Franţa, o ţară 'în pragul crizei de nervi'

Alexandru Gussi 23.04.2013

De același autor

Cu un Executiv fără o direcţie clară, cu ţinte economice ratate,  cu o opoziţie slabă şi oameni în stradă, Franţa rămâne motorul gripat al UE.

În mai-iunie 2013, Partidul So­cia­list revenea la putere după zece ani, iar un preşedinte de stânga la Palatul Elysée după 17 ani. To­tuşi, citatul din ti­tlu aparţine unui li­­der socialist, Jean-Christophe Cam­ba­délis, secretar na­ţional al PS, fi­ind semnificativ pen­tru starea de spirit a celor care guvernează azi Fran­ţa. Iar soarta Franţei ne in­te­re­sează nu numai în sine, ci şi prin consecinţele la nivel european pe care le poate avea o posibilă criză socială şi politică în această ţară. Pentru moment, la nivel intern ambianţa este dată în aceste zile şi de o presă care, pentru a des­crie sfidările momentului, face apel la repere istorice cum ar fi „Anii 1930“ (pentru Nouvel Ob­servateur, centru-stânga), sau chiar „1789“ (Le Point, centru-dreapta).

 

Sarkozy
După ce Nicolas Sarkozy a pierdut alegerile prezidenţiale la un scor destul de strâns cât să-i deschidă calea unei posibile reveniri, după ce a lăsat UMP destul de divizat încât să apară majorităţii electoratului de centru-dreapta ca fiind indispensabil, fostul preşedinte mai are de trecut o singură etapă, aceea judiciară, pentru a-şi face reintrarea în viaţa politică. Deşi riscă un proces, acesta se va termina până în 2016, iar până atunci Hollande pare principalul său agent electoral.

Un preşedinte indecis

Hollande a fost ales pentru că era un perfect anti-Sarkozy. Pa­ra­doxal, însă, faptul că şi-a ţinut promisiunea de a fi „un pre­şe­dinte normal“ pare a fi azi prin­cipala cauză a criticilor la care es­te supus. Indecizia sa este su­biec­tul recurent al deriziunii publice, iar părţi întregi din „majoritatea prezidenţială“ se întreabă „dacă există un pilot în avion“. Deşi preşedintele este mult mai dis­cret ca predecesorul său, figura primului ministru rămâne una marginală. Cu alte cuvinte, deşi Hollande cel puţin a vrut să pară că mai mult prezidează decât gu­vernează, opinia publică îl iden­tifică ca fiind nu numai prin­ci­palul, ci chiar singurul res­pon­sabil de acţiunile majorităţii de stânga.

La prima sa conferinţă de presă, din noiembrie, Hollande a răs­puns destul de convingător în­gri­jorărilor publice, care se ex­pri­mau deja în mod insistent, dar, la cinci luni de la acel moment, Hollande 2 nu pare că s-a impus. Iar contestarea a venit chiar din par­tea unor mi­niş­tri ca Arnaud Mon­te­bourg, Cécile Du­flot şi Benoît Ha­mon, care nu fac însă decât să răs­pundă aşteptărilor unei părţi a stângii care doreşte o po­litică economică mai voluntaristă şi creşterea de­ficitului peste limitele asumate la nivel european. Pe fond, ma­jo­ri­tatea de stânga este divizată asu­pra problemei economice. Aşa se face că s-a ajuns în situaţia în ca­re ieri au fost crescute impozitele pe întreprinderi în numele so­lidarităţii sociale şi azi apro­xi­mativ aceleaşi întreprinderi îşi văd diminuate dările către stat într-o proporţie comparabilă, în numele competitivităţii. Co­ti­di­anul de centru-stânga Le Monde nu a ezitat să califice această ati­tudine drept una a „pompierului-piroman“. Iar credibilitatea Exe­cutivului este cu atât mai redusă, cu cât nu are spaţiu de manevră nici la nivelul creşterii datoriei pu­blice, care în actuala tendinţă se îndreaptă spre cifra simbolică de 100% din PIB, nici la nivelul creşterii impozitelor şi taxelor, acestea în 2014 ajungând la ni­velul record de 46,5% din PIB. Sin­gura soluţie este aceea a re­du­cerii costurilor statului, dar pare că administraţia franceză va mai reuşi un timp să se opună cu suc­ces unei reforme a statului.

 

Falimentul moral şi clivajul societăţii

Tot în această perioadă s-a eva­porat şi platforma morală pe care ajunsese la putere Hollande. Nu numai pentru că a fost păstrat în gu­vern luni bune un ministru con­tra căruia fuseseră deja pre­zentate probe ale faptului că re­uşise să fraudeze fiscul. Faptul că acest ministru era chiar cel al Bu­getului nu a făcut decât să pună şi mai bine în evidenţă riscurile pe care orice om politic le ia atunci când utilizează argu­men­tele unei moralităţi „ire­proşa­bile“, aşa cum a făcut Hollande. Dar mai ales pentru că „scandalul Cahuzac“ este departe de a se fi sfârşit odată cu demisia acestuia din guvern şi chiar din Adunarea Naţională, în plenul căreia min­ţise cu talent. Acest scandal a pus sub semnul întrebării chiar onestitatea preşedintelui francez. Acesta a pretins că a fost minţit de ministrul său. Dar site-ul de stânga Mediapart făcuse publică din toamna trecută o înregistrare audio. Cum putea Hollande să nu ştie? Fie minte, fie a dat dovadă de o neglijenţă crasă. Dar în­tre­bările merg mai departe: de ce mi­nistrul a fost protejat mai multe luni? Oare nu pentru că o parte din banii ascunşi de acesta au fost utilizaţi pentru finanţarea campaniei electorale a so­cia­liş­tilor? Mai multe anchete vor răs­punde oficial acestor întrebări, pen­tru moment, însă, costul po­litic plătit de putere este atât de mare, încât putem vorbi de sem­nele unei panici. Rezultatul aces­tei panici a fost însă unul bun, pentru că, săptămâna trecută, mi­niştrii şi-au făcut publice averile şi au fost anunţate liniile unei legi asupra transparenţei averilor aleşilor, lege despre a cărei ne­ce­sitate se vorbeşte de mult timp, dar până acum nimeni nu a avut curajul să o promoveze. Totuşi, acea­stă lege este, pe fond, o di­ver­siune de la cazul Cahuzac, o în­cercare de a dilua o criză care devenea insuportabilă. Şi asta pen­tru că acest caz al ministrului Bugetului este unul al minciunii po­litice. Declararea averilor nu re­zolvă problema minciunii. Iar min­ciuna nu a fost numai aceea a unui om. Atunci când, acum do­uă săptămâni, numele lui Jean-Jacques Augier, aflat printre apro­piaţii lui Hollande, care a fost chiar trezorierul campaniei elec­torale a acestuia, a apărut pe lista celor care fac afaceri în para­di­surile fiscale, tot discursul can­didatului şi preşedintelui Hol­lande împotriva acestor practici a apărut în lumina deplinei sale ipocrizii. Pare că stridentul dis­curs al lui Hollande împotriva lumii finanţelor fusese redactat tocmai de cei care nu ezitau să profite de cele mai puţin ono­rabile practici ale acesteia. Astfel, încercarea de a transforma în le­ge imperativul declamat al „mo­ralizării vieţii publice“ e lău­da­bil, dar nu este semnul puterii de decizie, ci o încercare de a evita falimentul moral al unui întreg mandat.

Tot în aceste zile s-au succedat manifestaţiile împotriva le­ga­li­ză­rii mariajului homosexual, lege care, la data publicării acestui articol, este probabil deja votată de Adunarea Naţională. Această promisiune făcea parte din pro­gramul prezidenţial, care pre­ve­dea inclusiv acordarea dreptului de adopţie, care este acum prin­cipalul obiect al disputelor po­litice, fiind contestat intens şi în stradă. Pare că pe acest subiect societatea franceză s-a divizat pro­fund de-a lungul clivajului stânga-dreapta. Totuşi, trebuie să observăm că o lege similară a fost promovată în Marea Britanie de majoritatea conservatoare-li­berală condusă de David Ca­me­ron, apărând astfel ca semnul unei mutaţii sociale profunde a societăţilor occidentale, in­di­fe­rent de culoarea politică a celor care o codifică. Totuşi, pe lângă instrumentalizarea politică a acestui subiect sensibil de către opoziţia de dreapta, aflată la rândul ei într-o criză de au­to­ritate, a fost evidentă dorinţa ma­jorităţii de stânga de a face din acest subiect unul care să sim­bolizeze schimbarea pe care al­ternanţa a adus-o.

 

Imigranţi calificaţi
Guvernul francez a anunţat că pregăteşte o schimbare semnificativă a atitudinii sale faţă de studenţii străini. După o perioadă nefastă de descurajare a veniri acestora în Hexagon, promovată de miniştrii UMP, noile reglementări vor simplifica acordarea de vize multianuale
pe toată durata studiilor, se va acorda chiar un drept de muncă pentru un an după sfârșitul acestora şi se vor deschide ghişee unice în campusuri, ceea ce va duce la creşterea numărului imigranţilor calificaţi.

Eşecul reconcilierii

Dar îndeplinirea acestei pro­mi­siuni nu poate acoperi ne­în­de­plinirea altora, iar costul afir­mă­rii unităţii majorităţii pe această temă a dus la neîndeplinirea unei promisiuni mai importante a can­didatului Hollande: re­con­ci­lierea. Eşecul acestei reconcilieri este simbolizat de faptul că dez­ba­te­rea a fost acoperită de dis­cursul de înfierare a celor care i se opun, acuzaţi de extremism. Aproa­pe orice exces al străzii era justificat de socialiştii aflaţi în opo­ziţie, acum însă aceiaşi so­cia­lişti su­portă cu greu excese sim­ilare, ve­nite tot din partea „stră­zii“, dar o altă stradă, o altă par­te a so­cietăţii, care este însă tra­tată de actuala putere de stânga cu o aro­ganţă ce trădează un complex al superiorităţii morale greu de sus­ţinut într-o demo­cra­ţie.

Nu numai că actualul mandat nu pare cel al reconcilierii promise, dar el preia defectul major al man­datului precedent, care era producerea de inamici, atunci imi­granţii erau cei vizaţi. Acum, pe lângă bogaţi, inamicul de­sem­nat este extrema dreaptă, care a pro­fitat de aceste manifestaţii pentru a-şi reafirma caracterul an­tisistem. Dar poza de moment este înşelătoare şi ar trebui să ne întoarcem în timp pentru a în­ţelege de ce cel mai bun inamic al socialiştilor sunt extremiştii de dreapta. Jean Marie Le Pen era un politician marginal atunci când, la începutul anilor 1980, a început să fie invitat la tele­vi­zi­unile dependente de puterea so­cialistă. Atunci, preşedintele Mitte­rrand a încurajat în mod discret, dar decisiv Frontul Naţional, pen­tru ca acesta să preia o cât mai mare parte a electoratului dreptei moderate şi să împiedice for­ma­rea unei majorităţi de centru-dreap­ta. În acest sens, chiar a schimbat modul de scrutin, în 1986, permiţând intrarea în masă a extremei drepte în Adunarea Na­ţională. Acest joc periculos a contribuit la realegerea primului preşedinte socialist în 1988, dar a şi dus la înrădăcinarea FN în pei­sajul politic francez. Două decenii mai târziu, o parte a partidului socialist pare tentată să încerce repetarea istoriei. Este însă greu de crezut că tactica „pompierului piroman“ poate funcţiona la ne­sfârşit. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22