De același autor
Victoria USL este rezultanta proceselor sociale, economice şi politice din cei 23 de ani de tranziţie.
USL a câştigat alegerile din momentul în care s-a format. Dacă ne uităm la rezultatele din 2008, vedem că şi atunci, dacă erau aliate, PNL şi PSD câştigau împreună alegerile în mod detaşat, ca şi în 2004 sau 2000. Explicaţia dezechilibrării scenei politice ţine în primul rând de depăşirea clivajului structural şi înlocuirea lui cu cel conjunctural, pro versus anti-Băsescu. S-a adăugat şi faptul că, în 2012, PSD şi PNL ar fi ieşit pe locul unu şi doi, nu ştim neapărat ordinea, dar, când primii doi competitori se unesc, este normal ca aceştia să obţină o majoritate absolută. Iar în faţa acestei evidenţe PDL a preferat să abandoneze lupta procentelor în favoarea luptei pentru numărul de aleşi, Legea electorală împingându-l în acest sens. Dar aceasta nu este o scuză suficientă pentru o campanie incalificabilă, o campanie în care „blatul“ politic a înlocuit frauda din ziua alegerilor, o campanie care ar trebui să ducă la o demisie a conducerii PDL, în frunte cu Vasile Blaga.
Alt element important a fost tot o confirmare, intrarea în parlament a PP-DD, însă cu un scor remarcabil, 14%. Acesta este un tip de vot de protest pe care l-am văzut şi în 2000, dar care riscă să reprezinte numai un început pentru acest partid, care este bine poziţionat, pentru a prelua în timp dezamăgiţii de USL.
Acest rezultat zdrobitor învesteşte cu o enormă responsabilitate USL, care acum are soarta României în mâini, iar cele opt luni de guvernare de până acum ne dau destule motive pentru a privi cu îngrijorare această realitate „rezultată din urne“. Dar nu numai din urne. Victoria USL este rezultanta proceselor sociale, economice şi politice din cei 23 de ani de tranziţie. Aici am ajuns. Aici ne-am întors, putem spune, gândindu-ne la precedentul din 20 mai 1990, cu observaţia că, atunci, prezenţa a fost de 85%, pe când în acest an a fost de numai 42%. Comparaţia are limitele ei, dar cred că nu poate fi înţeleasă corect decât în măsura în care acceptăm că şocul constituţional din vară a marcat un nou început pentru regimul politic românesc, a marcat intrarea într-o nouă „tranziţie“. Iar la începutul fiecărei tranziţii există confuzie, resentimente, speranţe prost investite, deţinerea puterii mediatice fiind în acest sens decisivă.
Campania a avut un singur erou: cel care, din scaunul său cu rotile, a avut forţa să concureze împotriva oligarhului de frunte al României. Înfruntându-l pe Dan Voiculescu, Iulian Crăciun ne-a dat tuturor o lecţie. A fost singurul. În rest, putem identifica două categorii de competitori: cei care au primit colegii în care erau aleşi oricum şi cei care au riscat. Primii, de cele mai multe ori de la USL, îşi datorează mandatul în aşa o mare măsură conducerii partidelor, încât relaţia lor cu colegiul devine aproape irelevantă, fidelitatea faţă de partid fiind similară cu cea produsă de votul pe liste.
Alegerile au fost, într-un anumit sens, „inutile“, aşa cum observa în numărul anterior Dorel Şandor, principalii actori urmărind în campanie scopuri care ţineau de perioada postelectorală. USL şi-a anunţat şi astfel legitimat dorinţa de a schimba Constituţia. Dar poate chiar mai importantă a devenit tentativa de a-şi educa politic un electorat deja captiv. Această dimensiune arată confiscarea USL de către PSD. Atunci când Dragnea, la ultimul miting electoral al USL, anunţa că „pe 9 decembrie trebuie să se audă până la Cotroceni, la Bruxelles şi la Washington că românii îşi decid singuri soarta“, încheia o campanie naţional-populistă care nu putea fi justificată numai prin dorinţa de a câştiga cât mai multe voturi. Voturile respective erau deja câştigate. Liderii USL au încercat să dea un sens ideologic victoriei lor. Naţionalismul în care s-au instalat este o investiţie într-o armă pentru luptele politice viitoare, iar electoratul, prin mijloace mediatice şi politice, a fost incitat şi el să adopte această logică. „România puternică“ nu este numai un slogan, este şi numele regăsirii culturii politice tradiţionale a PSD. Antena 3 este vârful de lance al noii educaţii politice prin care în campanie s-a încercat să se dea până şi tricolorului o culoare politică. În acest context trebuie văzute atacurile şi încercarea de intimidare a unor intelectuali care de multe ori nu candidau în aceste alegeri, dar pentru care guvernul şi-a găsit timp, adversarii ideologici fiind trataţi cu metode pe care le speram depăşite.
În acest context, preşedintele Traian Băsescu a decis să fie un actor politic al campaniei, strategie în contrast cu tăcerea sa din perioada anterioară. Încercând să-şi apere prerogativa constituţională de a numi primul ministru, a fost astfel dispus să încurajeze implicit dorinţa USL de a face din aceste alegeri un nou referendum anti-Băsescu. Intervenţiile repetate ale preşedintelui nu pot fi justificate instituţional. A fost intrarea într-o arenă în care alţii trebuiau să se lupte. Evenimentele din această vară, l-a care s-a adăugat cvasinoncombatul ARD, descriu însă un climat care poate face cel puţin inteligibilă această intrare în arena electorală. Când există un asemenea dezechilibru politic, mediatic, al resurselor investite în campanie etc., problema nu mai este aceea a învingătorului în alegeri, ci a supravieţuirii unor contraputeri. În afară de contraputerea judecătorească, aflată şi ea sub asediu, campania ne-a demonstrat că o contraputere politică veritabilă nu este de găsit atât în PDL (ARD), ci în persoana şefului statului. Oricât de anormală poate să fie această situaţie, pare că avem de ales între această anormalitate şi lipsa unei voci care să sancţioneze inerentele derapaje ale unei puteri care se crede acum legitimată să spună şi să facă ce vrea. //