De același autor
Adversarii USL în calea dobândirii integrale a puterii nu mai sunt partidele concurente, ci se află în interiorul instituţiilor statului şi în societatea civilă.
Preluarea guvernării de către USL nu a fost un „puci parlamentar“, în măsura în care majoritatea precedentă nu rezultase direct din urne, ci fusese construită într-un anumit context politic, după alegerile prezidenţiale. Nu a fost nici măcar prima moţiune de cenzură votată de actualul parlament, aşa că schimbarea guvernării a părut că ţine de normalitatea democratică. De fapt, intrasem încă din primăvara lui 2007 într-o perioadă de instabilitate guvernamentală, schimbări de majorităţi între alegeri, coabitări, ameninţări cu demiterea preşedintelui şi, nu în ultimul rând, încercări de delegitimare a autorităţii unor instituţii precum justiţia, parlamentul sau Curtea Constituţională. Au fost cinci ani în care crizei politice şi instituţionale i s-au adăugat succesiv influenţele crizei economice şi financiare globale, intrarea economiei româneşti în recesiune şi problemele de la nivelul Uniunii Europene. Inevitabil, dimensiunea economică a crizei a avut şi are consecinţe sociale, care la rândul lor pot fi regăsite la nivel politic. Principalul rezultat nu este schimbarea de la nivel guvernamental, ci faptul că la nivelul unei majorităţi a românilor a fost alimentat un orizont de aşteptare imposibil de satisfăcut din motive economice. Astfel, perspectiva este una a agravării conflictelor sociale, politice şi, după cum vedem deja în aceste zile, chiar instituţionale. Este probabil ca votul populist să crească semnificativ, iar guvernul să abandoneze politicile prudenţiale, creşterea salariilor bugetarilor fiind un prim pas în acest sens. Dar până unde va fi dispus USL să meargă pentru a-şi păstra susţinerea impresionantă pe care o are acum?
Rezultatul alegerilor locale, precum şi raportul de forţe de pe scena politică, aşa cum ni-l arată sondajele referitoare la partide şi la încrederea în politicieni, ne pun în faţa unui tablou profund dezechilibrat. Niciodată după 1992 un partid sau o coaliţie nu au beneficiat de un asemenea sprijin electoral la alegerile locale, dar şi, în perspectivă, la alegerile parlamentare. Niciodată un guvern care organizează alegerile nu a fost mai sigur că va păstra puterea. Este de înţeles că USL se grăbeşte să valorizeze existenţa unei majorităţi populare care îi este favorabilă. Iar adversarii USL în calea dobândirii integrale a puterii nu mai sunt partidele concurente, ci se află în interiorul instituţiilor statului şi în societatea civilă.
Pentru a înţelege ce se întâmplă în zilele acestea – atacarea instituţiilor care nu sunt subordonate noii guvernări, mutarea peste noapte a Monitorului Oficial, atitudinea de sfidare a ordinii constituţionale, violenţa crescândă a campaniilor de dezinformare etc. – trebuie să ne uităm la trecutul recent al celor care dau tonul în USL. Actualul PSD se naşte în 1992, dar Ion Iliescu şi mai ales cultura instituţională şi politică pe care acesta le reprezintă aveau deja un trecut impresionant. Nu mă voi referi la cel din perioada comunistă, amintesc numai momentele cele mai importante de după aceasta: decembrie 1989, iunie 1990 şi septembrie 1991. În toate aceste trei episoade avem o combinaţie de luptă pentru putere în interiorul instituţiilor statului, violenţă, masive campanii de dezinformare şi de instrumentalizarea unor grupuri sociale. Dacă, în decembrie 1989, căderea unui regim totalitar putea scuza multe, în iunie 1990 avem utilizarea unor grupuri sociale pentru a anihila opoziţia civică şi politică, precum şi presa liberă. Cenzura de atunci asupra imaginilor cu violenţele minerilor are şi azi efecte asupra memoriei sociale a acelor evenimente. Dezinformarea joacă un rol determinant şi în septembrie 1991, când Ion Iliescu practic îl demite pe primul ministru Petre Roman (care vorbeşte despre o lovitură de stat), într-o atmosferă de conflict social în care au fost antrenaţi mineri, bucureşteni. Atunci, PNŢCD, ca şi PNL azi, a avut naivitatea să creadă că poate beneficia de acele evenimente.
Aproximativ acelaşi scenariu se repetă şi în ianuarie 1999, când o campanie de dezinformare condusă prin intermediul Antenei 1, combinată cu utilizarea nemulţumirilor sociale ale minerilor, face să se clatine întreaga construcţie instituţională. Numai invocarea intervenţiei armatei a limitat atunci elanul spiritelor înfierbântate. După acest eveniment, care a combinat utilizarea emotivităţii publicului cu violenţa efectivă împotriva unor trupe de jandarmi dezorganizate şi chiar trădate din interior, drumul către o victorie zdrobitoare a PDSR de atunci era deschis, alături de alimentarea discursului extremist, de care a beneficiat Corneliu Vadim Tudor în 2000. Momentul din 1999 a pus în evidenţă fragilitatea instituţiilor statului, iar PSD-ul lui Adrian Năstase, de frica unei utilizări similare, dar împotriva sa a aceloraşi metode, a instituit în perioada 2001-2004 o cenzură de tipul celei din Rusia lui Putin, din aceeaşi perioadă.
Campania de dezinformare din ianuarie 2007, declanşată după „scandalul bileţelului“ trimis de primul ministru Tăriceanu, a dus la schimbarea majorităţii parlamentare, a componenţei guvernului şi la suspendarea neconstituţională a preşedintelui. De atunci, această campanie nu s-a stins, în măsura în care obiectivul ei principal nu a fost atins. După un maxim în toamna lui 2009, pare că acum ne îndreptăm către un apogeu al acesteia. Zidul de minciuni groase construit în jurului lui Adrian Năstase s-a năruit, dar asta nu face decât să-i lase pe protagonişti fără cale de retragere. Podurile cu orice minimă bună-credinţă fiind distruse, având şi povara unui plagiat dovedit pe umeri, singura cale rămâne schimbarea realităţii după chipul şi asemănarea protagoniştilor. Astfel, o alternanţă care, în principiu, putea fi benefică, se transformă într-un prilej de reactivare a celor mai triste reflexe nedemocratice din ultimii 22 de ani. Dar asta poate fi şi o şansă pentru renaşterea activismului civic şi a implicării politice. Este greu de crezut că metode folosite la începutul anilor 1990 pot fi la fel de eficiente azi. Ele mai degrabă deconspiră intenţiile şi tradiţiile în care se înscriu cei care le folosesc. //