De același autor
Ne așteaptă o nouă vară fierbinte – și nu vorbim despre prognoza meteo. De la scrisoarea halucinantă a celui de-al doilea om în stat, trecând prin perdeaua de populisme asigurate de Guvernul Ponta, până la termenul de „Rarinca Gate“ utilizat de Antena 3, pare că asistăm la ceva mai mult decât la deja banala campanie anti-anticorupție. Noua operațiune este cu atât mai periculoasă cu cât, pentru moment, pe temele esențiale, opoziția pierde toate meciurile prin neprezentare, iar președintele Iohannis are răspunsuri „soft“ la derapaje „hard“.
Clasa politică, în ansamblul ei, sponsorii acesteia, sistemul media dependent se simt amenințați de ofensiva anticorupție și, în mod logic, (re)acționează. Ar fi eronat să punem în același coș toate aceste reacții. În același timp, nu e ușor să distingi între cele care țin de rolul fiecărei puteri în stat, de dorința oamenilor politici de a-și apăra teritoriul legitim și, pe de altă parte, încercările de a stopa această ofensivă.
Deocamdată, aceste încercări au fost în așa măsură contraproductive pentru inițiatorii lor, încât te întrebi dacă ele nu fac altceva decât să întărească diversele instituții anticorupție. Este însă clar că mulți oameni politici cred că, în viitor, situația se poate schimba radical. Aceștia cred că ar fi suficiente câteva schimbări la cel mai înalt nivel al instituțiilor-cheie, care sunt ÎCCJ și DNA, pentru ca lucrurile să „reintre în normal“.
Este cu siguranță cazul președintelui Senatului, așa cum reiese din scrisoarea cosemnată de acesta și adresată președintelui României. Din aceasta am putea deduce că, dacă mâine majoritatea îl suspendă pe Iohannis, iar Tăriceanu devine șeful statului, fie și numai pentru o scurtă perioadă, el le va demite pe șefa ÎCCJ și pe șefa DNA. Anunță Tăriceanu o nouă suspendare a statului de drept? Poate că da, însă nimeni nu ia în serios o asemenea consecință logică a scrisorii respective, tocmai pentru că ea pare a viza altceva. Pe lângă erodarea încrederii în ÎCCJ și DNA, vizează evitarea faptului ca, în 2016, cele două șefe de instituții să primească câte un nou mandat.
Totuși, dincolo de acest obiectiv tactic, este interesant de urmărit ce au învățat autorii acestei noi ofensive din eșecurile trecute. Deocamdată, ei riscă să beneficieze de mai multe caracteristici ale momentului actual. În primul rând, se mizează pe sentimentul unei oboseli a opiniei publice față de semnalele de alarmă legate de acțiunile de autoprotecție ale parlamentarilor. Adevărul este că, dincolo de sondaje, încă așteptăm o mobilizare a românilor, pe măsura mizei reprezentate de încercările de a bloca lupta anticorupție.
Din acest punct de vedere, putem identifica multe stângăcii de comunicare venite din zona justiției, probabil acestea provenind în mare măsură din lupta intrasistemică ce se duce la acest nivel. Opinia publică nu ajunge însă nici pe departe să distingă între grupările și tendințele din interiorul complexei lumi a magistraților. Iar acest deficit de înțelegere, dublat cu lipsa de credibilitate și, de cele mai multe ori, de specializare a jurnaliștilor, fac ca mobilizarea publică pe aceste teme să fie greu de realizat.
O mobilizare inversă, mai ales în jurul unor teme care combină întrebările legitime cu discursul emotiv, așa cum poate fi utilizat și cazul Rarinca, nu este imposibilă. Este greu de crezut că acesta va marca un punct de inflexiune în atitudinea majorității față de justiție, dar asta se urmărește.
O vulnerabilitate a momentului este legată de legea simplă că cine muncește greșește. Lupta anticorupție nu este un drum lin și, cu siguranță, duce la o seamă de erori, chiar derapaje. Ieri, justiția nu era o (contra-)putere. Azi este, iar puterea aduce cu ea și tentația abuzului. Or, în spiritul comun, este inacceptabilă scuza erorii, când vine vorba despre injustiție. În acest context, apărătorii luptei împotriva corupției tind să eufemizeze pasivul acestei realități. Iar această disonanță între discurs și realitate oferă un teren ideal adversarilor revoluției din (sau prin) justiție.
Paradoxul momentului este că, în actualul context, de intensificare a conflictului, inclusiv a războiului discursiv, pare contraproductiv să induci ideea că simțul critic trebuie exersat tocmai acum, ideea că instrumentalizarea cu rea-credință a unor erori poate fi cel mai bine combătută cu ajutorul unei critici făcute cu bună-credință.
Totuși, aceasta se poate dovedi singura soluție pe termen lung, pentru că politicile anticorupție vor rămâne o realitate centrală în România pe termen foarte lung. Ele au, deci, vocația de a fi dezbătute, explicate, chiar instrumentalizate politic, fie că ne place sau nu.
Pe de altă parte, gesturile instituționale cum sunt cele deja cu repetiție ale șefului Senatului sau ale primului-ministru, precum și tentativele de modificări de legi fără legătură cu interesul public, nu pot fi asimilate cu simple critici în spațiul public, ci sunt gesturi politice care vizează limitarea acțiunii anticorupție și, în general, limitarea independenței justiției. Este semnificativ faptul că până și CSM, de multe ori, nu subliniază diferența de natură între cele două. De fapt, ca în parabola cu sarea în bucate, spiritul critic autentic este principalul aliat al independenței justiției.