De același autor
România partidelor venea în continuarea logicii partidului unic de fuziune a politicului cu statul, România post-partide în care am intrat deschide posibilitatea apariției unor formațiuni politice care se vor defini în opoziție cu muribundele partide postcomuniste.
Totalitatea informațiilor făcute publice de procurori în cazurile de corupție se constituie deja într-un imens rechizitoriu la adresa sistemului de partide din România. Aparențele nu mai pot ascunde esențele. Principalele partide aveau ca singură menire publică întreținerea unor aparențe rupte de realitate, operațiune pe care o îndeplineau datorită dominării exercitate asupra statului. Însă tocmai instituțiile statului s-au întors împotriva partidelor. Lipsite de acele resurse pe care le are la dispoziție un partid care reprezintă autentic o parte a cetățenilor, partidele de la noi au devenit victime certe. Sigur că „lupta împotriva corupției“ e teoretic îndreptată împotriva unor persoane, dar acum s-a atins acea masă critică care ne face să credem că, simbolic, în boxa acuzaților stă chiar clasa politică postcomunistă. Reacția acesteia la nivel parlamentar ne-a arătat o solidaritate de corp care transcende fragilele identități partizane. Și astfel, lupta pentru imunitate pune în și mai mare dificultate soarta partidelor. Singura lor șansă, în perspectiva anului electoral următor, rămâne lipsa unor variante credibile.
În acest sens, este iluzorie speranța ca prin modificările aduse la legislația electorală să apară aceste noi partide. Vechea legislație este un simptom al lipsei culturii politice democratice a celor care au adoptat-o, nefiind însă și cauza închiderii sistemului politic. Asta rezidă, în primul rând, în natura mediului economic de la noi, dependența sa de stat a făcut imposibilă agregarea și susținerea în timp a unor formațiuni politice noi cu vocație guvernamentală. Lucruri similare se pot spune și despre nivelul mediatic și cel al ONG-urilor, a căror capacitate de a produce oameni și idei a scăzut vertiginos după anii 1990. Asta nu înseamnă că la următoarele alegeri parlamentare nu vom avea noi partide, dar ele nu vor fi nici destul de credibile, nici destul de puternice pentru a le înlocui pe cele de azi.
Un alt posibil beneficiar al acestei situații poate deveni o mișcare populistă în continuarea PRM sau PP-DD. Totuși, creșterea acesteia va fi frânată de faptul că asistăm la falimentul unui sistem de partide, și nu al unui sistem statal care, din contra, își regăsește credibilitatea prin acțiunile magistraților.
În această situație, putem spune că beneficiarul instituțional nu poate fi decât șeful statului. Instituția prezidențială nu numai că are o legitimitate electorală proaspătă, dar și capitalizează în urma acțiunilor anticorupție. Voit sau nu, instituțiile acționează și în favoarea noului președinte. În plus, absența unei alternative partizane încurajează personalizarea speranțelor. Pare că asistăm la un principiu al vaselor comunicante în care ce pierd partidele, parlamentul, guvernul este capitalizat la nivelul președintelui Iohannis. Nu știm ce va face acesta cu imensa autoritate și putere potențială pe care le are în actualul context. Ne putem însă închipui dificultatea de a alege între prioritatea momentului, aceea de a provoca schimbarea unui guvern care nu guvernează, și riscul de a avea „guvernul tău“, ceea ce îl va lega mult mai trainic de PNL, deci și de vulnerabilitățile combinate ale PNL și PDL.
Deocamdată „noul“ PNL își etalează în parlament vulnerabilitățile și complicitățile cu restul clasei politice. Un exemplu este acceptarea preconizatelor modificări ale legislației partidelor și ale legislației electorale. În numărul anterior, Adelina Rădulescu observa Capcanele și fariseismele Codului electoral. Săptămâna trecută au fost făcute publice și posibile amendamente la Legea finanțării partidelor. Nici acestea nu dovedesc altceva decât un etatism ipocrit, iar rolul controlului respectării regulilor este dat tot unei instituții, Autoritatea Electorală Permanentă, care este captivă intereselor partidelor și nici nu are mijloacele unui control eficient. De altfel, ce putem aștepta de la o comisie parlamentară în care tonul îl dau Eugen Nicolicea, Mihai Voicu, Ioan Oltean, Puiu Hașotti, sub conducerea atentă a lui Valeriu Zgonea? Aceiași oameni, minus Hrebenciuc, al cărui spirit probabil că nu i-a părăsit, care au pervertit votul uninominal, i-au întărit pe baroni, au închis piața politică, pot deveni artizanii deschiderii acesteia? Nu inerția lor este deci de mirare, ci faptul că partidele care i-au trimis încearcă soluții vechi pentru o situație cu totul nouă.
România post-partide seamănă doar cu cea imediat de după 1989 și ascunde aceleași riscuri de confiscare a schimbării, pervertire a democratizării, populism, precum și binomul instabilitate politică-autoritarism. Totuși, este de presupus ca autorii instituționali ai luptei împotriva corupției să rămână mult timp destul de puternici pentru a evita atât deriva populistă, cât și reconfiscarea statului de către partide.
România partidelor venea în continuarea logicii partidului unic de fuziune a politicului cu statul, România post-partide în care am intrat deschide posibilitatea apariției unor formațiuni politice care se vor defini în opoziție cu muribundele partide postcomuniste. Viitorul clivaj în jurul căruia se va organiza viața politică va fi deci acela între actualele partide, mai mult sau mai puțin transformate, și cele noi, care le vor lua cu asalt pe acestea în următoarele cicluri electorale.