De același autor
O fotografie din octombrie 2000 o arată pe Madeleine Albright, secretarul de stat american din acea perioadă, ciocnind cordial un pahar de șampanie cu liderul suprem nord-coreean de atunci, Kim Jong Il, tatăl lui Kim Jong Un. Atmosfera nu poate fi mai diferită la 16 ani și jumătate distanță. Declarații belicoase, articole alarmiste de presă și analize sumbre ale experților avansează inclusiv ideea unui conflict catastrofal în peninsula coreeană, cu potențiale repercusiuni geopolitice globale. Temerile fiind în mare parte alimentate de impactul „comportamentului impredictibil“ nu doar al lui Kim Jong Un, ci și cel al lui Donald Trump.
Oricum, indiferent cum am privi lucrurile, politica externă a Statelor Unite pare să fi devenit captivă „crizei coreene“. Am asistat în ultimele săptămâni la un adevărat desant politic de nivel înalt pe traseul Seul-Tokyo–Beijing, ultimul ajuns în regiune fiind vicepreședintele Pence, care, la fel ca predecesorii săi, James Mattis, șeful Pentagonului, și secretarul de stat Rex Tillerson, a ținut să avertizeze regimul de la Phenian că era „răbdării strategice“ s-a sfârșit. Și ca mesajul să fie cât mai convingător, se face adesea trimitere la atacul cu rachetele Tomahawk care au lovit recent un aeroport militar din Siria. De altfel, McMaster, consilierul prezidențial pentru securitate națională, a mai ținut să reitereze, cu subînțeles, preferința Administrației Trump pentru „acțiuni militare neanunțate“.
Criza coreeană pare să fi captat în bună măsură atenția Casei Albe nu doar în raport cu chestiunea relațiilor cu Rusia, ci chiar a luptei împotriva ISIS. E o deplasare cu 180 de grade față de viziunea candidatului Trump, care îndemna Coreea de Sud și Japonia să se descurce mai degrabă singure, inclusiv prin apelul la arme nucleare. Regimul de la Phenian are o armată de 1 milion de oameni, iar Seulul, un oraș de 22 milioane, se află la doar 40 km de graniță, în bătaia artileriei nord-coreene. În aceste condiții, e greu de văzut cum arată în realitate „opțiunile“ americane, cel puțin din punct de vedere militar.
În plus, situația politică internă din Coreea de Sud s-a schimbat semnificativ după demiterea fostului președinte Park Geun-hye, apropiată de Statele Unite și o adeptă a unei linii dure față de Phenian. Pe 9 mai vor fi alegeri prezidențiale și acestea ar putea fi câștigate de Moon Jae-in, un candidat stângist cu o viziune fundamental diferită, evident, și pe placul Coreei de Nord și al Chinei. E drept că, surprinzător, o cursă electorală care părea adjudecată de Moon a devenit între timp impredictibilă. Ahn Cheol-soo, un candidat centrist cu poziții mai echilibrate, care, de pildă, favorizează, spre deosebire de Moon, amplasarea sistemului antirachetă THAAD, a ajuns aproape la paritate în sondaje. În mod ironic, se pare că acesta a beneficiat de reacția negativă din opinia publică față de demersul Chinei, care a încercat prin presiuni comerciale să determine Seulul să renunțe la THAAD.
În fapt, retorica agresivă a noii administrații vizează mai degrabă China, în speranța că Beijingul va presa Coreea de Nord, ale cărei schimburi comerciale sunt în proporție de aproape 90% cu China, să renunțe la politica de înarmare nucleară. Trump a dat chiar de înțeles că e gata să-și nuanțeze semnificativ poziția în chestiunea deficitului comercial al Americii în relația cu China, un alt punct esențial pe agenda campaniei sale electorale.
Însă e puțin probabil ca acest tip de abordare să aibă succes. În primul rând, pentru că Phenianul nu va ceda niciun pas în privința armelor nucleare, pe care le consideră esențiale pentru supraviețuirea regimului dinastic. A lăsat să se înțeleagă asta cât se poate de explicit într-un comunicat oficial din ianuarie 2017, prilejuit de efectuarea unui test militar balistic, când s-a referit la soarta lui Muammar Gaddafi și Saddam Hussein, care au renunțat la un moment dat la descurajarea nucleară. Kim Jong Un nu va ceda, chiar dacă Beijingul i-ar cere imperativ acest lucru. De altfel, se apreciază că prin execuțiile unor înalți oficiali, inclusiv a unchiului său, Kim a dorit să elimine tabăra cu legături prea strânse cu Beijingul, temându-se de un eventual scenariu precum cel utilizat de Gorbaciov în Europa de Est.
În al doilea rând, chiar dacă nu-l agreează pe actualul dictator de la Phenian, China vede în Coreea de Nord un „scandalagiu util“ care încurcă America și Japonia și ține în șah permanent Coreea de Sud, lăsându-i astfel un mult mai mare spațiu de manevră în politica sa de eliminare treptată a influenței americane din Asia. Beijingul sprijină formal sancțiunile internaționale împotriva Coreei de Nord, însă în ultimii 15 ani nivelul schimburilor comerciale bilaterale a crescut de 10 ori! „China este expertă în a face concesii cosmetice, fără a se îndepărta de ceea ce consideră a fi interesul său național pe termen lung“, spunea recent un editorial al WSJ. Care este acela de a-i ține cât mai mult pe americani prizonieri ai „conflictului coreean“.