De același autor
Să ceri demisia președintelui PSD, să anunți că tu ai dorit și ai obținut schimbarea a trei miniștri, să te delimitezi de guvern, dar să-i trasezi sarcini, să anunți că ai rezolvat conflictul DNA-SIE, toate astea în câteva zile, iată un tur de forță care merită remarcat. În momentul în care cele două partide care domină viața politică se află într-o criză care amintește de atmosfera fals unanimistă de la congresul PCR din noiembrie 1989, fie și numai resetarea relației lui Iohannis cu guvernul arată că președintele vrea să preia inițiativa. Atins indirect de criticile aduse unui guvern care, pe nesimțite, a împlinit jumătate de an, atins direct de criticile aduse stilului său prezidențial nonproactiv, nonanticipativ și rar reactiv, Iohannis a contraatacat. Un contraatac binevenit din multe motive: aduce clarificări relației sale cu guvernul, cu PSD, cu PNL și ambițiilor sale pentru viitor. Putem sau nu să fim de acord cu gesturile sale, dar trebuie să salutăm faptul că, în ultima săptămână a lui aprilie 2016, a făcut politică, în vreme ce tot restul clasei politice pare că a abandonat această îndeletnicire.
De la Timișoara, în cel mai interesant discurs al său de când a preluat funcția supremă în stat, președintele a răspuns criticilor săi: „Știu de unde vin cele mai puternice atacuri la adresa mea. Dar ele nu sunt atacuri împotriva persoanei mele, ci reacții la normalizarea și echilibrarea societății“. Iohannis nu se declară descurajat, „noul proiect național“ se lovește însă de „rezistența și teama de nou, care adesea sunt mari în interiorul sistemului“. Președintele se declară partizanul schimbării și se delimitează de rezistențele din sistem, ceea ce e o reafirmare a discursului său electoral. Un discurs bun, dar, după un an și jumătate de mandat, el trebuie interpretat și prin prisma faptelor.
Fără a ne îndoi de sinceritatea prezidențială, ne putem întreba dacă Iohannis își dă seama de măsura în care practica prezidențială merge adesea împotriva discursului său de la Timișoara. Vom alege aici cele mai recente exemple. Primul este legat de promulgarea modificării Legii finanțării partidelor politice, justificată cu argumentul că: „Ne putem imagina situații în care competiția politică e falsificată, dacă se aplică o executare silită exact în campanie“. Deci, faptul că există un risc demn de o țară bananieră poate fi invocat în favoarea partidelor responsabile de existența acestui risc! Mai mult, președintele cocoloșește partidele invocând Art. 8 din Constituție: „Partidele politice contribuie la definirea și exprimarea voinței politice. Or, dacă contul de campanie e blocat în campanie, atunci cu siguranță apare o situație care afectează semnificativ felul în care acel partid poate contribui la formarea voinței politice“. Ceea ce e logic, în abstract, dar devine aberant în contextul românesc. În loc să incite la reformarea partidelor, atitudinea prezidențială întărește tendința ca parlamentul să fie instrumentalizat de liderii de partid în sensul strict al rezolvării problemelor lor instituționale sau private prin acordarea unor privilegii.
Al doilea moment este cel al reacției față de situația de la Opera Națională din Capitală și asumarea a ceea ce a fost o formă lipsită de eleganță de demitere a ministrului Alexandrescu. Nu numai că astfel a părut a da câștig de cauză unui reflex conservator al unor angajați, dar a și utilizat o dublă măsură, în contextul în care alți miniștri puteau fi vizați de nemulțumirea prezidențială, dar, fie lipsa încercărilor de a schimba ceva îi protejează de orice scandal, fie sunt protejați de „sistem“.
Al treilea exemplu e promulgarea Legii dării în plată, încă o etapă din lunga listă de generozități cu tentă electorală înghițite pe nemestecate de cuplul Iohannis-Cioloș. O lege pornită de la un principiu corect - o mai mare coresponsabilizare a băncilor în procesul creditării - a devenit parte a unui discurs populist mai larg, care are și o dimensiune polemică față de capitalul străin și FMI. În plus, legea respectivă are efecte retroactive, ceea ce ar fi trebui să-l facă pe președinte să o trimită la Curtea Constituțională. Probabil va ajunge după perioada electorală...
Aceste trei exemple arată că președintele vrea să explice mai mult, dar nu să și riște mai mult. Astfel reafirmă autoritatea prezidențială prin raportarea critică la un guvern aflat deja în dificultate. În plus, asumarea schimbării a trei miniștri e un semn de forță care urmărește inclusiv marginalizarea premierului.
Iar aceste mișcări, la care trebuie să adaugăm apelul președintelui pentru retragerea lui Dragnea de la șefia PSD, dar și anunțul că va vota la București, unde e candidat primul ministru asumat în campania din 2014, sunt toate semne în favoarea PNL. Se strâng rândurile în apropierea momentelor electorale și nu-i exclus ca, după locale, PNL să vrea schimbări la nivel guvernamental.
Oricum, afirmând că „acesta nu e guvernul meu“, Iohannis a deschis posibilitatea schimbării actualei formule guvernamentale. Încolțit din multe părți, președintele este incitat să se apropie de PNL. Dar o poate face în mod eficient numai dacă este privit ca un alergător de cursă lungă. E și motivul pentru care tot la Timișoara a amintit că: „Mulți îmi preziceau un final timpuriu în politică și am plecat din funcția de primar după patru mandate“. Aviz amatorilor de suspendări, dar și celor care vor să devină prim-miniștri.
Nu știm ce rezultate va da contraofensiva prezidențială. Deocamdată, discursul despre schimbare se află în contradicție atât cu stilul asumat, „consensual“, cât și cu cele mai recente fapte. Strategia și stilul lui Iohannis încep să semene cu cele utilizate de Iliescu. Creatorul semiprezidențialismului românesc a lăsat instituției prezidențiale o aură care îi este comodă actualului președinte. Poate și asta e o cheie a succesului. Iohannis a revenit în joc, dar deocamdată nu reușește să convingă pe nimeni că vrea într-adevăr să fie vectorul schimbării.