De același autor
Eşecurile Franţei lui Hollande sunt veşti proaste nu numai pentru cei care iubesc Franţa, ci şi pentru toţi cei care văd în integrarea europeană o şansă unică pentru ţări ca România.
Anul 2013 a confirmat temerile şi a infirmat speranţele celor care aşteaptă multe de la Franţa şi văd în „cuplul“ franco-german cheia continuării construcţiei europene. De aici încolo, părerile sunt împărţite cu privire la responsabilităţi. Pentru unii, principala responsabilă este o Germanie egoistă condusă de Angela Merkel, o Germanie care vrea să-şi impună un model greu de exportat. Este adevărat că în ultimul an cancelarul german s-a concentrat pe obiectivul realegerii sale. Iar „salvarea“ monedei euro pare să se datoreze eforturilor Băncii Centrale Europene, eforturi care au stârnit critici din partea germană. Totuşi, victoria remarcabilă a Angelei Merkel, punerea pe picioare a unei mari coaliţii cu social-democraţii şi, nu în ultimul rând, creşterea economică insolentă a Republicii Federale confirmă rolul modelului german de motor al Europei. În acest timp, Franţa a mai pierdut un an: creştere aproape nulă, un şomaj mai mare ca anul trecut, un sentiment general de dezabuzare şi o pierdere gravă de autoritate a preşedintelui Hollande.
Chiar dacă a devenit un clişeu să critici Franţa exaltând Germania, trebuie spus că 2013 a adus noi argumente în favoarea acestei atitudini. Anul trecut, socialiştii francezi au câştigat alegerile prezidenţiale şi legislative cu un discurs foarte critic la adresa modelului german şi la atitudinea presupus prea umilă a preşedintelui Sarkozy faţă de Merkel. În plus, Hollande, devenit preşedinte, a pariat aproape până în ultimul moment pe o alternanţă la Berlin. Această greşeală care frizează ignoranţa ne este utilă pentru a înţelege criza de leadership de care suferă preşedintele francez. S-a ajuns aici pentru că Hollande a fost un bun candidat, dar nu a ştiut să iasă din acel rol şi nu a intrat convingător în cel de preşedinte.
Candidatul din 2012 preluase programul Partidului Socialist, care era la rândul lui o sumă a nenumăratelor curente din partid. Ideal pentru a-i aduna pe toţi în momentul electoral, dar nepractic pentru a guverna. După ce a devenit preşedinte, François Hollande nu a reuşit niciodată să explice convingător politica pe care o duce, o politică în care încearcă să pună de acord o lăudabilă dorinţă de a-şi respecta promisiunile cu acceptarea principiului realității. Încercare de multe ori fără şanse de succes, pentru că cele două porniri se contrazic adesea. În cazul relaţiei cu Germania, Hollande a fost cel puţin rece cu Merkel, în acelaşi timp tolerând sistematicele accese de germano-scepticism din tabăra sa. Pe fond, linia nu a fost clară, prevalând o temporizare care s-a dovedit acum perdantă. Aceeaşi schemă a fost adoptată şi pe alte fronturi. Spre exemplu, cel al reformării sistemului social şi al celui de taxe, fără de care apărarea „modelului social francez“ rămâne la nivelul discursului. Chiar săptămâna trecută a fost votată o nouă „reformă“ a sistemului de pensii, privită de majoritatea economiştilor ca o nouă temporizare sau chiar ca o antireformă. În plus, a continuat inerţial discursul de campanie împotriva celor „bogaţi“, categorie aparent destul de mare, pentru că majoritatea francezilor au văzut creşteri de impozite şi taxe. În acelaşi timp, politicile de diminuare a şomajului sunt bazate în primul rând pe angajări la stat sau cu ajutorul statului. Deficitul pare ţinut sub control mai ales prin creşterea impozitelor, o politică perdantă pe termen mediu şi lung, două efecte deja vizibile fiind exodul celor cu mulţi bani şi o „fugă a creierelor“ către lumea anglo-saxonă. La asta se adaugă un periculos discurs al majorităţii, care face din instituţiile UE un ţap ispăşitor pentru propriile eşecuri interne.
Hollande a ajuns foarte repede la recorduri de impopularitate, cu o cotă de opinii favorabile care atinsese de curând pragul de 20%. Poate asta nu ar fi fost grav dacă era rezultatul unor decizii curajoase. Dar este rezultatul încercării de a mulţumi cât mai multă lume, ajungând la contraperformanţa de a fi contestat în sânul propriei tale majorităţi „prezidenţiale“. Un deputat francez spunea de curând că Hollande a reuşit, ca şi Mitterrand, unificarea stângii, dar contra lui.
François Hollande şi Angela Merkel |
Pe fond, nu numai 2013 este un an pierdut, dar şi prima parte a mandatului primului preşedinte de stânga ales după 1988 poate fi văzută ca un eşec. A fost exact perioada în care o putere are destulă legitimitate pentru a acţiona decisiv. Iar sentimentul eşecului pare în mod egal împărtăşit în interiorul PS şi în rândul opiniei publice. Renumitul săptămânal de stânga Le Nouvel Observateur titra săptămânile trecute despre „criza de regim“, singura soluţie părând a fi numirea unui nou prim-ministru. Nu este clar dacă se va putea aştepta până după alegerile locale şi europene din 2014. Această variantă este totuşi mai probabilă, pentru că eşecul socialiştilor la aceste alegeri pare oricum iminent. Cei citaţi ca posibili ocupanţi ai postului de premier sunt austera Martine Aubry, fosta prim-secretară a PS, şi popularul Manuel Valls, ministru de Interne şi aflat la dreapta majorităţii socialiste. Cum niciunul nu face parte dintre apropiaţii preşedintelui, în ambele cazuri vorbim de o posibilă „coabitare“ în interiorul stângii. Această pierdere a unei părţi din puterea sa este preţul pe care Hollande va fi nevoit să-l plătească pentru a încerca o relansare dacă nu a substanţei mandatului său, măcar a popularităţii sale.
Orice bilanţ are şi părţile lui pozitive. În acest sens, Hollande şi-a putut afirma statura prezidenţială în primul rând prin cele două intervenţii ale armatei franceze - în Mali şi, recent, în Republica Centrafricană. Ambele în favoarea populaţiilor civile şi în a restaurării unor autorităţi statale depăşite de situaţie. Intervenţii umanitare lăudabile, dar şi intervenţii care confirmă o schimbare de durată a politicii africane a Franţei şi o reafirmare a rolului acestei ţări într-o parte din fostele sale colonii.
Dacă ne uităm la starea opoziţiei, vedem că alternativa de centru-dreapta, Uniunea pentru o Mişcare Populară, nu beneficiază decât parţial de dificultăţile socialiştilor, fiind fără veritabil lider. Marea majoritate a electoratului UMP îşi pune speranţele tot în Nicolas Sarkozy, a cărui întoarcere în viaţa politică este certă. Deocamdată, interesul pentru intervenţiile publice ale acestuia este mult mai mare decât acela pentru UMP, ceea ce îi pune într-o poziţie uşor ridicolă pe liderii instituţionali ai partidului. Numai problemele judiciare ale fostului preşedinte şi ale apropiaţilor lui întârzie revenirea acestuia în postura de lider al dreptei franceze.
De această slăbire a partidelor tradiţionale beneficiază în mod logic extremele. Astfel, populistul de stânga Jean-Luis Mélenchon contribuie semnificativ la delegitimarea lui Hollande în ochii electoratului socialist, iar lidera Frontului Naţional, ultrapopulista Marine Le Pen, se află la o cotă de popularitate impresionantă, ultimul sondaj IPSOS-Le Point din 6-7 decembrie dându-i 33% opinii favorabile (62% nefavorabile). Asta în timp ce preşedintele şi primul ministru au 23% opinii favorabile şi, pentru Hollande, nu mai puţin de 74% opinii nefavorabile. Totuşi, extrema dreaptă rămâne un adversar relativ comod pentru puterea socialistă, care îşi poate găsi un sens în lupta împotriva extremismului. Mai degrabă UMP îşi vede posibila victorie la alegerile europene ameninţată de creşterea Frontului Naţional şi încearcă să-şi păstreze electoratul înaintând excesiv pe temele acestuia.
În concluzie, eşecurile Franţei lui Hollande sunt veşti proaste nu numai pentru cei care iubesc Franţa, ci şi pentru toţi cei care văd în integrarea europeană o şansă unică pentru ţări ca România. Disimetria între starea Germaniei şi cea a Franţei şi între autoritatea liderilor respectivelor ţări este un handicap important pentru capacitatea de acţiune a întregii Uniuni Europene. Dacă totuşi căutăm o veste bună, aceasta e că alegerile europene se vor ține sub spectrul acestui eşec. Iluziile întreţinute de socialiştii francezi cu privire la sustenabilitatea modelului clasic al statului-providenţă vor putea mai greu să aibă un ecou în Europa în general, dar mai ales în cadrul celorlalte partide de stânga. //