Franţa rămâne motorul gripat al Europei

Alexandru Gussi 24.12.2013

De același autor

Eşecurile Franţei lui Hollande sunt veşti proaste nu numai pentru cei care iubesc Franţa, ci şi pentru toţi cei care văd în integrarea europeană o şansă unică pentru ţări ca România.

Anul 2013 a confirmat temerile şi a in­fir­mat speranţele celor care aşteaptă multe de la Franţa şi văd în „cuplul“ franco-ger­man cheia continuării construcţiei eu­ro­pene. De aici încolo, pă­re­ri­le sunt împărţite cu pri­vire la responsabilităţi. Pen­tru unii, principala res­pon­sa­bilă este o Germanie ego­istă condusă de Angela Mer­kel, o Germanie care vrea să-şi impună un model greu de exportat. Este adevărat că în ultimul an cancelarul german s-a concentrat pe obiectivul realegerii sale. Iar „salvarea“ monedei euro pare să se da­toreze eforturilor Băncii Centrale Eu­ro­pene, eforturi care au stârnit critici din partea germană. Totuşi, victoria re­mar­ca­bilă a Angelei Merkel, punerea pe picioare a unei mari coaliţii cu social-democraţii şi, nu în ultimul rând, creşterea econo­mi­că insolentă a Republicii Federale con­fir­mă rolul modelului german de motor al Eu­ropei. În acest timp, Franţa a mai pier­dut un an: creştere aproape nulă, un şo­maj mai mare ca anul trecut, un sen­ti­ment general de dezabuzare şi o pierdere gra­vă de autoritate a preşedintelui Hollande.

Chiar dacă a devenit un clişeu să critici Franţa exaltând Ger­ma­nia, trebuie spus că 2013 a adus noi argumente în favoarea aces­tei atitudini. Anul trecut, so­cia­liştii francezi au câştigat alegerile pre­zi­denţiale şi legislative cu un discurs foarte critic la adresa modelului german şi la ati­tudinea presupus prea umilă a preşe­din­telui Sarkozy faţă de Merkel. În plus, Hol­lande, devenit preşedinte, a pariat aproa­pe până în ultimul moment pe o alter­nan­ţă la Berlin. Această greşeală care frizează ignoranţa ne este utilă pentru a înţelege cri­za de leadership de care suferă pr­eşe­dintele francez. S-a ajuns aici pentru că Hollande a fost un bun candidat, dar nu a ştiut să iasă din acel rol şi nu a intrat convingător în cel de preşedinte.

Candidatul din 2012 preluase programul Partidului Socialist, care era la rândul lui o sumă a nenumăratelor curente din par­tid. Ideal pentru a-i aduna pe toţi în mo­mentul electoral, dar nepractic pentru a guverna. După ce a devenit preşedinte, Fran­çois Hollande nu a reuşit niciodată să explice convingător politica pe care o duce, o politică în care încearcă să pună de acord o lăudabilă dorinţă de a-şi res­pecta promisiunile cu acceptarea prin­ci­piului realității. Încercare de multe ori fă­ră şanse de succes, pentru că cele două por­niri se contrazic adesea. În cazul rela­ţiei cu Germania, Hollande a fost cel puţin rece cu Merkel, în acelaşi timp tolerând sistematicele accese de germano-scep­ti­cism din tabăra sa. Pe fond, linia nu a fost clară, prevalând o temporizare care s-a do­vedit acum perdantă. Aceeaşi schemă a fost adoptată şi pe alte fronturi. Spre exem­plu, cel al reformării sistemului so­cial şi al celui de taxe, fără de care apă­ra­rea „modelului social francez“ rămâne la nivelul discursului. Chiar săptămâna tre­cută a fost votată o nouă „reformă“ a sis­te­mului de pensii, privită de majoritatea economiştilor ca o nouă temporizare sau chiar ca o antireformă. În plus, a con­ti­nuat inerţial discursul de campanie îm­potriva celor „bogaţi“, categorie aparent des­tul de mare, pentru că majoritatea fran­cezilor au văzut creşteri de impozite şi taxe. În acelaşi timp, politicile de di­mi­nua­re a şomajului sunt bazate în primul rând pe angajări la stat sau cu ajutorul sta­tului. Deficitul pare ţinut sub control mai ales prin creşterea impozitelor, o po­litică perdantă pe termen mediu şi lung, două efecte deja vizibile fiind exodul celor cu mulţi bani şi o „fugă a creierelor“ către lumea anglo-saxonă. La asta se adau­gă un periculos discurs al majorităţii, care face din instituţiile UE un ţap ispăşitor pen­tru propriile eşecuri interne.

Hollande a ajuns foarte repede la re­cor­duri de impopularitate, cu o cotă de opinii favorabile care atinsese de curând pragul de 20%. Poate asta nu ar fi fost grav dacă era rezultatul unor decizii curajoase. Dar este rezultatul încercării de a mulţumi cât mai multă lume, ajungând la con­tra­per­for­manţa de a fi contestat în sânul propriei ta­le majorităţi „prezidenţiale“. Un deputat francez spunea de curând că Hollande a reuşit, ca şi Mitterrand, unificarea stângii, dar contra lui.

Fran­çois Hollande şi Angela Merkel

Pe fond, nu numai 2013 es­te un an pierdut, dar şi prima parte a man­datului primului preşedinte de stânga ales după 1988 poate fi văzută ca un eşec. A fost exact perioada în care o putere are destulă le­gi­timitate pentru a acţiona decisiv. Iar sen­timentul eşecului pare în mod egal îm­părtăşit în interiorul PS şi în rândul opi­niei publice. Renumitul săptămânal de stân­ga Le Nouvel Observateur titra săp­tămânile trecute despre „criza de regim“, singura soluţie părând a fi numirea unui nou prim-ministru. Nu este clar dacă se va putea aştepta până după alegerile lo­cale şi europene din 2014. Această va­ria­n­tă este totuşi mai probabilă, pentru că eşe­cul socialiştilor la aceste alegeri pare ori­cum iminent. Cei citaţi ca posibili ocu­panţi ai postului de premier sunt austera Martine Aubry, fosta prim-secretară a PS, şi popularul Manuel Valls, ministru de In­terne şi aflat la dreapta majorităţii so­cialiste. Cum niciunul nu face parte dintre apropiaţii preşedintelui, în ambele cazuri vorbim de o posibilă „coabitare“ în inte­ri­o­rul stângii. Această pierdere a unei părţi din puterea sa este preţul pe care Hol­lan­de va fi nevoit să-l plătească pentru a în­cer­ca o relansare dacă nu a substanţei man­datului său, măcar a popularităţii sale.

Orice bilanţ are şi părţile lui pozitive. În acest sens, Hollande şi-a putut afirma sta­tura prezidenţială în primul rând prin ce­le două intervenţii ale armatei franceze - în Mali şi, recent, în Republica Cen­tra­fri­cană. Ambele în favoarea populaţiilor ci­vile şi în a restaurării unor autorităţi sta­tale depăşite de situaţie. Intervenţii uma­nitare lăudabile, dar şi intervenţii care con­­firmă o schimbare de durată a politicii afri­cane a Franţei şi o reafirmare a rolului aces­tei ţări într-o parte din fostele sale co­lonii.

Dacă ne uităm la starea opoziţiei, vedem că alternativa de cen­tru-dreapta, Uniunea pentru o Mişcare Populară, nu be­ne­fi­ciază decât parţial de dificul­tă­ţile socialiştilor, fiind fără veritabil lider. Ma­rea majoritate a electoratului UMP îşi pune speranţele tot în Nicolas Sarkozy, a cărui întoarcere în viaţa politică este cer­tă. Deocamdată, interesul pentru inter­ven­ţiile publice ale acestuia este mult mai ma­re decât acela pentru UMP, ceea ce îi pune într-o poziţie uşor ridicolă pe liderii insti­tuţionali ai partidului. Numai problemele judiciare ale fostului preşedinte şi ale apro­piaţilor lui întârzie revenirea acestuia în postura de lider al dreptei franceze.

De această slăbire a partidelor tradiţionale beneficiază în mod logic extremele. Astfel, populistul de stânga Jean-Luis Mélenchon contribuie semnificativ la delegitimarea lui Hollande în ochii electoratului so­cia­list, iar lidera Frontului Naţional, ultra­populista Marine Le Pen, se află la o cotă de popularitate impresionantă, ultimul son­­daj IPSOS-Le Point din 6-7 decembrie dându-i 33% opinii favorabile (62% ne­favorabile). Asta în timp ce preşedintele şi primul ministru au 23% opinii favorabile şi, pentru Hollande, nu mai puţin de 74% opi­nii nefavorabile. Totuşi, extrema dreap­tă rămâne un adversar relativ comod pen­tru puterea socialistă, care îşi poate găsi un sens în lupta împotriva extremismului. Mai degrabă UMP îşi vede posibila victorie la alegerile europene ameninţată de creş­terea Frontului Naţional şi încearcă să-şi păstreze electoratul înaintând excesiv pe temele acestuia.

În concluzie, eşecurile Franţei lui Hol­lande sunt veşti proaste nu numai pentru cei care iubesc Franţa, ci şi pentru toţi cei care văd în integrarea europeană o şansă unică pentru ţări ca România. Disimetria între starea Germaniei şi cea a Franţei şi între autoritatea liderilor respectivelor ţări este un handicap important pentru ca­pacitatea de acţiune a întregii Uniuni Eu­ropene. Dacă totuşi căutăm o veste bună, aceasta e că alegerile europene se vor ține sub spectrul acestui eşec. Iluziile în­tre­ţi­nute de socialiştii francezi cu privire la sustenabilitatea modelului clasic al sta­tu­lui-providenţă vor putea mai greu să aibă un ecou în Europa în general, dar mai ales în cadrul celorlalte partide de stânga. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22