De același autor
Şocul de săptămâna trecută poate schimba decisiv atitudinea opiniei publice faţă de actuala putere. Reacţia încă firavă a societăţii civile poate fi înşelătoare. Se anunţă un început de 2014 foarte diferit de ceea ce puteau spera liderii USL până de curând.
Cea mai nerușinată acțiune din istoria recentă a parlamentului nu a venit întâmplător la împlinirea unui an de când avem un guvern USL cu o supermajoritate. Înaintea noului an electoral trebuiau plătite datoriile către sponsorii din 2012. Este și una dintre explicațiile supraviețuirii USL până acum: nu se puteau despărți până nu rezolvau problemele lor şi ale susținătorilor lor cu justiția. Importantă nu este majoritatea, pe care PSD o avea de mult, ci diluarea responsabilității: treaba murdară o face o masă indistinctă de parlamentari PSD-UNPR-PNL-PC. Probabil ideea iniţială era că USL poate să moară după ce își va fi făcut datoria de front al salvării noii nomenclaturi.
Ştiam deja toate acestea, totuşi putem spune că marți, 10 decembrie 2013, a fost un moment al adevărului. Și, ca orice moment al adevărului, conține învățăminte decisive și chiar vești bune. Voi rezuma aici partea plină a paharului aparent gol. Prima veste bună este că o putere cu o majoritate de peste 70% nu își poate rezolva problemele în mod informal, așa cum funcționarea partidului-stat ne învățase până în 2004. USL a eşuat în ofensivele sale repetate asupra instituțiilor pe care nu le domină. Acest eșec este dovedit de faptul că majoritatea condusă de premierul Ponta se vede nevoită să plătească un important cost din cauza soluțiilor legislative pe care le-a promovat în ultimul timp. Mai mult, costul plătit este însoțit și de riscul ca el să nu fie urmat de atingerea obiectivelor mai sus amintite. Iar acest risc este legat de a doua veste bună: puterea actuală a dat un inconștient şah principalilor noștri aliați occidentali. Aceștia vor fi nevoiți să răspundă pe măsură. Ponta și-a început probabila campanie prezidențială dând mâna cu președintele SUA, dar mai ales atrăgându-l pe acesta într-o capcană penibilă. Barack Obama l-a legitimat pe un Ponta care, exact în acel moment, își încălca promisiunile făcute SUA. Să ne imaginăm că Iliescu, în 1990, ar fi fost primit la Casa Albă, în timp ce minerii curățau Piața Universității. Putem spune același lucru despre situaţia în care au fost puşi liderii din UE. Atitudinea critică a social-democraților europeni este cu atât mai importantă, cu cât ne aflăm înaintea unor alegeri europene, în care PSD este un actor foarte important pentru PES. Dar oricâte voturi ar aduce PSD, acuzaţia că există o cauționare a corupției din România devine o armă la îndemâna popularilor europeni şi a tradiţionalilor adversari ai lărgirii UE. De altfel, toți liderii europeni care, cel puțin declarativ, l-au cauționat pe Victor Ponta sunt puși într-o situație ridicolă. Soluțiile europene de până acum pentru a trata cazul România s-au dovedit ineficiente și trebuie să ne așteptăm la o graduală schimbare de atitudine. În plus, evenimentele din Ucraina accentuează interesul pentru această zonă și pentru realitățile interne ale unor structuri statale fragile. Mai mult, şi la nivelul relațiilor internaționale, cine se aseamănă se adună. SUA şi principalele țări din UE vor fi mai active în a evita ca liderii de la București să semene din ce în ce mai mult cu liderii unor regimuri nedemocratice.
Alte vești bune țin de viața internă a USL. E greu să credem că toți parlamentarii care au votat inconștient sunt mulțumiți de modul cum au reușit să intre în istorie. Cel puțin o parte dintre ei le vor cere socoteală lui Ponta și lui Antonescu. Oricum, încrederea că aceștia le pot asigura o viață tihnită scade pe zi ce trece. Anunţul public al trecerii a opt parlamentari PPDD la UNPR trebuie citit și în acest context. Pe de altă parte, ne putem întreba de ce aceștia nu s-au dus la PSD. Unul dintre răspunsurile posibile este că Ponta are un interes în întărirea generalului Oprea, ceea ce este prost văzut de o parte a PSD.
Liberalii erau până acum mulțumiți că mai rămân la butoane, amânarea ruperii USL părând a fi (și) în interesul lor. Acum se trezesc că, poate, e prea târziu pentru o ieșire/dare afară acceptabilă. Complice la două tentative de asasinare a statului de drept, PNL are toate șansele să iasă cel mai prost din combinația cu mai versatul său aliat. Antonescu nu mai este locomotiva care părea să fie, aşa că mulţi în PNL se gândesc la soluţii alternative, individuale sau pentru conducerea partidului.
Nu în ultimul rând, şocul de săptămâna trecută poate schimba decisiv atitudinea opiniei publice faţă de actuala putere. Reacţia încă firavă a societăţii civile poate fi înşelătoare. Se anunţă un început de 2014 foarte diferit de ceea ce puteau spera liderii USL până de curând. Acum, Ponta şi Antonescu par panicaţi de noua perspectivă, răspunsul lor mărginindu-se la tentativele de a se decredibiliza reciproc. Este singurul lucru care le reuşeşte. Aici vestea bună nu este că USL dispare, ci faptul că asta se poate întâmpla fără ca alianța să-și îndepliniască multe dintre obiectivele cele mai păguboase pentru România. Transformarea acestei crize într-o oportunitate depinde în egală măsură de atitudinea societăţii româneşti şi de capacitatea adversarilor actualei derive politice de a se coordona între ei. //