De același autor
Semnul trecerii de la USL 1 la USL 2 va fi acceptarea de către naţional-liberali a unei remanieri guvernamentale, în care miniştrii care au intrat în conflict cu premierul sunt înlocuiţi.
Acum câteva luni, opinia dominantă era că pactul de colaborare instituţională între şeful statului şi cel al guvernului este o simplă foaie de hârtie. Azi, aceeaşi colaborare nu numai că este privită ca o evidenţă, dar a devenit foarte răspândită ideea că aici rezidă cauza unei iminente rupturi a Uniunii care numai cu şase luni în urmă a câştigat zdrobitor alegerile parlamentare. Iar această trecere de la o extremă la alta nu este decât unul dintre semnele că lentila prin care cetăţenii sunt îndemnaţi să vadă realitatea este grav deformată.
În ultimele zile, concentrarea pe conflictul din USL a dus la ratarea analizării ştirii că o instituţie din subordinea directă a premierului, Corpul său de control, a sesizat DNA în legătură cu anumite presupuse ilegalităţi ale unui consilier prezidenţial, fostul ministru Daniel Funeriu. Nu am văzut niciun „Breaking News“ care să anunţe faptul că primul ministru dă un şah preşedintelui atacându-i un apropiat. Atunci când o informaţie, măcar la o primă analiză, se opune unei scheme dominante de interpretare a realităţii, această informaţie este golită de semnificaţia ei principală.
Pe de o parte, gesturile publice ale Corpului de control sunt şi gesturi politice. Pe de altă parte, atacul la un consilier prezidenţial este şi un atac la preşedinte. Pactul de coabitare nu putea interzice astfel de evenimente instituţionale, dar în acest caz momentul ales este strict unul politic. Atacând un membru important al echipei de consilieri prezidenţiali, Victor Ponta vrea să demonstreze în interiorul USL şi al PSD, precum şi publicului, că nu este complice cu Traian Băsescu. Astfel, preşedintele este pus cel puţin într-o poziţie delicată, din cauza unor interese conjuncturale ale primului ministru. Putem deci vorbi de un tip de atitudine care încalcă implicit protocolul de colaborare şi care cere o replică din partea preşedintelui.
Acest incident este semnificativ şi pentru faptul că Victor Ponta consideră relaţia cu Traian Băsescu drept principala sa vulnerabilitate. Nu numai pentru că împotriva acestuia s-a format USL, ci şi din cauza răspândirii unei teorii a conspiraţiei care ajunge la concluzia că tot din cauza lui Traian Băsescu USL se va rupe. Teoria respectivă serveşte perfect PNL în dorinţa sa de a fi singurul depozitar al moştenirii USL. Dar o astfel de teorie este fie falsă, fie incompletă. Victor Ponta are în egală măsură nevoie de şeful statului, atât ca să colaboreze cu acesta în anumite probleme, cum ar fi cele legate de externe sau justiţie, cât şi ca să i se opună. Iar aici reciproca este valabilă. Dar această coabitare, care ar trebui mai corect numită convieţuire, este temporară, fiind un echilibru instabil, care depinde de mulţi factori. Principalii sunt aceia ai capacităţii grupului Ponta de a guverna, dar şi de a controla PSD şi USL. Dacă Victor Ponta ajunge la concluzia că, pentru a controla PSD, trebuie ca PNL să fie scos de la guvernare, acesta va fi scos, dar un astfel de eveniment nu ar putea fi cauzat de Traian Băsescu. Sigur că liderii PNL vor vedea „mâna“ preşedintelui în tot ce li se întâmplă şi mai ales o vor invoca pentru a-şi ataca actualii aliaţi. În acest sens, când apare numele Băsescu între actualii parteneri din USL, legătura cu realitatea puterii acestuia este facultativă, trebuie numai să înţelegem că neîncrederea s-a instalat durabil în USL. Totuşi, actuala criză poate fi numai una de etapă, în care premierul şi PSD vor să mai taie din elanul şi aroganţa care au caracterizat PNL în ultimul an.
Victor Ponta ştie că liberalii mai vor să stea la guvernare şi pot face compromisuri în acest sens. Astfel este atins obiectivul consolidării premierului în partidul său, dar asta numai dacă PNL este umilit, fără ca USL să dispară. În aceste zile, pentru prima dată de la alegeri, apar public divergenţe în PSD, zona Dragnea fiind mult mai puţin agresivă cu liberalii decât zona Ponta-Sârbu. Este clar că ofensiva primului ministru a început atunci când a fost sigur că poate să facă o majoritate parlamentară fără PNL. Asta nu înseamnă însă că reconfigurarea majorităţii parlamentare trebuie să se petreacă mâine. Din contra, Victor Ponta va fi judecat după capacitatea sa de a folosi eficient ameninţarea cu excluderea, fără însă a o utiliza.
Cărţile sunt deci în mâna PSD, iar liberalii nu pot decât să-şi aducă aminte cum i-au exclus ei de la guvernare pe partenerii de Alianţă D.A. în primăvara lui 2007. În acest moment, Crin Antonescu nu poate să explice teritoriului de ce strică USL numai ca să-şi păstreze aura de etern opozant al sistemului, în vederea prezidenţialelor. Nevoia de resurse probabil va păstra PNL la guvernare, dar locul său de partener egal în USL s-a încheiat, era numai un rol de scenă. Din acest punct de vedere, USL în forma sa iniţială va lăsa locul unui USL 2, în care va fi clar cine conduce. Semnul trecerii de la USL 1 la USL 2 va fi acceptarea de către naţional-liberali a unei remanieri guvernamentale, în care miniştrii care au intrat în conflict cu premierul sunt înlocuiţi. O astfel de remaniere devine din ce în ce mai necesară, dar, pentru moment, Ponta a gestionat-o greşit. În loc să fie omul care negociază, a trecut la stilul smuls, care îl pune în pericolul de a apărea drept responsabil pentru o criză politică şi pentru ruperea USL. Ar fi deci în interesul său ca o astfel de criză majoră să nu se producă acum. //