De același autor
Din punctul de vedere al imaginii, Guvernul Ponta este astfel prins într-un clește între discursul prezidențial consensual și cel al opoziției, pronunțat polemic.
Săptămâna trecută, am fost informați indirect despre o parte din strategia prin care PNL-ul dodoloț vrea să preia puterea guvernamentală. Pe de o parte, președintele Iohannis a inițiat consultările cu partidele parlamentare invocând public un unic punct de discuție, acela al necesității ajungerii la un consens asupra creșterii durabile a bugetului apărării la 2% din PIB. În actualul context geopolitic, nici nu se putea găsi un subiect mai consensual. Pe de altă parte, co-președinții PNL, Vasile Blaga și Alina Gorghiu, au anunțat că doresc prezentarea unei moțiuni de cenzură în sesiunea care începe pe 1 februarie, ceea ce, în cel mai fericit scenariu, ar trebui să ducă la o guvernare legitimă, rezultată din alegeri parlamentare anticipate. Din punctul de vedere al imaginii, Guvernul Ponta este astfel prins într-un clește între discursul prezidențial consensual și cel al opoziției, pronunțat polemic. Un clește care arată în ce măsură primul ministru actual nu mai are un discurs plauzibil de autolegitimare, un clește făcut să pregătească un viitor atac frontal împotriva acestuia.
Dar mai există o explicație legată de diviziunea muncii între partid și șeful statului, o diviziune care rezultă din profilul lui Iohannis și din așteptările majorității electoratului acestuia. Iohannis are o popularitate relativ fragilă și prețioasă pe termen mediu și lung, care trebuie consolidată și mai ales nu trebuie periclitată de participarea la confruntarea între partide. Președintele va evita, cel puțin până la următoarele alegeri, punerile în scenă alături de tabăra politică din care provine, încercând să se prezidențializeze într-un sens aflat în inevitabil contrast cu cel al predecesorului său. Băsescu s-a dorit tot timpul un spărgător de gheață care îi permitea PDL să înainteze în mediu ostil. Iohannis pare că dorește să funcționeze ca o umbrelă de legitimitate, lăsând partidului „treaba murdară“.
Această diviziune a muncii nu va fi însă ușoară. Spărgătorul de gheață era cel care influența decisiv sensul înaintării. Acum nu mai e clar cine și cum dă direcția. De fapt, în spatele ușilor închise acum se petrece o reglare a unei coabitări mult mai importante decât aceea cu perisabilul Ponta: aceea cu cei care conduc noul PNL. Iar asta cere timp. Este probabil și unul dintre motivele pentru care a fost amânat atât asaltul final la adresa guvernării PSD, cât și alte posibile mișcări care stau la îndemâna ocupantului fotoliului de la Cotroceni.
Co-președinții PNL ne-au anunțat că, până pe 28 februarie, sub conducerea lui Cătălin Predoiu este finalizat un program de guvernare. Termenul pare o amânare importantă, de cel puțin două luni, a războiului politic, ceea ce unora nu le sună rău, problema este că mai dă PSD două luni de guvernare. Putem însă spera că termenul maxim nu este decât o diversiune și că liberalii vor încerca să schimbe guvernul mult mai repede.
Cum rămâne însă cu alegerile anticipate? Discursul PNL despre anticipate a fost unul pe fond corect, întrebarea este însă dacă se face ceva în direcția asta sau a fost pronunțat numai pentru a da un mesaj parlamentarilor actualei majorități, mai ales aliaților PSD. Aceștia nu se vor speria de anticipate, de vreme ce le cred imposibile, dar pot înțelege că sunt într-o cursă o participării la noua majoritate care se va crea. Aceasta nu-i poate găzdui pe toți, așa că e cazul să se grăbească. Dacă această lectură este corectă, următorul guvern se va crea mai repede decât ne așteptăm.
De altfel, discursul despre anticipate nu este o armă nouă. A fost utilizat în trecut de președintele Băsescu, dar s-a întors împotriva acestuia, ajungând la ostilizarea PNL condus de primul ministru Tăriceanu și a majorității parlamentare. Dar a fost utilizat cu succes de USL împotriva majorității favorabile lui Traian Băsescu. În 2011-2012, acest tip de discurs a contribuit la delegitimarea acelei majorități și a pregătit succesul de la alegerile locale și parlamentare din 2012.
Azi, pare că suntem într-un scenariu al utilizării spectrului anticipatelor similar celui folosit de USL, istoria se va repeta la un ritm accelerat. De altfel, e ceva în aer care ne spune că Victor Ponta devine victima sistemului care l-a produs. Disciplinat din fire, calcă în toate gropile care îi sunt indicate, intră inclusiv în cele mai groase conflicte de interese în care se poate intra. În acest sens, soluția prin care „rezolvă“ problema plagiatului său este exemplară în cumularea elementelor de confuzie între interesul strict personal și cel public. Patetică a fost de altfel și reacția premierului la ideea de alegeri anticipate: „noii parlamentari vor fi la fel de numeroși“. Ceea ce nu e adevărat, pentru că e imposibil ca un partid în 2015 să câștige la fel de multe colegii ca USL în 2012. Atunci, pentru păstrarea caracterului proporțional al reprezentării, au apărut 80 de noi locuri de deputați și senatori. O nouă minciună, care nu face decât să confirme capacitatea inepuizabilă a premierului de a produce minciuni ușor de demontat. În fața unei astfel de (in)capacități politice, nu ne rămâne decât să numărăm zilele cât mai rezistă. Oricum, sunt deja mult prea multe.