De același autor
Zilele acestea se vorbeşte foarte mult despre erorile lui Victor Ponta şi foarte puţin despre partidul lui Victor Ponta. Diversele grupări pesediste se ascund în spatele fostului tânăr procuror pentru a-şi îndeplini agenda. O agendă care se dovedeşte pe zi ce trece mai puţin compatibilă cu europenizarea României.
PSD, cu preţul decredibilizării ţării în ochii partenerilor, dar şi a regimului în ochii cetăţenilor, se pregăteşte să preia întreaga putere în stat. Dar atmosfera care înconjoară acest proces ne arată că e vorba mai degrabă de un semn de slăbiciune. Să faci atâtea promisiuni, să concentrezi, deja, atâta putere şi, în aproape un an jumătate, să faci atât de puţin e o contraperformanţă remarcabilă. Acum PSD vrea să controleze chiar toate instituţiile, inclusiv pentru a-şi deghiza acest eşec sub diverse „scandaluri“: cel legat de ruperea USL, cel cu Traian Băsescu, cel cu DNA ca „poliţie politică băsistă“.
Săptămâna trecută, preşedintele PSD Ponta nu a gafat, ci a urmărit să-şi mobilizeze trupele însetate de răzbunare pe oricine a atentat la impunitatea de partid şi de stat. Aşa cum multă lume a observat, a vrut să arate cine e Jupânu’. A făcut-o strident, ca să o înţeleagă baronetul de cumetrie. Să fie în anul viitor la fel de sârguincios la strângerea de voturi ca în 2012. Şi aşa România s-a întors la atmosfera de anul trecut, de periclitare gravă a statului de drept, cu ambasadele pe post de opoziţie, demonstrând încă o dată că rămâne bolnavul Europei.
De data asta, preşedintele nu a mai trebuit să fie suspendat. Practic, i-a fost suspendată o prerogativă, aceea de a face numiri în funcţii de conducere de la nivelul Parchetului. S-a creat un precedent nu numai prin faptul că a fost sancţionat un procuror remarcabil, dar şi pentru că şeful statului este scurtcircuitat prin metoda numirilor cu delegare. Reversibilitatea reformei justiţiei este probată nu atât de problemele procedurale, cât de declaraţiile primului ministru privind „dosarele politice“ făcute de Papici şi Morar. Acestea sunt proiecţia discursivă a unei realităţi instituţionale care se degradează.
Natura voluntară a acestei marginalizări a României de către propria sa elită politică e simbolizată şi de declaraţia de săptămâna trecută a preşedintelui CJ Constanţa, Nicuşor Constantinescu, care i-ar da de mâine afară „pe toţi ăia de la DNA pentru că fac poliţie politică“. Datorită acestor lideri PSD putem coborî adânc în mentalul colectiv al clasei noastre politice. Ei văd peste tot „poliţie politică“, pentru că majoritatea lor au ales să facă politică tocmai pentru a scăpa de poliţie. În plus, mi-e teamă că unii chiar visează să aibă la îndemână o adevărată poliţie politică.
Antonescu, care şi el aștepta multe de la baroni, a înţeles că ce face primul ministru este să-i i-a de două ori locul. Primul, de principal luptător cu sistemul „băsist“. Al doilea este acela de principal prieten al baronilor de toate culorile. Mâine, Frunzăverzii, Fenechiii, Becalii şi Voiculeştii nu se vor mai refugia la PNL, ci la PSD. Aşa înţelegem de ce Antonescu a reacţionat atât de vehement. Simte nu numai că va fi dat afară de la guvernare, dar că PSD o va face astfel încât PNL să iasă din USL mai slab decât intrase. Singura soluţie care i-a rămas este să tragă cu sete în foştii lui parteneri, preluând inevitabil o parte din retorica lui Traian Băsescu.
Dar, dincolo de a fi un test pentru USL, revocarea lui Lucian Papici este în primul rând un test pentru instituţiile statului implicate în lupta împotriva corupţiei. Deocamdată avem mai degrabă o tăcere asurzitoare care ascunde prost războiul din cadrul fiecărei instituţii. Probabil CSM va putea da un semnal decisiv. Numai în funcţie de acesta vom putea spune dacă încercarea PSD de a reveni la cultura instituţionalo-infracţională din perioada 2001-2004 are şanse de realizare.
Deci PSD nu a gafat, a testat. A testat inclusiv societatea. Iar testul nu a fost lipsit de interes, pentru că am putut vedea destulă energie utilizată pentru a fi evitată conectarea manifestaţiilor din ultimele săptămâni la subiectul apărării independenţei justiţiei. Mai mult, apariţia primului grup de provocatori şi a unor mici incidente în Piaţa Universităţii a arătat şi mai clar că această conectare, deocamdată evitată, e văzută ca un pericol mai mare decât cantonarea demonstranţilor în registrul actual. Câtă vreme societatea nu oferă un sprijin explicit independenţei justiţiei, aşa cum puteam vedea în Italia la începutul anilor 1990, independenţa acestora rămâne fragilă.
Pe teme precum privatizări cu dedicaţie, Roşia Montană sau justiţia vedem că PSD revine l-a forma care l-a consacrat. Dar concentrarea de putere în prea puţin curatele mâini pesediste s-ar putea să nu dureze mult, pentru că ei îi va corespunde revenirea la clivajul iniţial al politicii româneşti: pro sau anti-PSD. Pentru moment, acest pericol este îndepărtat prin divizarea adversarilor. Marea eroare a PSD ar fi să creadă că asta e suficient, în timp ce tentaţia puterii absolute îl va transforma într-un partid nefrecventabil la nivel european şi nu numai.
Mai poate PSD să-şi cenzureze pornirile împotriva statului de drept? Episoadele în care a fost la guvernare, în 2009 şi din 2012, ne fac să credem că PSD nu a învăţat cum e să conduci o Românie aflată, totuşi, în Uniunea Europeană. Oamenii şi cultura politică a acestui partid se află majoritar cu un picior bine înfipt în mentalităţi deloc europene. Şi nu pot face altceva decât să menţină România după chipul şi asemănarea lor. //