De același autor
Indiferent cum va pleca Ponta de la Palatul Victoria, brațul de fier va fi între președinte și parlamentari, adică partidele politice.
„Solicit demisia primului ministru Ponta“, declara vineri, 5 iunie, președintele Iohannis, marcând astfel intrarea într-o nouă etapă a mandatului său. Dincolo de circumstanțele care au dus la această declarație, e un gest care aruncă o nouă lumină asupra primei etape și deschide o perioadă plină de oportunități, dar și de riscuri pentru titularul funcției prezidențiale.
Prima observație care se impune este aceea a puternicei impresii de trecere fără tranziție de la o timiditate plină de ezitări la una dintre cele mai importante și controversate mișcări pe care le poate face șeful statului. Evenimentele ulterioare ne vor demonstra dacă Iohannis a acționat exclusiv în calitate de președinte-garant al ordinii constituționale sau are pregătiți și acei pași politici care vor duce la schimbări de majorități și, implicit, la creșterea influenței prezidențiale.
Contextul de dinainte de acest moment era marcat de înmulțirea criticilor la adresa izolării și neputinței prezidențiale, în contrast cu așteptările din toamnă, un contrast accentuat de revenirea primului ministru în centrul dezbaterii publice. Ponta le părea multora înșurubat în funcție până la alegerile parlamentare de anul viitor și asta sublinia nu numai marginalizarea lui Iohannis, ci și a funcției prezidențiale.
Pus în fața unei probleme de credibilitate și de autoritate, dar foarte popular, lui Iohannis îi pică perfect această criză. În general, instituția prezidențială își crește puterea în astfel de momente, însă decisiv va fi deznodământul crizei.
Criza instituțională de care vorbim este o reeditare a unui „război între palate“, inerent logicii noastre constituționale, mai ales când ne aflăm în situație de coabitare, ca acum, dar nu numai. Însă în mod eronat acest conflict este în general prezentat ca fiind unul între titularii fotoliilor de la Palatele Cotroceni și Victoria. De fapt, este o tensiune între legitimitatea directă dată de alegerile prezidențiale și cea indirectă dată premierului de alegerile parlamentare.
Din această perspectivă, ofensiva mediatică și politică în care se afla Victor Ponta până acum câteva zile era într-o contradicție flagrantă cu eșecul său de la prezidențiale. Faptul că se menținuse în funcția de șef al guvernului era deja o anomalie, dar faptul că se obrăznicise și mai mult era deja semnul unei rupturi de realitate care se cerea amendată de către președinte, ceea ce acum s-a și întâmplat.
Nu întâmplător, contraofensiva președintelui PSD a fost declanșată duminică, 7 iunie, de la Palatul Parlamentului. Victor Ponta s-a prezentat ca fiind șeful majorității parlamentare și a invocat legitimitatea parlamentară pentru a sublinia că cererea prezidențială este o eroare.
Conflictul este deci între actuala majoritate și președinte, dar disimetria între lipsa de popularitate a acesteia și popularitatea șefului statului face dificilă intrarea într-un proces de suspendare a șefului statului. Totuși, experiențele din 2007 și 2012 au deschis această cale de „rezolvare“ a conflictului politic între cele două instituții.
Declanșarea unui astfel de proces ar fi principalul risc care se află acum în fața României. El nu poate fi exclus, dacă observăm că discursul politic și mediatic care vine dinspre PSD a mers până la invocarea repetată ideii de „lovitură de stat“. Formula este deocamdată folosită mai ales pentru a decredibiliza DNA și justiția în general. Dar cine ar fi beneficiarul acestei „lovituri“? Președintele. Deci, discursul despre „lovitura de stat“ poate pregăti scenariul în care să ne trezim pentru câteva săptămâni cu Tăriceanu la Cotroceni, caz în care este ușor să ne închipuim cum va „evolua“ legislația anticorupție.
Totuși, acest scenariu este prea negru pentru evoluția României pentru a fi probabil, iar în absența lui actuala majoritate nu are de ales decât între două variante foarte proaste: prelungirea crizei prin menținerea lui Ponta și o schimbare controlată. A doua variantă este mai rațională, dar are un impediment major. Majoritatea din jurul PSD poate teoretic veni la Cotroceni cu o nouă propunere de prim-ministru. Asta ar aminti de momentul din 2009, când o nouă majoritate parlamentară a încercat să-i impună președintelui un prim-ministru care întâmplător se numea Klaus Iohannis. Au fost atunci voci care considerau că gestul lui Traian Băsescu nu era corect constituțional. Totuși, Constituția oferă președintelui pârghia teoretică a dizolvării parlamentare, tocmai pentru situația în care există un conflict între cel care deține prerogativa constituțională de a „desemna un candidat la funcția de prim-ministru“ și parlamentul care îl validează, sau nu. Acest conflict este tranșat prin alegeri anticipate sau prin reconfigurarea majorității parlamentare. Frica de alegeri anticipate a făcut ca în România dizolvarea parlamentului să nu aibă loc, dar această situație oferă președintelui o pârghie de putere esențială. Acum, Iohannis probabil înțelege mai bine constituționalitatea gestului prezidențial din 2009.
Indiferent cum va pleca Ponta de la Palatul Victoria, brațul de fier va fi între președinte și parlamentari, adică partidele politice. De modul cum își va juca Iohannis cartea va depinde atât restul mandatului său prezidențial, cât și evoluția din următorii ani a PSD și PNL.