De același autor
PSD a fost dezavuat în noiembrie de majoritatea românilor, totuși de atunci continuă să dețină puterea legislativă și esențialul celei executive și le folosește cu cinism pentru a se menține sau pentru a-și crește șansele revenirii la putere.
Pare evident că proiectul de Cod fiscal prezentat în ședința guvernului de miercuri, 18 februarie, nu rezultă dintr-o dorință de a schimba politica fiscală, fiind un gest politic tactic. Această impresie nu a putut decât să fie întărită de efortul mediatic de a „vinde“ momentul ca fiind deja o mare „realizare“, precum și de argumentele populiste de genul celor care făceau referire la chingile FMI. Iată cum fosta „centură de siguranță“ este transformată cu ingratitudine într-un fel de cămașă de forță în care săraca Românie ar fi fost țintuită de creditorii internaționali. Această combinație oximoronică de național-populism neaoș (pentru că pe noi Syriza nu trebuie să ne învețe nimic, discursul economic ceaușist includea o astfel de retorică) cu frânturi de aparent liberalism dă măsura mijloacelor prin care actuala putere își pregătește probabila intrare în opoziție. Și, implicit, mijloacele cu care va fi pavat drumul pentru recucerirea puterii, drum care se va încheia cel mai repede în 2016. Iar aceste mijloace sunt tot cele ale unei cinice iresponsabilități cu care PSD ne-a învățat de fiecare dată când a fost în opoziție.
La nivelul tacticii personale și pe termen foarte scurt, Ponta a împușcat deja doi iepuri. Primul și cel mai important a fost acela de a nu ține prima pagină numai cu subiectul „cumnatul & Ghiță“. În locul impresiei de degringoladă a reușit, iată, să dea o lovitură politică remarcabilă. Al doilea iepure este dat de punerea în lumină a fragilității adversarului. La începutul anului, PNL, pentru a câștiga timp, găsise ca argument necesitatea pregătirii unui program de guvernare, fixându-și termenul-țintă la sfârșitul acestei luni. Iată că acest program, care ar fi trebuit să fie și un argument pentru demiterea guvernului, este acum ridiculizat de tolba cu cadouri cu care a venit Victor Ponta, secondat de ministrul său de Finanțe. Nu cred ca după 1990 să mai fi avut un exemplu similar în care o forță politică „i-a luat fața“ adversarului în acest fel. Reacțiile liberalilor tip Ialomițeanu au fost atât de lipsite de consistență, încât nici nu merită amintite.
Această umilință politică venită de la un Ponta, căruia în același timp i se năruie totul în jur, pune în evidență slăbiciunile noului PNL. E adevărat că au scuza aflării în proces de fuziune a structurilor PDL și PNL. Dar aceste slăbiciuni riscă să prelungească letargia Guvernului Ponta. În plus, un PNL fără reacție rapidă, fără coordonare, practic fără o conducere clară va avea mari probleme și după preluarea guvernării. Iar PSD probabil că asta vrea să speculeze, dar lovitura Codului fiscal are și bătaie mai lungă.
Din punctul de vedere al strategiei politice, PSD postguvernare va încerca în primul rând să evite o sciziune. Păstrarea guvernării câte săptămâni se mai poate este un obiectiv deloc neglijabil, dar el este subsumat luptei interne și evitării sciziunii. Gruparea care l-a susținut până acum pe Ponta vrea să arate că are instrumentele de a păstra unitatea partidului în vederea abordării cu șanse a alegerilor locale și parlamentare din 2016. În scenariul cel mai fericit pentru aceștia, dar care este acum puțin probabil, unitatea partidului este legată de unitatea actualei majorități parlamentare. Dacă aceasta ar fi păstrată nu poate fi total exclusă posibilitatea inventării unui alt prim-ministru al acestei majorități, în condițiile în care Victor Ponta este convins să-și dea rapid o demisie tactică. Președintele Iohannis ar fi pus într-o situație dificilă, dacă PSD vine la Cotroceni cu o propunere de prim-ministru care are majoritatea asigurată, așa cum venise și în 2009.
Poate că nu are legătură cu acest scenariu, oricum este semnificativ faptul că, după ce timp de aproape trei ani Ponta nu a permis niciunui ministru să iasă în evidență, iată că în ultimele zile Darius Vâlcov poartă „vestea cea bună“. S-a născut o stea. Nu știm cum de i s-a permis, poate că e numai o dovadă că Ponta pierde inițiativa sau poate că îl vom vedea pe tânărul Vâlcov aplicându-și programul din postura de ministru liberal. Oricum, ușurința cu care se joacă cu cifrele și cuvintele îl face eligibil pentru multe combinații.
Un scenariu mai probabil este ca acest Cod fiscal virtual să facă parte dintr-o încercare a PSD de a-și schimba mesajul pentru a-și lărgi electoratul. Un electorat ale cărui speranțe au fost acum ridicate la cote nesustenabile. Viitorul guvern PNL își va pierde timpul pentru a explica de ce anumite politici fiscale „liberale“ anunțate de Ponta nu se pot face, PSD plasându-se astfel încât, în 2016, să spună că numai el știe și poate. La nevoie și ficțiunea numită Partidul Liberal Reformator poate fi reactivată. PSD știe că un guvern PNL nu va avea nici o lună de miere și că lupta împotriva corupției, chiar dacă ar lovi cu predilectie în aleși PSD, tot va costa electoral mai mult o putere „de dreapta“ care ar controla toate cele trei palate. Astfel, PSD poate spera într-o revenire rapidă.
PSD a fost dezavuat în noiembrie de majoritatea românilor, totuși de atunci continuă să dețină puterea legislativă și esențialul celei executive și le folosește cu cinism pentru a se menține sau pentru a-și crește șansele revenirii la putere. Să sperăm că, din această lecție usturătoare administrată de vulpoii pesediști, Iohannis și PNL vor înțelege că cele peste trei luni trecute de la prezidențiale sunt deja o perioadă prea lungă. Trebuie să acționeze decisiv, până nu va deveni și mai greu să preia puterea și să guverneze.