De același autor
Debaronizarea este unul dintre principalele mecanisme de autoreglare care urmăresc scăderea probabilității unui colaps sistemic. Iar acesta nu poate fi evitat fără actuala terapie de șoc a magistraților.
Justiția de una singură nu poate debaroniza România. Totuși, aceasta dă acum un mesaj decisiv celor care, de la simplu cetățean la membru al elitei politico-economice centrale, pot inversa tendința de 20 de ani de pervertire a democraţiei locale până la stadiul neofeudalismului postcomunist. Este trist că, deocamdată, cetățenii nu sunt actorii principali ai debaronizării. Actorul principal este statul, prin instituțiile sale, un stat central, care acționează pentru că își pierduse relevanța în anumite zone și mai ales pentru că era pe punctul să devină un stat captiv.
La originea acestei realități este creșterea excesivă a influenței șefilor de consilii județene și a primarilor asupra partidelor politice. Fenomenul feudalizării partidelor este legat de modul în care în România a fost redistribuită proprietatea după căderea regimului comunist. Noua ordine politică s-a bazat exclusiv pe vechile rețele de influență. Abundența resurselor care trebuiau împărțite la nivel central a dus la neglijarea periferiei. Șomajul și problemele sociale majore din anii 1990 au aruncat părți importante ale populației în brațele celor care puteau să le ofere o minimă alinare materială și nu numai. S-a trecut astfel de la un tătuca Iliescu la tătuci locali. În ochii oamenilor, aceștia erau singurii care le puteau oferi ceva concret, de la ajutoare sociale la locuri de muncă în administrație sau în firmele care trăiesc din banii administrațiilor locale, de la panseluţe și locuri de joacă la biserici. Astfel, aleșii locali și-au putut crește treptat influența, construindu-și spirale ale autoîmproprietăririi și îmbogățirii. Capitalismul sălbatic de tip postcomunist a produs un sistem politic în care idealul reprezentării a fost confiscat de aparenta empatie a alesului local pentru o populație dependentă care devine electorat captiv. Tradiția secretarului de partid „cumsecade“ și-a găsit astfel prelungirea în postcomunism.
Acest fenomen a făcut ca, în spatele aparentului partid-stat care se dorea PSD-ul lui Năstase în 2001-2004, să se consolideze o rețea locală ce inversează raporturile de putere cu centrul. Când, în 2005, cuplul Iliescu-Năstase este măturat de la conducerea PSD, unii au putut crede că e un semn al democratizării partidului. De fapt, era numai ultimul semn că partidele deveniseră captive baronilor. Căci, dacă asta se întâmpla cu PSD, era evident că, în stadii diferite, acest proces exista și în PNL și PD. Cine nu are baroni să-și cumpere!, aceasta devine deviza politicii românești.
Nu este deci de mirare că suflă vântul prin sediile centrale ale partidelor, odinioară locul în care se decidea tot. Baronizarea face ca miniștrii să fie repartizați pe filiale, după rezultatele cursei județene pentru voturi. Comisiile de specialitate ale partidelor nu mai au specialiști, ci trimiși ai intereselor baronilor. Cum acestea nu elaborează programe, partidele nu mai știu ce să facă atunci când iau puterea. Programul de guvernare trecut prin parlament devine relevant numai în măsura în care conţine rezultate punctuale ale negocierilor politice, dar, ca și guvernului, îi lipsește orice viziune de ansamblu.
Partidele nu ies niciodată din tranziție, pentru că nu au identitate, nu reprezintă decât forme de adaptare la o istorie care vine peste ele. Liderii locali sunt fără veritabilă culoare politică. Se mută de la un partid la altul în funcție de culoarea guvernului. Centrul se mulțumește cu o aritmetică a ocupării unui teritoriu pe care nu-l mai controlează.
Bref, baronii, în prima fază, fac România mai ușor guvernabilă, iar în ultima fază contribuie la o situație în care tinde să nu mai fie guvernată deloc. Sistemul baronilor devine mai puternic ca niciodată în 2007, odată cu transformarea guvernării Tăriceanu într-una minoritară. Atunci, guvernul se menține prin acordul informal cu un PSD care trăieşte din resursele aleșilor săi locali, care devin principalii profitori ai creșterii economice. Guvernul le va permite acestora din urmă aproape orice, numărul asistaților sociali tinde spre 50% din populație, numărul angajaților în autoritățile publice locale crește vertiginos, ca şi îndatorarea la acest nivel.
Mecanismul neguvernării și servirii intereselor baronilor face ca România să intre în criză exact atunci când părea că se poate și fără guvernare centrală stabilă și când acest sistem părea că, în ciuda corupției endemice cunoscute de toată lumea, ne-a dus în UE și la o prosperitate relativă.
Vina nu este numai a baronilor, dar aceștia au rolul esențial în a face sistemul politic să funcționeze aparent democratic pentru că ei strâng voturi. Probabil că nivelul politicii centrale nu a fost niciodată confortabil cu această derivă, cu acest transfer din ce în ce mai evident al puterii către oameni lipsiţi de un minim interes pentru România în ansamblu, profund limitați mental la problematica lor locală. Liderii centrali au devenit însă niște drogați dependenți de voturile baronilor, o dependență care ducea inevitabil la scăderea încrederii în instituțiile democratice și la scăderea șanselor României de a se europeniza.
Două elemente semnificative ale încremenirii în proiectul cvasisinucigaș al transferării partidelor în mâinile baronilor sunt schimbarea, în 2008, a modului de votare a șefilor consiliilor județene și schimbarea în același sens a modului cum sunt aleși primarii, începând cu anul 2012. Votul uninominal majoritar într-un singur tur nu se justifica decât prin dorinţa baronilor de a-şi creşte şansele de a fi realeşi, o majoritate relativă devenind suficientă. Toate partidele și-au dat astfel mâna, pentru ca cei care adunau voturi pentru ele în alegerile parlamentare și prezidențiale să se apropie de o formă de inamovibilitate politică. În 2013, ar fi trebuit să urmeze votarea proiectelor legate de descentralizare, care ar fi completat neofeudalismul postcomunist. Dar, în timp ce baronii începeau să se lupte între ei pentru a deveni superbaroni, dosarele procurorilor deveneau mai groase și se înmulțeau. Acum, prioritatea a devenit lupta pentru forme juridice sau informale de imunitate. Şi, cum puterea locală controlează partidele, orice guvern, pentru a se menţine, va face gesturi în sensul dorit de baroni. Guvernul Ponta este strident prin discurs, dar pe fond influenţa politică a celor cocoţaţi pe piramide ale corupţiei locale nu poate fi scăzută decât în timp.
Originea ofensivei centrului cred că trebuie găsită în modul cum sistemul politic a reacționat în fața crizei economice. În 2007-2010, am văzut că dependența de subsistemul puterii locale pune în pericol stabilitatea întregului sistem politic. Guvernul, parlamentul, partidele erau paralizate. Politica de austeritate a fost impusă în 2010 de un șef de stat aflat la începutul celui de-al doilea mandat, deci eliberat de influența baronilor. După acest moment, nu numai capitalul său politic a fost consumat, dar și credibilitatea întregului sistem. După riscul falimentului economic a venit riscul falimentului democratic, momentul din 2012 fiind numai vârful unui aisberg. Din teoria sistemelor politice știm că acestea au capacitatea de a se autoregla, dar câteodată influența externă devine vitală. Sistemul politic românesc a avut nevoie de această influență pentru a scăpa atât de falimentul economic, cât și de cel democratic.
Debaronizarea este unul dintre principalele mecanisme de autoreglare care urmăresc scăderea probabilității unui colaps sistemic. Iar acesta nu poate fi evitat fără actuala terapie de șoc a magistraților. Ea ar trebui să ducă la o schimbare de comportament a aroganţilor deținători ai puterii locale. Suntem departe de acest obiectiv, iar pe termen scurt observăm că agresivitatea verbală a apărătorilor actualului sistem de spoliere crește, de altfel direct proporțional cu creșterea evaziunii fiscale din ultima perioadă. Resurse imense sunt pierdute la periferie, actualele creşteri de taxe fiind necesare pentru a le compensa. De altfel, lupta pentru resurse este mai dură după ce tortul a fost diminuat de criză. În plus, instituțiile UE nu au rămas impasibile la modul cum sunt cheltuiți banii contribuabililor europeni. Justiția, monitorizată de Bruxelles și moral susținută de SUA, devine principalul aliat al centrului în tentativa de a diminua puterea periferiei. Debaronizarea este etapa decisivă în dorința de a diminua hemoragia de resurse.
S-a creat astfel şi un nou context politic. În mod normal, impactul electoral ar trebui să fie unul major. Totuși, este greu să vedem cine poate profita de actuala conjunctură. PSD, deocamdată, mizează pe faptul că poporul vrea să-i salveze pe baroni și va trimite în cursa pentru Cotroceni un soldat al acestora. Calculul pare hazardat atunci când vedem că, după 1992, singurul candidat care nu a câștigat în turul doi având un discurs anticorupție a fost Vadim Tudor. În același timp, în 2014, niciun partid nu poate fructifica automat lupta împotriva corupției. Dar dacă debaronizarea are un efect invers celui scontat de PSD și entuziasmul baronilor de a aduce voturi cu orice mijloace scade? Un răspuns la această întrebare vom avea încă de la alegerile europene, iar de acest răspuns poate depinde și măsura în care un candidat anti-PSD va putea forma o majoritate anticorupție în turul doi al prezidențialelor. //