De același autor
In plus, dincolo de astfel de incomode dileme de perspectiva, premierul se confrunta cu dificultati curente in crestere. Desi vrea sa lase impresia ca este in continuare pe cai mari, partidul sau are in fata o perioada dificila. Cazul Puwak, ca si acuzele de coruptie lansate in jurul baronilor locali ilustreaza foarte bine situatia de blocaj la varf in care s-a ajuns. Conducerea PSD nu poate, evident, sa ignore semnalele din exterior, mai ales de la Bruxelles, dar, pe de alta parte, trebuie sa faca tot posibilul pentru a-si proteja oamenii de incredere de la nivel central si local pentru a-i avea alaturi si motivati in apropiata perioada electorala. Desi este inca creditat cu scoruri electorale bune, potrivit ultimelor sondaje, PSD nu mai inspira incredere decat unei treimi dintre romani. Situatia ar fi acceptabila, daca partidul s-ar confrunta in continuare cu o opozitie puternic fragmentata. Numai ca, iata, devine tot mai clar ca PSD nu va mai beneficia multa vreme de acest privilegiu. Cu toate incercarile sale sustinute de a o dinamita, alianta PNL-PD se va naste in curand. Se profileaza astfel o alternativa reala la PSD, o formula politica care sa-si poata propune in mod credibil sa castige viitoarele alegeri si sa guverneze Romania incepand din 2005. Aceasta situatie noua, in care succesul PSD la urmatoarele alegeri nu mai apare in mod automat drept inevitabil, are efecte importante. E foarte probabil ca disponibilitatea institutiilor publice de a raspunde fara ezitare comenzilor politice sa scada simtitor. Dupa cum si oamenii de afaceri vor fi mult mai inclinati sa sprijine financiar campania electorala a noii aliante, chiar daca, prudenti, nu o vor face neaparat in mod deschis. Cu toate ca forta logistica, operationala si mai ales mediatica si financiara a partidului de guvernamant ramane formidabila, toate aceste elemente au sansa sa modifice sensibil reperele competitiei politice autohtone.
Posibila schimbare de dinamica electorala interna determinata de reechilibrarea spectrului politic romanesc va avea efecte importante si in exteriorul tarii. La Bruxelles si Washington atitudinea a devenit mai nuantata acum, cand, pe de o parte, se prefigureaza pentru prima data dupa alegerile din 2000 o alternativa politica autentica la PSD, iar pe de alta, pe zi ce trece se dovedeste ca sperantele puse in Guvernul Nastase au fost iluzorii si ca acest Executiv si actualul partid de guvernamant nu au cum promova in Romania, asa cum s-a crezut la un moment dat, transformari de substanta in plan economic si institutional. PSD nu are cum actiona impotriva coruptiei altfel decat la nivel cosmetic. Iar Adrian Nastase nu are nici determinarea si nici nu dispune de o forta electorala personala care sa-i permita sa incalce astfel de restrictii, chiar daca ar dori sa o faca, ceea ce e de altfel indoielnic. O elita politica care si-a cladit puterea si prosperitatea pe controlul fluxurilor financiare dependente de stat nu are cum sa doreasca sa distruga un sistem pe care chiar ea l-a pus la punct. Cei care au mizat pe dorinta primului ministru de a "face istorie" incercand sa transforme tara in profunzime constata acum ca s-au inselat si in ceea ce priveste caracterul, ambitiile si statura sa politica, si in ceea ce priveste logica si limitele relatiilor de putere si de influenta din interiorul partidului de guvernamant.
In acest context, scandalul Puwak a picat cat se poate de prost. Ce poate avea un impact mai neplacut la Bruxelles decat aparitia unor serioase semne de intrebare referitoare la gestionarea fondurilor comunitare puse la dispozitia tarii? Cu programe de finantare SAPARD dirijate catre comuna Cornu, unde, intamplator, au case premierul si ministrul Agriculturii, de care depinde de altfel agentia SAPARD, cu bani din proiecte PHARE ajunsi in firmele detinute de sotul si fiul ministrului Integrarii Europene, reputatia externa a guvernului trece prin momente dificile. O situatie care ii creeaza probleme majore lui Adrian Nastase, aflat intr-o vizibila pierdere de influenta in PSD, care a mizat pana acum pe legitimarea externa ca sursa majora de legitimare interna atat in tara, in general, cat si in interiorul partidului. Varianta la care armata de analisti, experti in comunicare si strategi politici cu care s-a inconjurat premierul pare sa gaseasca tot mai greu raspunsurile potrivite.