De același autor
Cu un Executiv fără o direcţie clară, cu ţinte economice ratate, cu o opoziţie slabă şi oameni în stradă, Franţa rămâne motorul gripat al UE.
În mai-iunie 2013, Partidul Socialist revenea la putere după zece ani, iar un preşedinte de stânga la Palatul Elysée după 17 ani. Totuşi, citatul din titlu aparţine unui lider socialist, Jean-Christophe Cambadélis, secretar naţional al PS, fiind semnificativ pentru starea de spirit a celor care guvernează azi Franţa. Iar soarta Franţei ne interesează nu numai în sine, ci şi prin consecinţele la nivel european pe care le poate avea o posibilă criză socială şi politică în această ţară. Pentru moment, la nivel intern ambianţa este dată în aceste zile şi de o presă care, pentru a descrie sfidările momentului, face apel la repere istorice cum ar fi „Anii 1930“ (pentru Nouvel Observateur, centru-stânga), sau chiar „1789“ (Le Point, centru-dreapta).
Sarkozy |
---|
După ce Nicolas Sarkozy a pierdut alegerile prezidenţiale la un scor destul de strâns cât să-i deschidă calea unei posibile reveniri, după ce a lăsat UMP destul de divizat încât să apară majorităţii electoratului de centru-dreapta ca fiind indispensabil, fostul preşedinte mai are de trecut o singură etapă, aceea judiciară, pentru a-şi face reintrarea în viaţa politică. Deşi riscă un proces, acesta se va termina până în 2016, iar până atunci Hollande pare principalul său agent electoral. |
Un preşedinte indecis
Hollande a fost ales pentru că era un perfect anti-Sarkozy. Paradoxal, însă, faptul că şi-a ţinut promisiunea de a fi „un preşedinte normal“ pare a fi azi principala cauză a criticilor la care este supus. Indecizia sa este subiectul recurent al deriziunii publice, iar părţi întregi din „majoritatea prezidenţială“ se întreabă „dacă există un pilot în avion“. Deşi preşedintele este mult mai discret ca predecesorul său, figura primului ministru rămâne una marginală. Cu alte cuvinte, deşi Hollande cel puţin a vrut să pară că mai mult prezidează decât guvernează, opinia publică îl identifică ca fiind nu numai principalul, ci chiar singurul responsabil de acţiunile majorităţii de stânga.
La prima sa conferinţă de presă, din noiembrie, Hollande a răspuns destul de convingător îngrijorărilor publice, care se exprimau deja în mod insistent, dar, la cinci luni de la acel moment, Hollande 2 nu pare că s-a impus. Iar contestarea a venit chiar din partea unor miniştri ca Arnaud Montebourg, Cécile Duflot şi Benoît Hamon, care nu fac însă decât să răspundă aşteptărilor unei părţi a stângii care doreşte o politică economică mai voluntaristă şi creşterea deficitului peste limitele asumate la nivel european. Pe fond, majoritatea de stânga este divizată asupra problemei economice. Aşa se face că s-a ajuns în situaţia în care ieri au fost crescute impozitele pe întreprinderi în numele solidarităţii sociale şi azi aproximativ aceleaşi întreprinderi îşi văd diminuate dările către stat într-o proporţie comparabilă, în numele competitivităţii. Cotidianul de centru-stânga Le Monde nu a ezitat să califice această atitudine drept una a „pompierului-piroman“. Iar credibilitatea Executivului este cu atât mai redusă, cu cât nu are spaţiu de manevră nici la nivelul creşterii datoriei publice, care în actuala tendinţă se îndreaptă spre cifra simbolică de 100% din PIB, nici la nivelul creşterii impozitelor şi taxelor, acestea în 2014 ajungând la nivelul record de 46,5% din PIB. Singura soluţie este aceea a reducerii costurilor statului, dar pare că administraţia franceză va mai reuşi un timp să se opună cu succes unei reforme a statului.
Falimentul moral şi clivajul societăţii
Tot în această perioadă s-a evaporat şi platforma morală pe care ajunsese la putere Hollande. Nu numai pentru că a fost păstrat în guvern luni bune un ministru contra căruia fuseseră deja prezentate probe ale faptului că reuşise să fraudeze fiscul. Faptul că acest ministru era chiar cel al Bugetului nu a făcut decât să pună şi mai bine în evidenţă riscurile pe care orice om politic le ia atunci când utilizează argumentele unei moralităţi „ireproşabile“, aşa cum a făcut Hollande. Dar mai ales pentru că „scandalul Cahuzac“ este departe de a se fi sfârşit odată cu demisia acestuia din guvern şi chiar din Adunarea Naţională, în plenul căreia minţise cu talent. Acest scandal a pus sub semnul întrebării chiar onestitatea preşedintelui francez. Acesta a pretins că a fost minţit de ministrul său. Dar site-ul de stânga Mediapart făcuse publică din toamna trecută o înregistrare audio. Cum putea Hollande să nu ştie? Fie minte, fie a dat dovadă de o neglijenţă crasă. Dar întrebările merg mai departe: de ce ministrul a fost protejat mai multe luni? Oare nu pentru că o parte din banii ascunşi de acesta au fost utilizaţi pentru finanţarea campaniei electorale a socialiştilor? Mai multe anchete vor răspunde oficial acestor întrebări, pentru moment, însă, costul politic plătit de putere este atât de mare, încât putem vorbi de semnele unei panici. Rezultatul acestei panici a fost însă unul bun, pentru că, săptămâna trecută, miniştrii şi-au făcut publice averile şi au fost anunţate liniile unei legi asupra transparenţei averilor aleşilor, lege despre a cărei necesitate se vorbeşte de mult timp, dar până acum nimeni nu a avut curajul să o promoveze. Totuşi, această lege este, pe fond, o diversiune de la cazul Cahuzac, o încercare de a dilua o criză care devenea insuportabilă. Şi asta pentru că acest caz al ministrului Bugetului este unul al minciunii politice. Declararea averilor nu rezolvă problema minciunii. Iar minciuna nu a fost numai aceea a unui om. Atunci când, acum două săptămâni, numele lui Jean-Jacques Augier, aflat printre apropiaţii lui Hollande, care a fost chiar trezorierul campaniei electorale a acestuia, a apărut pe lista celor care fac afaceri în paradisurile fiscale, tot discursul candidatului şi preşedintelui Hollande împotriva acestor practici a apărut în lumina deplinei sale ipocrizii. Pare că stridentul discurs al lui Hollande împotriva lumii finanţelor fusese redactat tocmai de cei care nu ezitau să profite de cele mai puţin onorabile practici ale acesteia. Astfel, încercarea de a transforma în lege imperativul declamat al „moralizării vieţii publice“ e lăudabil, dar nu este semnul puterii de decizie, ci o încercare de a evita falimentul moral al unui întreg mandat.
Tot în aceste zile s-au succedat manifestaţiile împotriva legalizării mariajului homosexual, lege care, la data publicării acestui articol, este probabil deja votată de Adunarea Naţională. Această promisiune făcea parte din programul prezidenţial, care prevedea inclusiv acordarea dreptului de adopţie, care este acum principalul obiect al disputelor politice, fiind contestat intens şi în stradă. Pare că pe acest subiect societatea franceză s-a divizat profund de-a lungul clivajului stânga-dreapta. Totuşi, trebuie să observăm că o lege similară a fost promovată în Marea Britanie de majoritatea conservatoare-liberală condusă de David Cameron, apărând astfel ca semnul unei mutaţii sociale profunde a societăţilor occidentale, indiferent de culoarea politică a celor care o codifică. Totuşi, pe lângă instrumentalizarea politică a acestui subiect sensibil de către opoziţia de dreapta, aflată la rândul ei într-o criză de autoritate, a fost evidentă dorinţa majorităţii de stânga de a face din acest subiect unul care să simbolizeze schimbarea pe care alternanţa a adus-o.
Imigranţi calificaţi |
---|
Guvernul francez a anunţat că pregăteşte o schimbare semnificativă a atitudinii sale faţă de studenţii străini. După o perioadă nefastă de descurajare a veniri acestora în Hexagon, promovată de miniştrii UMP, noile reglementări vor simplifica acordarea de vize multianuale pe toată durata studiilor, se va acorda chiar un drept de muncă pentru un an după sfârșitul acestora şi se vor deschide ghişee unice în campusuri, ceea ce va duce la creşterea numărului imigranţilor calificaţi. |
Eşecul reconcilierii
Dar îndeplinirea acestei promisiuni nu poate acoperi neîndeplinirea altora, iar costul afirmării unităţii majorităţii pe această temă a dus la neîndeplinirea unei promisiuni mai importante a candidatului Hollande: reconcilierea. Eşecul acestei reconcilieri este simbolizat de faptul că dezbaterea a fost acoperită de discursul de înfierare a celor care i se opun, acuzaţi de extremism. Aproape orice exces al străzii era justificat de socialiştii aflaţi în opoziţie, acum însă aceiaşi socialişti suportă cu greu excese similare, venite tot din partea „străzii“, dar o altă stradă, o altă parte a societăţii, care este însă tratată de actuala putere de stânga cu o aroganţă ce trădează un complex al superiorităţii morale greu de susţinut într-o democraţie.
Nu numai că actualul mandat nu pare cel al reconcilierii promise, dar el preia defectul major al mandatului precedent, care era producerea de inamici, atunci imigranţii erau cei vizaţi. Acum, pe lângă bogaţi, inamicul desemnat este extrema dreaptă, care a profitat de aceste manifestaţii pentru a-şi reafirma caracterul antisistem. Dar poza de moment este înşelătoare şi ar trebui să ne întoarcem în timp pentru a înţelege de ce cel mai bun inamic al socialiştilor sunt extremiştii de dreapta. Jean Marie Le Pen era un politician marginal atunci când, la începutul anilor 1980, a început să fie invitat la televiziunile dependente de puterea socialistă. Atunci, preşedintele Mitterrand a încurajat în mod discret, dar decisiv Frontul Naţional, pentru ca acesta să preia o cât mai mare parte a electoratului dreptei moderate şi să împiedice formarea unei majorităţi de centru-dreapta. În acest sens, chiar a schimbat modul de scrutin, în 1986, permiţând intrarea în masă a extremei drepte în Adunarea Naţională. Acest joc periculos a contribuit la realegerea primului preşedinte socialist în 1988, dar a şi dus la înrădăcinarea FN în peisajul politic francez. Două decenii mai târziu, o parte a partidului socialist pare tentată să încerce repetarea istoriei. Este însă greu de crezut că tactica „pompierului piroman“ poate funcţiona la nesfârşit. //