De același autor
Mandatul lui Iohannis este într-o și mai mare măsură impregnat de logica antisistemică, de speranța unui „alt fel de a face politică“, ceea ce îi îngreunează misiunea, pentru că îi limitează marja de manevră.
S-a intrat greu în campania electorală și pare că se iese și mai greu. De unde, eroarea de a judeca perioada post-revoluția electorală în termenii interesului politic al proaspăt născutului PNL mare. Adevărul este că mesajul de pe 16 noiembrie, precum și măsura în care o parte a societății civile și-a recăpătat încrederea în capacitatea sa de a influența evoluția României cer răspunsuri de altă natură decât cele care țin cont, în primul rând, de maximizarea câștigului pentru o tabără politică.
Din acest punct de vedere, putem spune atât vae victis, cât și vai de învingători! PSD a fost și va rămâne prima victimă a neîncrederii societății civile, dar pe listă urmează toți ceilalți. Pe o listă anti-clasă politică care este scrisă la două mâini de DNA și de societate, rezultatul alegerilor fiind o legitimare a acțiunii magistraților, care la rândul lor vor ține vie susceptibilitatea societății față de orice om politic, față de orice parte a sistemului politic. Epurarea clasei politice devine, așadar, un proces sistemic care abia de acum încolo pare imposibil de oprit. Iar atitudinea față de acest proces va face inevitabilă o dureroasă redefinire a rolurilor foștilor parteneri din noul PNL. Pe de o parte, partidul, pe de altă parte, președintele obligat să recredibilizeze instituția politicului. Deja legitimat de alegeri, acesta va fi din ce în ce mai popular, implicit mai dependent de această popularitate. Intrarea în rolul prezidențial va însemna o nouă relație cu logica partinică, o logică ce nu pare să-l fi caracterizat nici până acum. A fost ales tocmai pentru că venea din afara sistemului, deci toleranța față de atitudinile sale partizane va fi mult mai mică decât a fost cea față de predecesorul său. Traian Băsescu s-a vrut și el un președinte antisistem, dar inițial a fost numai o alternativă la PSD-ul lui Năstase. Mandatul lui Iohannis este într-o și mai mare măsură impregnat de logica antisistemică, de speranța unui „alt fel de a face politică“, ceea ce îi îngreunează misiunea, pentru că îi limitează marja de manevră.
Iohannis a câștigat alegerile, problema care îi rămâne e cum poate prelua și puterea, astfel încât să-și aplice programul? Alegerile anticipate par, la prima vedere, o soluție utopică nu numai din cauza alcătuirii parlamentului, cât mai ales a numărului parlamentarilor, 588, dintre care o mare parte nu mai pot spera să fie realeși. În plus, o nouă Lege electorală care nu ar ține seama de rezultatul referendumului din 2009 va pica la Curtea Constituțională. Dar, dacă am admite dificultățile aproape insurmontabile ce stau în fața anticipatelor, vom vedea că nu rămân decât „soluții imorale“. Prima dintre ele este aceea de a lăsa în funcție actualul guvern mort-viu. Ar fi nu numai o fugă de responsabilitate, dar și o modalitate de a împinge România spre o situație și mai dificilă. Ideea că PSD ar avea de pierdut din păstrarea guvernării stă în picioare numai dacă ignorăm capacitatea acestui partid, a aliaților săi și nu numai a lor de a se hrăni direct din buget.
A doua „soluție imorală“ este aceea de a se alia cu false partide tip PUR sau UNPR (ca în 2004 și 2009) sau orice formulă care se bazează pe traseiști, deci susțin politici în consonanță cu interesele acestora. A face această eroare echivalează cu a uita învățămintele istoriei foarte recente. Aceasta ne spune că momentul în care au început luptele la baionetă între PNL și PDL a fost în vara lui 2005, când primul ministru Tăriceanu a renunțat în ultimul moment la varianta alegerilor anticipate. Atunci, cu un PSD în tranziție, Alianța PNL-PD era virtual câștigătoare. Anticipatele erau de atunci o soluție logică după experiența din 2007, când CDR și Constantinescu nu au avut curajul să promoveze această variantă, iar rezultatul a fost preluarea de PSDR a întregii puteri în 2000. În 2005, una dintre cauzele celebrei răzgândiri a lui Tăriceanu venea din faptul că noile alegeri probabil că ar fi dus, direct sau indirect, la schimbarea raportului de forțe între cele două partide, în defavoarea PNL și în favoarea PD, devenit partid prezidențial. Iată însă că această lecție a fost integrată deja în proiectul fuziunii PNL-PDL.
Sunt alegerile anticipate posibile? În actualul context, în care multe lucruri care ieri ne păreau imposibile devin realități, aș spune că nu pot fi declarate imposibile decât dacă cel recent învestit cu încrederea românilor măcar încearcă să le promoveze.
Alternativele sunt o majoritate de strânsură sau un președinte-chibiț, care așteaptă ca mărul stricat al guvernării României să cadă din copac. Nu sunt soluții demne de „un alt fel de a face politică“. Alegerile anticipate nu sunt o soluție ideală, dar sunt o soluție corectă, iar ignorarea acestei soluții e imposibil de justificat.
Pentru asta e nevoie de un nou prim-ministru care să accepte acest risc și mai ales de o majoritate, care acum este imposibil de construit, dar care mâine poate rezulta din menghina acțiunii magistraților și presiunea societății civile, care poate fi decisivă. Săptămâna trecută a avut loc un moment important, în măsura în care parlamentarii nu s-au mai bucurat de protecția colegilor lor. Poate asta îi va face pe mulți dintre ei să înțeleagă că dintr-un pas înapoi au mai mult de câștigat decât de pierdut. Izbucnirea conflictelor din PSD poate fi un alt factor favorizant. Multe stele ar mai trebui să se alinieze pentru ca anticipatele să fie și posibile, dar, fără voluntarism politic, nu se va schimba nimic esențial.