De același autor
Teoretic, momentele electorale fac posibilă întâlnirea speranțelor alegătorilor cu capacitatea de acțiune a oamenilor politici. De aceea, cazul românesc te izbește prin incapacitatea perioadei electorale de a oferi elemente cu adevărat seducătoare.
În perioada de dinaintea alegerilor se vede mai bine ca niciodată distanța dintre România virtuală și cea reală. În prima, campania e în toi, totul se învârte în jurul evenimentelor produse de partide și de candidați, propagandele cresc în intensitate și se înfruntă prin intermediul televiziunilor sau pe rețelele de socializare. Nimeni nu se mai așteaptă în mod serios la mari idei, dezbateri autentice, programe realiste etc. Totul se reduce la o încleștare în care raționalul este cu totul umbrit de mobilizarea pe baze afective. Această situație devine scuzabilă dacă România virtuală ar fi spațiul în care se întâlnesc și concurează între ele pasiunile care se nasc în România reală, dacă acesta ar fi prețul plătit pentru faptul că nu degeaba această perioadă e denumită „de campanie“, fiind o formă eufemizată, nonviolentă, de război. Dar nu este nici măcar asta. România virtuală rămâne virtuală până la capăt: actori politici artificiali, partide false, discursuri neconvingătoare. Intersecția sa cu România reală e mai degrabă întâmplătoare. Atunci când sunt luate decizii precum creșterea de pensii, de salarii, mai nou amnistii, acestea țin de mimarea existenței unei legături de reprezentativitate între unele categorii sociale și puterea politică. Natura lor populistă vine din faptul că acest tip de decizii sunt tocmai contrariul logicii reprezentativității, fiind definite în logica relației patron-supus.
Sentimentul general de confuzie şi necesitatea multor lideri de opinie de a apela la tot felul de teorii ale conspirației vin din această senzație că totul este fie artificial, fie instrumentalizat până la denaturare. Sigur, nu suntem singura țară în care tehnicile de marketing electoral sunt folosite pentru a sufoca sau perverti orice instinct democratic.
A observa ruptura dintre România virtuală și România reală nu înseamnă a nega că propaganda are efecte importante în lumea reală sau faptul că există un real război politic pentru puterea în stat. Înseamnă numai că acest război politic este urmărit de cetățeni ca un simplu meci la care ei sunt spectatori. Un meci între echipe fără suporteri, care e eventual trucat. Așa se poate impune și termenul de „blat“.
România virtuală ar trebui să tindă a fi o reflectare a României reale. Acum nu este decât o imagine profund trucată a acesteia. Trucată, în primul rând, de cei care dețin accesul la resurse. Este această falsificare a imaginii pe care societatea și-o face despre ea însăși o cauză sau un efect al raporturilor elite-societate din România de azi? Răspunsul nu poate fi decât că este și una, şi alta pentru că ne aflăm în fața unui deja evident cerc vicios.
Personalizarea vieții politice este capcana în care cad cei care în mod onest vor să caute responsabilități individuale acolo unde sunt efecte sistemice. Dar asta nu înseamnă că alegerile prezidențiale nu sunt importante, din contra, pentru că în urma lor poate rezulta un personaj politic care produce modificări de substanță, cum se dovedesc azi cele din sistemul judiciar. Puterea prezidențială e o anomalie care are potențialul de a corecta anomalia naturii partidelor de la noi. Aceasta din urmă rezultă din faptul că, la noi, tranziția economică s-a împotmolit la nivelul capitalismului de stat. Așa ajungem și la o definiție a „sistemului“ despre care vorbim atât de des. El este beneficiarul procesului prin care autoritatea politică este utilizată pentru a produce bani, din aceștia o parte se duc pe voturile care asigură păstrarea puterii politice. Particularitatea sistemului românesc este absența factorului de ajustare, care vine fie din împrospătarea calitativă a elitelor din sistem, fie din coalizarea unor contraelite. Ambele fenomene rezultă din acea bogăție care există în societate independent de autoritatea politică. Merită deci votul nostru candidatul care are capacitatea politică de a impune acele soluții care merg în sensul eliberării societății de patronatul partidelor-stat.
De 25 de ani, statul politizat are două căi prin care împiedică crearea de bogăție independentă de influenţa sa. Prima este îndeplinirea în mod partizan a funcției sale de control, a doua este distribuirea preferențială de resurse. Reforma justiției este un pas esențial, dar incomplet pentru prima dimensiune. Ea deschide posibilitatea de a aborda realist a doua dimensiune. Spre exemplu, privatizările sunt vitale, fără îmbunătățirea controlului erau hazardate, dar este nevoie de politici de privatizare inteligente pentru ca efectul acestora să fie benefic pe planul democratizării.
Teoretic, momentele electorale fac posibilă întâlnirea speranțelor alegătorilor cu capacitatea de acțiune a oamenilor politici. De aceea, cazul românesc te izbește prin incapacitatea perioadei electorale de a oferi elemente cu adevărat seducătoare. În absența elementului speranță, rămân numai frica și ura. Dar întrebarea de ce se investesc atâția bani pentru a întreține dezgustul generalizat nu mai este una retorică. //