De același autor
După spectaculoasa victorie a lui Emmanuel Macron din 7 mai, după numirea unui premier de dreapta, Edouard Philippe, pe 15 mai, alături de un guvern care conține personalități de stânga, centru, dreapta, tehnocrați și din zona societății civile, mai rămâne ca alegerile legislative să confirme dominația noii majorități prezidențiale. Una cu o identitate compozită, în formare, a cărei principală calitate e noutatea și al cărui principal argument de campanie e acela de a asigura tânărului președinte mijloacele de a guverna și de a-și aplica programul.
Cum trebuie să interpretăm scurta campanie și rezultatul din ce în ce mai previzibil? Prima observație e că înfrânții prezidențialelor nu mai joacă niciun rol în această campanie, cu excepția celor de la extreme. Mobilizarea pentru legislative e slabă, zarurile par și chiar sunt aruncate, în sensul unei victorii a majorității prezidențiale reprezentate de La République en Marche (LREM).
Conform unei anchete IPSOS-Cevipof realizate săptămâna trecută, candidații proprezidențiali vor domina Adunarea Națională cu aproximativ 400 de deputați din 577, asta în ciuda faptului că LREM e creditată cu 31% din intențiile de vot, față de 22% pentru centru-dreapta (Les Républicains-UDI) și 18% Frontul Național. Cu alte cuvinte, deși progresul partidului prezidențial este evident față de primul tur al prezidențialelor (Macron obținuse 24%, deci un progres de 7%), totuși anunțata dominare a Adunării Naționale e posibilă datorită tipului de scrutin (uninominal majoritar în două tururi) și datorită poziționării candidaților LREM. Nu e vorba de candidați aflați strict la centru, majoritatea sunt de centru-stânga sau de centru-dreapta, fiind repartizați conform sensibilităților cunoscute ale electoratelor din circumscripțiile respective.
Astfel, forța LREM ține de capacitatea de a construi majorități între turul întâi și turul doi, ceea ce nu era evident acum câteva săptămâni. Aceste majorități nu sunt rezultatul unui acord între partide, ci sunt posibile tocmai datorită slăbirii celor două partide „tradiționale“.
Creditați cu puțin peste 8%, socialiștii care dețin azi majoritatea vor fi principalele victime ale votului-sancțiune, fiind reduși la cel mult câteva zeci de deputați, o zecime din ce aveau după alegerile din 2012. Supraviețuirea lor ca partid major după aceste alegeri ar ține de miracol. Cu 11%, mișcarea lui Mélenchon, La France Insoumise, e mult sub scorul de aproape 20% obținut la prezidențiale. Din cauza incapacității de a face alianțe, nu va putea să aibă decât cel mult o prezență simbolică la nivel parlamentar.
Stânga parlamentară va fi așadar marginalizată, cvasi-absentă. Dar situația partidului socialist e însă și mai gravă pentru că speranțele de revenire sunt drastic limitate de faptul că stânga e acum reprezentată de facto de acea parte a socialiștilor care a decis să meargă cu Macron.
Deși în procente centrul-dreapta stă mult mai bine, slăbirea acestei zone e și ea inevitabilă. Cele 22% ale Les Républicains (LR), aliați cu centriștii din UDI, vor aduce în jur de 100 de locuri de deputați, adică o înjumătățire față de situația actuală. Din perspectiva celor cinci ani de opoziție și mai ales a situației de favoriți din care începuseră anul 2017, rezultatul anunțat e unul dezastruos. La asta se adaugă tentația unor viitori deputați de a se apropia de majoritatea prezidențială. Numeric, aceasta nu are nevoie de ei, dar strategic pare că LREM dorește slăbirea și chiar ruperea LR, așa că a anunțat deja că după alegeri guvernul va fi lărgit și cu alți oameni de dreapta.
După ce PS era de mai mult timp muribund, principala țintă a campaniei LREM era partidul de centru-dreapta, care chiar acum două săptămâni mai spera să câștige 200 de deputați. Operațiunea de destabilizare realizată de zona Macron pare a fi reușit, dar ea pune și mai bine în evidență faptul că forța partidului prezidențial stă mai mult în slăbiciunea (provocată sau nu) a adversarilor decât în existența unui masiv entuziasm în favoarea șefului statului francez. Acesta există mai ales la nivel mediatic.
De fapt, numai în mod înșelător celor 66% din al doilea tur al prezidențialelor le va corespunde o majoritate absolută la nivel parlamentar după 11 și 18 iunie. Pentru cinci ani, toată puterea legislativă și executivă va fi în mâinile unui partid nou, dar baza sa electorală, sub o treime din electorat, e departe de majoritatea strivitoare care se anunță. Deocamdată, s-a construit numai un monstru cu picioare de lut. Teoretic, el va trebui să reformeze Franța și să contribuie decisiv și la revigorarea instituțiilor UE. Vom vedea în ce măsură retorica reformistă va fi urmată și de rezultate, singurele care pot înlocui picioarelor de lut.
Regimul semiprezidențial francez al celei de a V-a Republici e construit pentru a produce astfel de majorități prezidențiale prin scrutinul majoritar și prin adevărata anexare a legislativelor de către prezidențialele desfășurate puțin timp înainte. Din această perspectivă, rezultatul LREM nu va fi o surpriză. Apariția unui nou partid prezidențial e un fenomen politologic remarcabil, dar el nu schimbă cu nimic logica instituțională și constituțională. În plus, sociologic vorbind, noul partid aduce mult aer proaspăt la nivelul elitelor politice, dar aria de selecție (elita marilor școli, tehnocrați) rămâne identică cu cea a „vechilor“ partide. Revoluția Macron e, de fapt, producerea de către establishment-ul francez a unei mișcări politice adaptate pieței politice actuale.
Comentarii 2
Andrei - 06-08-2017
Cine sînt elitele... azi, în Franta? Se implica ele în viata cetatii? Daca sîntem atenti, vedem niste actorasi sau cîntareti de a doua mîna care se agita în jurul lui Macron. Onfray, Finkelkraut, Natacha Polony si altii, multi altii, nu par sa fie fascinati de guru-ul Macron. Cine sînt jurnalistii de informatie? Cît sînt ei de competenti si cît sînt de "suiveurs" tocmai pentru ca nu mai au capacitatea de a compara si analiza actualitatea? Fenomenul Macron tine din pacate de marketing, vom vedea ce se întîmpla în cîteva luni. Bazele însa sînt subrede, poate vor tine constructia, poate nu. Partidul unic care se profileaza (fie el pestrit: si la dreapta si la stînga; sa nu uitam ca în mare parte e vorba de oportunisti si de tradatori) nu mi se pare o solutie viabila si linistitoare. El nu lasa loc decît extremelor ca posibila alternanta în caz de esec. Este multa fatada în "actiunile" REM, dar la o analiza, e vorba, ca de obicei, de vorbe mari pentru nu mare lucru. Francezii voteaza cam ca si Românii... Si sînt usor de manipulat.
Răspundecristian sirb - 06-07-2017
Nu inteleg de unde ar trebui selectate elitele pe viitor - in Franta... Din ce alte medii? Patroni? Directori de banci? Sper doar ca nu oameni simpli, ca sa „remedieze prăpastia dintre electorat si clasa politică” (despre care ne împuie capul discursul populist). faceți așa un tablou sumbru al eșichierului francez de parcă ar urma apocalipsa. Asta vine, oare, din frustrarea că nu s-au împlinit previziunile cu LePen câștigătoare? Nu zic că dvs ați previzionat așa ceva, dar era un curent general la un moment dat - să bocim pe marginea unei catastrofe anunțate (pe care toate sondajele, totuși, se încăpățânau s-o contrazică - în defavoarea lui LePen, cu diferențe mari, nu ca acelea dintre Trump și Clinton). Oare nu vă aduceți aminte, din trecutul recent, că francezii nu susțin nici un fel de reformă, nici măcar atunci când un partid cu „bazin electoral” care să nu fie de lut câștiga majoritatea în Adunare. Francezii votează oamenii care propovăduiesc reforma, dar când e să-i susțină, odată în funcție, îi lasă baltă și ies la proteste! Deci nu văd diferența între un REM și un RPR sau PS. Constanta care frânează aici este electoratul inert, recte opinia publică franceză (mai degrabă obișnuită să fie contra decât pro). În rest, îmi place că admiteți posibilitatea unei victorii covârșitoare a EnMarche, dar o prezentați, printr-un switch dubios, ca pe un eșec anunțat. Păi, orice e posibil. Dar logica nu prea stă în picioare și denotă mai mult o nemulțumire personală decât luarea în considerare a tuturor parametrilor sociali hexagonali. Pe care, de bună seamă, îi cunoașteți, dar pesemne că îi omiteți ca să vă iasă demonstrația... Prefer „revoluția” inițiată de establishment decât aceea capabilă să aducă un coate-goale în tronul prezidențial. Prefer o revoluție „emanată” de elitele speriate de tăvălugul populist decât o „întoarcere la popor”, decât un apel la puterea tâmpă a gloatei, decât democrația directă etc.
Răspunde