De același autor
Revoluția electorală de la alegerile prezidențiale este atât rezultanta schimbărilor sociale și de cultură politică din ultimii 25 de ani, cât și semnul unei uriașe nemulțumiri față de întregul nostru sistem politic.
Norii apăsători ai acestei prime jumătăți de noiembrie, care dublau norii negri ai unei puteri politice evident abuzive, păreau că anunță stingerea speranței că românii știu să-și folosească libertatea. Victoria candidatului PSD ar fi dat dreptate celor care constatau eșecul postcomunismului românesc. Societatea a demonstrat că, deocamdată, este numai eșecul clasei politice, eșecul unui sistem de partide care rămâne nereprezentativ, deci nedemocratic. A trebuit să fie găsit un primar sas al unui burg de peste munți, lipsit de experiență politică la nivel central, deci un diletant din punctul de vedere al sistemului politic, pentru a încarna dorința de schimbare a majorității cetățenilor români. A trebuit ca cei plecați din țară să aibă un aproape irațional reflex patriotic menit să reafirme valoarea mersului la vot, implicit să reafirme responsabilitatea celor care renunță voluntar la acest drept. A trebuit ca tineri și mai puțin tineri să mărșăluiască prin orașele României pentru a le spune încă o dată părinților și bunicilor lor: nu ne condamnați pentru 200 de lei! Dacă acum ne lăsăm călcați în picioare, riscăm să nu ne mai ridicăm niciodată.
Pentru prima dată după decembrie 1989 avem o parte infimă a societății care a reușit să miște raportul de forțe între România resemnată și România care speră să devină europeană. Societatea civilă a dovedit că este acea parte vizibilă a imensului aisberg care este societatea în ansamblul ei, care dacă se trezește poate mătura orice putere. După instrumentalizatul moment Piața Universității 2012, după manifestațiile pentru salvarea Roșiei Montane, acum avem un al treilea moment în care societatea își dovedește sieși puterea pe care o are. Asta nu înseamnă că această putere este bine utilizată, dar manifestarea ei este o condiție necesară a unei stări democratice ce părea că nu ne mai caracterizează.
Cine anticipa acest val social de peste 6,2 milioane de votanți pro-schimbare? Faptul că el s-a creat în liniște ne dă măsura rupturii între actuala elită politico-mediatică și cei pe care aceasta pretinde că-i reprezintă. Acest simptom de faliment sistemic, dublat de votul profund antisistem simbolizat atât de cei care au dat un vot negativ anti-Ponta, cât și de cei care au dat un vot pro-Iohannis, trebuie să producă acum schimbări instituționale.
Primele gesturi ale noului șef al statului trebuie să meargă în direcția societății civile care l-a adus la putere. Pentru asta e necesară promovarea unei agende democratice care va deranja partidele care l-au susținut. Punctele acestei agende se știu, pe lângă cele legate de independența justiției, ele trebuie să ducă la deschiderea pieței politice, la încurajarea pluralismului în mass-media, la depolitizarea structurilor statale și, nu în ultimul rând, la trecerea de la o economie dependentă de stat, deci de partide, la o economie în stare să susțină un pluralism politic veritabil.
Proiectul unificării PNL-PDL s-a dovedit corect, dar grija noului președinte trebuie să fie dincolo de formațiunile politice, de jocurile dintre ele și din interiorul lor. Aici se va lovi de constrângerile și contradicțiile instituțiilor noastre politice. Fără partide nu poate influența nici Executivul, nici Legislativul, deci nu va putea promova nicio agendă politică proprie. Dependent de partide, va trebui să negocieze fiecare punct al acestei agende. Dificultatea este cu atât mai mare cu cât însăși cererea socială e profund contradictorie. Pe de o parte, s-a votat un tip de președinte anti-Băsescu, anti-super-prim-ministru, un președinte nepartizan, un model. De altfel, aici a fost și greșeala strategică majoră a PSD, care a făcut o campanie pentru un super-prim-ministru de tip pesedist.
Pe de altă parte, este clar că societatea nu vrea un șef de stat fără putere, ci vrea un om capabil să împingă România către normalitate, deci un lider. Va reuși Iohannis să fie în același timp „un alt fel de președinte“ și un motor eficient al modernizării României? Pentru asta va trebui să învețe un alt rol. Va trebui în același timp să reinventeze instituția prezidențială, dar și să învețe să utilizeze toate pârghiile pe care le are potențial la dispoziție. Ruptura cu președinția Băsescu va fi una de stil, dar instituțiile nu se vor lăsa îmblânzite decât de un șef. Această dificilă ecuație va fi rezolvată numai dacă Iohannis va găsi metodele prin care rămâne aliatul societății, nu numai pentru că aceasta l-a votat, ci pentru că numai presiunea socială va putea mișca ceva la nivelul unei clase politice monopoliste și corupte. Iohannis are o șansă numai dacă face și nu tace, dacă încurajează modernizarea statului și amplifică sentimentul colectiv că România mai are o șansă.