Noua Revoluție a început mai de mult

Alexandru Gussi 17.02.2015

De același autor

Acum înțelegem de ce, la nivelul sistemului judiciar, a avut loc singura reformă profundă de după intrarea în UE.

 

Suita de dezvăluiri venite dinspre sistemul ju­di­ciar, accelerarea ritmului condamnărilor și al des­chiderii de noi dosare penale pe numele unor politicieni, în frunte cu Elena Udrea, și a unor oa­meni de afaceri importanți duc spre ideea „re­se­tării“ întregului sistem politic. Această formulă re­vine adesea în dezbaterile publice, care nu se ter­mină cu răspunsuri, ci cu o întrebare obsesivă: ce urmează? Semn că diferența principală între tran­ziția postcomunistă și cea de după revoluția ju­di­ciară la care asistăm este absența la nivel politic a unui discurs despre viitor. Și asta, tocmai pentru că nivelul politic este decredibilizat în bloc.

 

Dar, pentru a înțelege ce poate urma, trebuie să decriptăm ce s-a întâmplat. Scăderea până la cva­si­dispariție a prestigiului clasei politice și al ins­ti­tu­țiilor ocupate de aceasta, începând cu par­la­mentul și continuând cu puterea executivă, nu sunt re­zul­tatul acțiunii justiției. Această acțiune a fost po­si­bilă tocmai pentru că principalul pilon al sis­te­mului politic democratic, partidele politice, își pier­duse de mult atât credibilitatea, cât și ca­pa­citatea instituțională de a mai reprezenta pe ci­ne­va și chiar de a se reforma.

 

Statul era captiv partidelor, dar acestea au ignorat în așa măsură rolul lor democratic, încât practic s-au autodesființat, lăsând locul unor rețele trans­partinice cu interese economice. În acest sens, fe­nomenul traseismului este semnificativ pentru că, la nivel individual, permite ca cei mai de seamă reprezentanți ai unui partid să acționeze ignorând construcția partizană în favoarea unor mi­cro­struc­turi personalizate care pot migra odată cu omul politic. Combinația personalizării, cu accentuarea im­portanței rețelelor transpartizane, a dus la si­tua­ția în care formațiunile politice sunt o cochilie goală. Fără identitate politică, fără resurse umane, fără program, partidele ajunse la putere, chiar da­că ar vrea, nu ar putea promova schimbări de sub­stanță.

 

Așa înțelegem de ce, la nivelul sistemului judiciar, a avut loc singura reformă profundă de după in­tra­rea în UE. Aceasta era dimensiunea care, atât din punct de vedere constituțional, cât și din cel al regulilor clubului în care am intrat, era cea mai departe de influența partidelor. Sigur că acest proces era imposibil fără existența unui „pre­șe­din­te-jucător“, formulă mult incriminată în ul­ti­mul timp, dar fără de care ne este imposibil să ne închipuim această, de altfel, pentru mulți re­gre­tabilă, reformă a clasei politice prin magistrați.

 

De prin 2007, primele semne ale schimbărilor din justiție au transformat instituțiile dominate de par­tide, de la parlament la guvern, în adevărate ce­tăți asediate. Deși sprijinul popular mergea în sensul mandatului dat lui Traian Băsescu în 2004, acela al luptei împotriva corupției, par­tidele au reușit să păstreze ini­țiativa și năravul, mai ales datorită controlului asupra unor trusturi me­dia. Acum vedem că acest mandat nu era luat în serios nici de o parte a ce­lor care îl susțineau pe președinte, to­tuși, victoriile pe baza unui discurs an­tisistem atât în 2004, cât și în 2009 au legitimat acele instituții ale statului care au dorit să nu mai fie dependente de partide. Nu în ultimul rând, criza economică a acutizat măsura în care funcționarea statului era grevată de co­rupție. Astfel, o mare parte a ma­gis­traților, a birocrației civile și militare a ajuns probabil să privească ne­ce­sitatea diminuării corupției, implicit pedepsirea vinovaților și reformarea cla­sei politice ca pe o soluție de ur­gență. Riscul falimentării statului era principalul risc sistemic pe care aceste categorii nu puteau să-l ignore.

 

De aici și ipoteza optimistă că s-a pro­dus o schimbare de substanță. Lupta pentru statul de drept a fost și rămâne o luptă pentru supraviețuirea statului. Un stat care nu poate exista fără prin­cipalul său instrument: au­to­ri­ta­tea. Restabilirea autorității statului ro­mân se face având drept principal ins­tru­ment instituțiile care sunt chemate să asigure, direct sau indirect, res­pec­ta­rea legii. Mijloacele acestora sunt in­clusiv cele specifice instituțiilor de for­ță, astfel, ele singure nu pot garanta par­tide mai reprezentative, nu pot ga­ranta democratizarea, decât în măsura în care mai puțină corupție poate con­tribui la creșterea șanselor de­mo­cra­ti­zării. Viitorul e deci departe de a fi scris, el depinde în primul rând de re­acția societății.

 

Esența Revoluției din ’89 a fost co­lap­sul sistemului politic al republicii so­cialiste, dublat de continuitatea struc­tu­rilor statale care s-au relegitimat da­torită abandonării PCR. Fațada casei a fost integral înlocuită, așa cum în acești ani a fost dată jos fațada cea­u­șistă a Teatrului Național. Multe lu­cruri au fost atunci schimbate, dar sin­gura care a fost integral înlocuită a fost fațada sistemului. Blocarea in­de­pendenței justiției a fost atunci parte a acestei operațiuni, blocare care, în mod surprinzător, a supraviețuit al­ter­nan­ței din 1996. Statul de drept era de negândit pentru cei care se știau res­ponsabili de ceea ce se întâmplase în decembrie ’89 și înainte de ’89. Do­uă forțe acționau: din afara justiției – politicul, din interior – cei care erau vul­nerabili. După 2004, prima com­ponentă era împinsă de electorat și de UE pentru deblocarea situației, în timp ce, treptat, raportul de forțe din sistem se schimba. Rezultatele se văd azi, chiar dacă ele sunt nuanțate de ecourile luptei intrainstituționale, ca­re continuă. O luptă netransparentă, specifică noii perioade de tranziție pe care o parcurgem acum. O tranziție plină de capcane, de falși prieteni, de perdele de fum, care deocamdată li­mi­tează drastic predictibilitatea vii­to­ru­lui imediat.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22