De același autor
Pentru noul Iohannis decizia respingerii Codului Fiscal va rămâne definitorie pentru întregul său mandat. Iar lecția actualului moment este că, în perspectiva războaielor politice ce vin, trebuie să ne așteptăm și la alte surprize din partea actualului președinte.
Reîntoarcerea în parlament a noului Cod Fiscal a fost pentru mulți o surpriză de proporții. Surpriza aparent venea din impresia instalării unui cvasi-consens politic în favoarea textului respectiv. De fapt, efectul de surpriză, care este dăunător inclusiv pentru impactul acestei decizii la nivelul opiniei publice, vine într-o măsură mai mare din portretul-robot al președinției Iohannis din prima jumătate de an a mandatului său. Majoritatea oamenilor pur și simplu nu se așteptau ca Iohannis cel atât de atent cu imaginea sa să facă un gest atât de riscant, care merge împotriva a ceea ce românii doreau. În termeni de imagine publică, este o adevărată terapie de șoc prin care, din președinția larvară din prima perioadă a mandatului, iese un produs nou, atât de diferit încât efectul de surpriză este major, iar adaptarea publicului la noua realitate este un proces dificil, de durată, care inevitabil va avea costuri importante.
Atunci când Iohannis i-a cerut demisia premierului în funcție, asistam deja la o schimbare bruscă de concepție asupra rolului președintelui, până atunci timid și ceremonial. Stilul discursiv, mai degrabă soporific, nu s-a schimbat, ceea ce a diminuat drastic măsura în care publicul a conștientizat schimbarea de fond. Comunicarea minimalistă a rămas o constantă, dar, dacă ea a impus un anumit stil prezidențial, care s-a bucurat de o popularitate impresionantă, acum devine total neadaptată războiului politic declanșat chiar de la pupitrul prezidențial.
Respingerea Codului Fiscal s-a făcut în același context al combinației contradictorii între un gest instituțional de o importanță majoră și instrumente de comunicare prea slabe pentru importanța mizei. Aici trebuie notat că trimiterea unui consilier pe probleme economice să explice decizia respectivă nu a făcut decât să dea apă la moară ideii că gestul retrimiterii în parlament are ca principale argumente cele de ordin economic. Nimic mai fals. Codul Fiscal este una dintre cele mai importante politici publice, e adevărat, cu un impact economic major, dar trebuie să se insereze unui pachet de politici. Relaxarea fiscală este utilă și ar fi o mare greșeală să reducem partizanii ei la statutul de populiști fiscali. Dar problemele Codului nu țin de logica pur economică, ci de întregul cadru politic. Practic, am intrat deja într-un an electoral, mai sunt 11 luni până la alegerile locale. Experiența ciclurilor electorale precedente ne demonstrează că într-un asemenea moment parlamentarii intră în vrie, iar Executivul este gata de orice pentru a rămâne la putere. În aceste luni, am văzut că Moș Crăciun a venit vara, relaxarea fiscală nefiind însoțită de alte reforme, ci de creșteri de alocații sau promisiuni de creșteri de salarii pentru tot sectorul bugetar.
Iohannis a făcut un gest în sensul stopării, sau măcar al încetinirii, acestei spirale periculoase. Sacrificarea unei părți a capitalului politic acumulat în prima perioadă a mandatului său pentru acest obiectiv este eminamente respectabilă. Faptul că, eventual, ar putea astfel să atingă și alte obiective politice datorită acestui gest extrem de curajos devine nerelevant.
În acest context, este cu atât mai regretabilă gestionarea comunicării acestei decizii prezidențiale. Președintele trebuia să apară și să apere implicit și explicit tocmai dimensiunea politică a deciziei sale. Aici politica ține de responsabilitatea funcției, și nu de o dimensiune partizană. Din păcate, s-a întâmplat contrariul, argumentele prezentate au fost tributare unei logici economice ușor criticabile, iar dimensiunea politică a fost asumată de PNL. Adică de partidul care iese cel mai decredibilizat, după ce gestul prezidențial contrazice votul parlamentarilor acestui partid. PNL era ultimul care să fie scos în față nu numai pentru că nu ajuta, dar și pentru că există acum riscul unei PDL-izări a imaginii liberalilor, în sensul unei percepții a absenței autonomiei decizionale față de președintele în funcție.
Un câștig politic al acestui moment este acela de a testa popularitatea lui Iohannis. O popularitate care era până acum prea mare ca să ne dea o idee despre proporția care se poate transforma în voturi pentru partidul care îl susține. Dar, tocmai de aceea, președintele nu trebuie să se lase ciuruit mediatic. Este revoltător ca sute de parlamentari să voteze legi numai pentru a căuta un capital politic și azi șeful statului să fie cel care achită nota de plată.
Probabil că un gest necesar ar fi fost ca șeful statului să prezinte un mesaj în parlament pentru a clarifica nu atât motivele retrimiterii legii în sine, ci riscurile acestei spirale a deciziilor demagogice și pentru a arăta cine are cu adevărat responsabilitatea acestui impas.
Iohannis este acum atacat aproape din toate părțile, dar acestea sunt durerile facerii. Nașterea lui Iohannis 2, mai adaptat naturii instituțiilor noastre și rolului pentru care a fost ales, este o veste bună. Nu știm dacă acesta este rezultatul unei dorințe personale sau efectul unui context. Dar este cert că pentru noul Iohannis decizia respingerii Codului Fiscal va rămâne definitorie pentru întregul său mandat. Iar lecția actualului moment este că, în perspectiva războaielor politice ce vin, trebuie să ne așteptăm și la alte surprize din partea actualului președinte.