Testul intervenţiei ruse în Ucraina pentru elita noastră politico-administrativă

Alexandru Gussi 11.03.2014

De același autor

Lăsată în offside de ţările din Grupul de la Vişegrad, România nu găseşte încă destule argumente pentru a răspunde îngrijorărilor referitoare la coeziunea şi coerenţa noastră instituţională în faţa prelungirii crizei ucrainene.

Ocuparea Peninsulei Crimeea de către tru­pe sub comandă rusă deschide o criză a că­rei gravitate pentru România îşi găseşte un precedent numai în momentele de după pu­­ciul de la Moscova din au­­gust 1991. Atunci lu­cru­rile s-au terminat bine, pen­tru că au precipitat ceea ce Putin a numit „cea mai ma­re catastrofă politică a se­co­lului XX“, dispariția URSS. Acum, când nostalgiile im­periale sunt pentru Putin un factor esenţial de le­gi­timare în politica internă, o nouă criză testează ca­pa­ci­tatea elitelor şi chiar a popoarelor din în­treaga zonă de a răspunde tentativei Rusiei de a folosi forţa pentru a contracara in­flu­enţa euroatlantică. În august 1991, ati­tu­di­nea oamenilor politici români, de la Ion Ili­escu la PNŢCD, a fost una cel puţin ezi­tan­tă, trădând în cel mai bun caz o formă de fatalism în faţa posibilităţii rămânerii noas­tre în zona de influenţă sovietică. Nu în­tâm­plător, chiar atunci a fost dat jos şi Gu­vernul Roman, care dădea semne de un pro­occidentalism respins ferm de primii trei oameni în stat: Ion Iliescu, Alexandru Bâr­lădeanu şi Dan Marţian, ale căror „sim­patii“ pentru Est şi pentru modelul gor­ba­ciovist nu erau un secret pentru nimeni.

Numai dispariţia imperiului sovietic a făcut posibilă convertirea cuplului Iliescu-Năs­ta­se din artizani ai Tratatului cu URSS, care ne lega în continuare de sovietici, în par­ti­zani ai integrării euroatlantice. O con­ver­tire parțială şi înşelătoare, dacă ne referim la modelul de tranziţie care a fost în con­ti­nuare aplicat. Schimbării fun­damentale de discurs nu i-a urmat o sinonimă schim­bare de valori şi de sen­ti­ment de apartenenţă. Atât la nivelul oamenilor politici, cât şi la cel al structurilor statului, a rămas prezentă o nostalgie a naţionalismului de dinainte de 1989, an­ti­rus, dar în esenţă stalinist, aşa cum a demonstrat prof. Tismăneanu. A rămas şi o bună doză de an­ti­occidentalism şi chiar o suspiciune faţă de motivaţia procesului de extindere, al că­rui beneficiar a devenit România după 1999. Probabil, nu întâmplător, tot în 1999 s-a în­cercat răsturnarea preşedintelui Cons­tan­ti­nescu cu un mixt de mineri, trădări din in­teriorul statului şi propagandă vadimistă sus­ţinută de trustul domnului Voiculescu, aliat peren al PSD. A urmat o perioadă în ca­re alternanţa democratică şi capitalismul oli­garhic au convenit occidentalo-scep­ti­ci­lor. Totuşi, au apărut după 2004 mai multe mo­tive de a echilibra influenţa venită din Vest. Revoluţiile portocalii, în care trebuie să in­te­grăm şi căderea lui Năstase, nu au putut opri revenirea tentaţiei imperiale a Rusiei.

Apoi, justiţia a devenit principalul actor al re­formei clasei politice şi economice. În 2012 cam aceiași actori din 1999, plus PNL, trec la o ofensivă care viza stoparea acestui proces văzut ca rezultatul unei excesive in­fluenţe euro-americane în România. Re­a­pa­re atunci încercarea de a pune opinia pu­blică pe un periculos drum euro-sceptic în numele colaboraţionismului UE şi SUA cu „imperiul răului“ băsist. Ponta, care nici nu îşi preluase bine funcţia de prim-mi­nis­tru, fuge la Ambasada Rusă pentru a săr­bă­to­ri ziua naţională. Nu ştiu care era atunci in­fluenţa statului prieten, exemplificată prea caricatural prin atitudinea Vocii Ru­si­ei în acea vară, dar la USL exista un avânt spre Im­periul de la Răsărit. Nu din iubire, ci pen­tru că acolo găsea mai multă înţelegere.

Au fost destule semne că, odată cu pre­lu­area puterii de către PSD, România intra într-o altă etapă a relaţiilor cu Rusia. Unul dintre ele a venit chiar dinspre Cotroceni în iunie 2013, atunci când s-a anunţat sem­narea unui tratat de cooperare între CSAT şi Consiliul de Securitate al Federaţiei Ru­se. Acum nu este clar cât va mai rămâne din această încălzire a relaţiilor bilaterale după agresarea Ucrainei de către Federaţia Rusă. A fost însă evidentă tensiunea din in­te­riorul structurilor statului în toată aceas­tă perioadă. Reacţii întârziate, guvern şi ministru de Externe practic inexistenţi. O ati­tudine generală semnificativ diferită faţă de cea de la momentul proclamării in­de­pen­denţei Kosovo în 2008, a cărui recu­noaştere de către majoritatea statelor UE şi SUA este acum folosită ca precedent de către agresorii ruşi. Atunci, toate partidele par­lamentare au fost reunite la Cotroceni, iar poziţia României a fost una consensuală, de nerecunoaştere a Kosovo. Unii au văzut atunci un motiv de îngrijorare, re­tro­spe­c­tiv, poziţia României pare una corectă. Dar nu se poate nega faptul că acel consens conţinea şi o doză de occidentalo-scep­ti­cism. Cert este că azi, când era cel puţin la fel de multă nevoie de unitate, am asistat la o îngrijorătoare tensiune intra-ins­ti­tuţională. Nu este clar cât din aceasta are la bază motivaţii partizane şi cât este di­fi­cultatea de a răspunde prompt resetării con­textului regional. Săptămâna trecută, ana­listul Dan Cristian Turturică a simţit nevoia să încerce să explice De ce nu vrea Preşedintele să supere Rusia. Faptul că ceva nu a mers cum trebuie este confirmat de recenta ştire că preşedintele Băsescu a făcut în plină criză o schimbare importantă la nivelul consilierilor de politică externă prin readucerea în cadrul Administrației a Ancăi Ilinoiu. Preşedintele „a supărat“ Ru­sia prin declaraţiile de la Dublin de la Con­gresul PPE, în acelaşi timp Ponta pro­mo­vează „trilaterala“ România-Serbia-Bul­garia. Lăsată în offside de ţările din Grupul de la Vişegrad, care sunt foarte active în această perioadă, România nu găseşte încă destule argumente pentru a răspunde în­gri­jorărilor referitoare la coeziunea şi coerenţa noastră instituţională în faţa prelungirii crizei ucrainene. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22