De același autor
Revizuirea se transformă încet, dar sigur în scrierea unei noi Constituţii.
Anul trecut, probabil că nici cei mai pesimişti simpatizanţi ai USL nu ar fi crezut că în 2013, după 13 luni de la preluarea puterii, guvernarea USL va fi caracterizată tot de improvizaţie şi lipsă de direcţie clară. O culme a improvizaţiei a fost atinsă chiar săptămâna trecută, atunci când cota unică a fost pur şi simplu desfiinţată prin OUG nr. 55, ordonanţă publicată în Monitorul Oficial. Deşi semnată de primul ministru, acesta pare senin şi fără vină, dacă iniţial anunţa „sancţiuni aspre“ pentru vinovaţi, acum găseşte vinovăţii sistemice, încercând astfel să-şi întărească leadership-ul tocmai prin fuga de răspundere.
Exemplele consecinţei lipsei de direcţie se văd şi ele în multe domenii, dar devin tragicomice atunci când vorbim despre revizuirea Constituţiei. Deschiderea acestui proces, fără a avea unul sau câteva scopuri clare la care să se limiteze, a dus deja la scăparea de sub control a întregii acţiuni. Totul pare că poate fi schimbat, iar când se ajunge prea departe majoritatea reprezentanților USL (căci ceilalţi sunt ţinuţi drept decor, ca şi Forumul Constituţional) apar şi ei într-o lumină ridicolă, corectându-şi azi votul de ieri şi neştiind dacă mâine nu se va mai vota o dată asupra aceluiaşi subiect. Practic, Constituţia devine rezultatul unei negocieri permanente între PSD şi PNL, dar nu este clar dacă măcar fiecare dintre aceste partide ştie ce vrea. Este însă evident că USL nu (mai) ştie ce vrea, având o existenţă pulsatorie, cele două partide componente trecând rapid de la criticarea dură a partenerului de guvernare la cârdăşia cu acesta în acte abuzive. Trei dintre ele sunt direct legate de modificarea Constituţiei. Primul este acela al ignorării referendumului din 2009, ceea ce a şi permis reactivarea preşedintelui Traian Băsescu prin intervenţiile critice de săptămâna trecută şi anunţarea unui posibil nou referendum. Al doilea este diminuarea semnificativă a pragului de prezenţă la referendum, care mai poate fi blocat de Curtea Constituţională. Al treilea este legat chiar de conţinutul modificărilor, nu trebuie să intrăm în detalii pentru a observa că toate instituţiile sunt sau riscă să fie atinse de aceste modificări. Cu alte cuvinte, revizuirea se transformă încet, dar sigur în scrierea unei noi Constituţii.
Pentru a legitima această realitate, preşedintele Comisiei de revizuire, Crin Antonescu, se prevalează de mandatul primit de la alegători şi este adevărat că liderii USL au anunţat o parte din modificările constituţionale pe care le votează în aceste zile. Totuşi, anul trecut nu ştim să fi fost votată o Adunare Constituantă şi, deşi din punct de vedere juridic, graniţa între revizuire şi scrierea unei noi Constituţii nu a fost încă trecută, pe fond, suntem în faţa unei manifeste depăşiri a stadiului simplei revizuiri. Dacă parlamentul, prin majoritatea calificată deţinută de USL, va ajunge să valideze propunerile făcute de Comisia Antonescu, atunci ne vom afla în situaţia transformării abuzive a acestuia într-o Adunare Constituantă care-şi arogă o modificare profundă a sistemului politic, în absenţa unei dezbateri demne de acest nume.
Degeaba căutăm o raţionalitate politică în spatele unor gesturi ciudate pentru orice democraţie. Chiar şi cele mai îndoielnice sisteme democratice sunt măcar „democraţii procedurale“, iar noi deraiem constant şi de la această mediocritate. Degeaba încercăm să vedem unde vrea USL să ducă România, este evident că nu vom avea niciodată o minimă definiţie a ceea ce este interesul naţional în viziunea USL. Dincolo de strategiile politice, dincolo chiar şi de divergenţele dintre PSD şi PNL, multe dintre acţiunile USL sunt simplul rezultat al sindromului beţiei puterii, adică sentimentul euforic de a avea puterea fără să ştii ce vrei să faci cu ea. Deşi această stare este mai pronunţată la Crin Antonescu, ea caracterizează USL în ansamblul său.
Vedem azi, ca şi acum un an, cum se manifestă acelaşi sindrom, în care forţa dată de controlul puterii legislative şi executive este dublată de tentaţia ignorării regulilor statului de drept. Acum un an, beţia puterii proaspăt căpătate împingea USL la seria de acte la limita şi dincolo de lege prin care dorea să scape de Traian Băsescu. Azi se repetă, sub o altă formă, fenomenul forţării ordinii constituţionale, prin care o putere legală şi susţinută de electorat foloseşte abuziv pârghiile pe care le are la dispoziţie. Şi acum beţia puterii poate duce la o impostură constituţională care riscă să fie validată de cetăţeni prin referendum, ceea ce ar deschide calea instabilităţii constituţionale.
În aceste condiţii, singura autostradă inaugurată de către guvernanţi este aceea pentru opoziţie. Dar cum aceasta din urmă circulă mai nou în maşinuţe chinezeşti, autostrada nu poate fi folosită decât de şeful statului. Acesta nici nu putea să nu utilizeze cadourile primite din partea Comisiei Crin Antonescu, nu numai pentru că acestea îi permit reactivarea politică, ci şi pentru că îi pun în valoare una dintre atribuţiile sale, de a „veghea la respectarea Constituţiei“ (art. 80). Cum nu putem crede că USL şi mai ales preşedintele PNL au urmărit repunerea preşedintelui în poziţia privilegiată de a apăra rezultatul unui referendum validat, dar şi „statul de drept“ sau „statul unitar“, trebuie să ne resemnăm cu explicaţia beţiei puterii.
Bilanţul USL de până acum ne duce la două concluzii importante. Prima este că o extrem de necesară revizuire a Constituţiei a fost compromisă, iar întregul proces va trebui luat de la capăt. A doua se referă la epuizarea proiectului USL. PSD şi PNL trebuiau să se limiteze unul pe altul, nu să-şi potenţeze defectele. USL nu va dispărea pentru că a fost atacată din afara ei. USL va dispărea pentru că nu a mai ştiut să iasă din etapa de beţie a puterii, dar şi pentru că o componentă a sa, PSD, va fi principalul profitor al acestei situaţii. //