Les Républicains (LR), aliați cu centriștii din UDI, vor aduce în jur de 100 de locuri de deputați, adică o înjumătățire față de situația actuală. Din perspectiva celor cinci ani de opoziție și mai ales a situației de favoriți din care începuseră anul 2017, rezultatul anunțat e unul dezastruos. La asta se adaugă tentația unor viitori deputați de a se apropia de majoritatea prezidențială. Numeric, aceasta nu are nevoie de ei, dar strategic pare că LREM dorește slăbirea și chiar ruperea LR, așa că a anunțat deja că după alegeri guvernul va fi lărgit și cu alți oameni de dreapta.
După ce PS era de mai mult timp muribund, principala țintă a campaniei LREM era partidul de centru-dreapta, care chiar acum două săptămâni mai spera să câștige 200 de deputați. Operațiunea de destabilizare realizată de zona Macron pare a fi reușit, dar ea pune și mai bine în evidență faptul că forța partidului prezidențial stă mai mult în slăbiciunea (provocată sau nu) a adversarilor decât în existența unui masiv entuziasm în favoarea șefului statului francez. Acesta există mai ales la nivel mediatic.
De fapt, numai în mod înșelător celor 66% din al doilea tur al prezidențialelor le va corespunde o majoritate absolută la nivel parlamentar după 11 și 18 iunie. Pentru cinci ani, toată puterea legislativă și executivă va fi în mâinile unui partid nou, dar baza sa electorală, sub o treime din electorat, e departe de majoritatea strivitoare care se anunță. Deocamdată, s-a construit numai un monstru cu picioare de lut. Teoretic, el va trebui să reformeze Franța și să contribuie decisiv și la revigorarea instituțiilor UE. Vom vedea în ce măsură retorica reformistă va fi urmată și de rezultate, singurele care pot înlocui picioarelor de lut.
Regimul semiprezidențial francez al celei de a V-a Republici e construit pentru a produce astfel de majorități prezidențiale prin scrutinul majoritar și prin adevărata anexare a legislativelor de către prezidențialele desfășurate puțin timp înainte. Din această perspectivă, rezultatul LREM nu va fi o surpriză. Apariția unui nou partid prezidențial e un fenomen politologic remarcabil, dar el nu schimbă cu nimic logica instituțională și constituțională. În plus, sociologic vorbind, noul partid aduce mult aer proaspăt la nivelul elitelor politice, dar aria de selecție (elita marilor școli, tehnocrați) rămâne identică cu cea a „vechilor“ partide. Revoluția Macron e, de fapt, producerea de către establishment-ul francez a unei mișcări politice adaptate pieței politice actuale.