De același autor
Noului președinte francez i-au trebuit câteva ore pentru a numi un prim-ministru și câteva zile pentru a numi un guvern. Acesta va trebui să-și obțină o majoritate la legislativele din 11 și 18 iunie. Guvernul însuși și primele sale măsuri sunt deci un adevărat manifest electoral al La République en Marche (LREM), numele sub care se prezintă la urne partidul prezidențial.
Guvernul cuprinde toate nuanțele politice de la centru-stânga la dreapta, trecând prin centrul istoric, fiind o încercare de reflecta coaliția multicoloră care l-a ales pe Macron în cele două tururi ale prezidențialelor. Obiectivele strategice ale șefului statului francez sunt clar asumate: ocuparea spațiului politic între stânga-stângii și Frontul Național. Asta presupune dezmembrarea sau cel puțin slăbirea extremă nu numai a Partidului Socialist (PS), ceea ce pare deja realizat (6% la prezidențiale), ci și a Les Républicains (LR), care, cu 20% la prezidențiale, pot teoretic să spere un scor bun la legislative.
Cele două partide de guvernământ care se succedau la putere de peste 35 de ani erau deja divizate în interior și cu o imagine proastă în ochii propriilor electorate, ceea ce i-a și permis lui Macron să smulgă alegători în număr aproximativ egal de la PS și de la LR. Victoria de la prezidențiale va duce la amplificarea acestui fenomen la parlamentare. Totuși, această dinamică nu era suficientă pentru a împiedica fie o acum improbabilă victorie a LR, fie o mai plauzibilă situație în care partidul prezidențial se vede obligat să intre într-o coaliție formală cu LR.
Pentru a evita această situație și pentru a-i contrazice pe cei care spun că e un fel de fiu politic ilegitim al socialistului Hollande, noul președinte l-a ales ca premier pe primarul orașului Le Havre, Edouard Philippe (46 de ani), LR, care nu a ezitat să reafirme faptul că e și rămâne de dreapta. Alegerea unui apropiat al celui care anul trecut era dat drept favoritul prezidențialelor, Alain Juppé, dublată de faptul că această numire nu a presupus o convertire ideologică, ci o reafirmare a identității de dreapta a primului-ministru, a surprins pe mulți.
În plus, toată zona economică a fost lăsată dreptei. Bruno Le Maire, care ieșise al patrulea la primarele LR de anul trecut, a primit importantul minister al Economiei și Finanțelor și face echipă cu Gérald Darmanin, care a primit Bugetul și era un apropiat al fostului președinte Sarkozy. Le Maire avea veleități reformiste în LR, iar primul ministru Philippe și Darmanin erau văzuți ca parte a noii generații de lideri LR. Acum LR nu i-a exclus, dar îi va înfrunta în alegeri.
Dreapta a pierdut prezidențialele, dar guvernează? Aceasta e imaginea pe care noul premier și președintele vor să o transmită către electoratul dreptei, fie pentru ca acesta să confirme guvernul votând LREM, fie măcar să stea acasă și astfel să nu voteze LR.
Macron, dincolo de acest efect electoral, a vrut astfel să-și clarifice programul economic, transmițând un puternic mesaj patronatului francez și, poate, mai ales, piețelor financiare. O majoritate LREM va avea o politică economică similară cu aceea propusă de candidații dreptei la prezidențiale: Juppé, Sarkozy, Le Maire și chiar Fillon. Dincolo de strategie, dincolo de marketingul politic, acest mesaj are o valoare identitară pentru ceea ce va fi „macronismul“.
Macron folosește intens ideea că mișcarea sa e una „progresistă“, concept preluat din vocabularul stângii, adică din zona de unde el și o mare parte dintre susținătorii săi inițiali provin. Totuși, critica pe care Macron, dar și ex-premierul Valls, o fac stângii era critica pe care dreapta o făcea de mult: stânga franceză devenise bastionul unui nou conservatorism. Unul care, dorind să conserve drepturile sociale intacte, nu numai că punea în pericol echilibrele macroeconomice fără de care sistemul de protecție social francez nu s-ar putea menține pe termen lung, dar ajungea să-i privilegieze pe unii, pe funcționari și pe alți salariați, în detrimentul celor care doresc să intre pe piața muncii: tineri, șomeri. Nu întâmplător, aceste ultime două categorii îngroașă numărul votanților extremei drepte și extremei stângi, care au avut peste 40% la primul tur al prezidențialelor.
Progresismul lui Macron țintește în primul rând punerea în discuție a dogmelor economice ale stângii franceze. În acest sens, reformele anunțate, dar amânate după legislative vizează piața muncii și rearanjarea fiscalității. Deși aceste reforme au putut fi susținute în alte țări de social-democrați, în contextul francez ele sunt considerate liberale și automat conotate la dreapta.
Pentru a fi credibil la nivelul reformismului economic, Macron a ales ca lideri de dreapta să-i pună în aplicare aceste politici ce vor fi inevitabil dureroase. O mare parte a stângii, inclusiv sindicatele, și chiar o parte a votanților președintelui vor fi în stradă. Macron are așadar nevoie de o legitimare în fața electoratului de dreapta, pentru ca acesta să susțină dificilele reforme care ar trebui să fie începute încă din vară.
Progresismul economic al lui Macron este deci unul de dreapta. El este echilibrat simbolic de un număr mare de miniștri proveniți din PS (4), centru-stânga (2), centru (3) și de un simbol al ecologismului, fostul prezentator TF1 Nicolas Hulot. Totuși, guvernul actual seamănă mult mai mult cu primul guvern numit de Sarkozy în 2007, deci cu un guvern de dreapta, decât cu cel numit de Hollande în 2012
Comentarii 4
eu - 05-31-2017
Florin Turcan il studiaza pe Eliade acolo si Laurentiu Vlad, tot istoric, e decan. Intr-adevar, e in afara standardelor lumii, n-are nicio treaba cu domeniul stiinte politice.
Răspundecititor - 05-27-2017
Facultatea de stiinte politice a Universitatii a ajuns aproape de rebut intelectual. Dupa conducerile lui Daniel barbu si Cristian preda, care isi imparteau pe rand rectoratul, si care oricum stateau mai mult pe la partide decat pe la scoala, conducerea acolo a dus-o la pamant. Nu au profesori calificati, n-.au avut niciodata decat filozofi si istorici transormati din mers in politologi si altele, o improvizatie, dar astazi e dezastru cu postoaicele si pustii de pe acolo : ca si multe alte facultati, n-are niciun fel de activitate stiintifica reala, predare de suprafata, cursuri facute dupa gustul unuia sau altuia (despre antropologie, anarhism, arta politica etc) nu dupa standardele domeniului asta de studiu la nivel international! R critica situatia cand la facultatea de stiinte politice se preda aproape orice in afara de stiinte politice in sensul occidental : se dubleaza facultatea de istorie, cu cursuri despre statul national, ca prin anii 1990 etc. N-au nicio notiune studentii aia cand ies despre administratie, economie, drept etc. nu stiu sa faca sau sa citeasca o statistica, o lege etc O facultate nu e distractie personala ci are un scop sa instruiasca si sa faca cercetare, nu sa fie organizata dupa fitele si apucaturile unora, care cred ca asa e emancipat si interesat! ah, si n-au niciun material didactic, baze de date, nici calculatoare, nimic, dar sunt multe toane si pretentii goale.
Răspundealex - 05-26-2017
Din pacate, asa e. Comentariul precedent nu se înseala. Mi se pare de asemenea riscanta anihilarea partidelor politice traditionale (stînga dreapta) de catre noua putere: Macron vrea sa ocupe tot spatiul politic între cele doua extreme (stânga si dreapta). E pâna la urma un partid unic, sau ma însel. Pâna una alta, justitia franceza pare sa fie orientata si nu chiar libera, iar presa de informatie e complet subordonata noii puteri. Cetateanul de rând se întreaba daca mai e cazul sa voteze la legislative întrucât jurnalistii par sa o faca pentru ei. Afacerea Ferrand vine sa confirme cele de mai sus. Franta e în declin economic de mai multi ani. Declinul politic se confirma acum...
Răspundetom - 05-24-2017
problema este ca in anumite privinte Franta a devenit ca Romania, in mod prematur si catastrofal : un loc unde nu iti poti fructifica talentele, pentru ca n-ai cu ce, n-ai cu cine, n-ai ambiata etc un loc unde te ofilesti inainte de vreme si mult talen e irosit, oportunitati lasate sa zaca
Răspunde