Calcule la vedere şi pe sub masă în zona dreptei

Alexandru Lazescu 30.09.2014

De același autor

Deocamdată, cu sondaje de opinie puțin credibile, e greu să înțelegem dinamica votului „de dreapta“.

Campania prezidențială a intrat decisiv în faza „mitingurilor electorale“. După lan­sarea faraonică a lui Ponta, sâmbătă și du­minică și-au scos activiștii în stradă Klaus Iohannis și Elena Udrea. E îndoielnic că astfel de ac­ți­uni vor conta în mod sem­nificativ, dar așa e obiceiul în campanie și se speră că astfel vor fi mobilizați și ac­tiviștii. Cum se întâmplă de obicei, se fac comparații cu alte situații din trecut. Fragmentarea taberei „de dreapta“ (lucru care nu ex­primă neapărat o clară orientare ideo­lo­gică, ci mai degrabă opoziția față de PSD și sateliții săi) ne trimite cu gândul la ale­gerile din 2000, deși de data aceasta nu e totuși probabil să asistăm la un tur doi „în familie“, între Ponta și Tăriceanu. Însă e po­sibil să avem, ca și atunci, din cauza faliilor interne destul de pronunțate din „dreapta“, o participare mai scăzută la tu­rul doi față de turul întâi, ceea ce în prin­cipiu ar putea să-l dezavantajeze pe opo­zantul lui Victor Ponta.

E însă ceva ce face alegerile actuale di­ferite de cele din trecut. Câțiva dintre can­didații importanți „de dreapta“ mizează de fapt, mai mult sau mai puțin explicit, pe defecțiuni sau chiar dezertări de-a drep­tul din tabăra adversarilor. Astfel, Te­odor Meleșcanu speră că, într-un fel sau al­tul, Klaus Iohannis va ieși din joc (ju­ri­dic), iar el ar putea deveni peste noapte so­luția de avarie pentru ACL. E greu de spus dacă apariția lui oarecum bruscă în peisajul electoral prezidențial a avut la bază chiar discuții concrete pe această te­mă cu conducerea Alianței PNL–PDL, dar așa par să arate calculele. La rândul său, Tăriceanu speră că va transfera către el voturi dirijate pe circuitele de partid tra­diționale de o parte a activului PNL care își dorește să revină cât mai repede la putere alături de PSD. Are în­să probabil nevoie de aran­jamente destul de so­lide în acest sens, pentru a convinge PSD să-i mai dea voturi, pe sub masă, ca în cazul lui Mircea Diaconu, pen­tru a-l propulsa în tu­rul doi.

Cam același gen de calcule își face și Elena Udrea. Apa­rițiile sale frecvente alături de Emil Boc încearcă să determine măcar o parte din­tre puternicele organizații PDL din Tran­silvania să o sprijine pe ea în locul lui Io­ha­nnis. E greu de spus cât succes va avea demersul. Ce pare însă destul de sigur e alt­ceva: ea va pierde sigur o parte din electoratul PMP de la europarlamentare, care o va vota pe Monica Macovei sau, even­tual, pe Iohannis. De fapt, Monica Macovei speră și ea că ar putea beneficia de un transfer electoral, preponderent tot din Ardeal, de la PDL către ea. Dacă ne re­ferim la votul dirijat prin organizații, im­portant mai ales în zona rurală, e puțin probabil ca așa ceva să se întâmple, pen­tru că ea nu are legături consolidate cu activul partidului. Ce poate spera, în schimb, este să atragă o parte dintre vo­tanții tradiționali pedeliști din spațiul ur­ban către ea. Deocamdată, cu sondaje de opinie puțin credibile (ele au devenit ins­trumente directe de luptă electorală mai degrabă decât radiografii oneste ale sim­pa­tiilor electorale), e greu să înțelegem di­namica votului „de dreapta“. Sunt tot fe­lul de fumigene al căror rost este fie acela de a-i descuraja pe unii candidați, fie de a încuraja defecțiunile dintr-o tabără în al­ta.

Cert este că multă lume se bate să extragă câte o bucată din alegătorii pe care se ba­zează, teoretic, conducerea ACL. Până la ur­mă, va fi interesant de văzut cât de dis­ciplinate vor fi rețelele de partid din PNL și PD, în ce măsură vor rezista ele acestor forțe centrifuge. În 2004, după turul întâi, mai toate sondajele de opinie pronosticau o victorie relativ confortabilă a lui Adrian Năstase în fața lui Traian Băsescu. Cum jo­curile păreau făcute, multe organizații li­berale (de exemplu, cea din Iași), parte a Ali­anței D.A., practic abandonaseră lupta. Charisma actualului președinte și sprijinul activ al structurilor PD au răsturnat în fi­nal cu totul situația, în mod neașteptat pen­tru mulți. Problema este că Iohannis nu are nici charisma lui Băsescu și nici le­gături solide, măcar cu organizațiile li­be­rale.

Dincolo de asta, există un alt aspect im­por­tant puțin luat în calcul până acum. Ce vor face structurile de forță din stat în această perioadă: serviciile secrete, poliția și chiar sistemul de justiție? Vor rămâne neutre sau vor trece explicit de partea noii puteri, așa cum par să existe indicii acum? În 2009, Traian Băsescu, deși cre­ditat de sondajele de opinie cu șansa a do­ua în confruntarea cu Mircea Geoană, era totuși președintele în funcție. Avea încă destule pârghii de influență și un grup com­pact de susținători, nu unul divizat ca acum. De aceea, e de presupus că o parte im­portantă din aceste structuri au stat atunci într-o expectativă prudentă. Nu la fel arată lucrurile acum. Chiar și în 2004 situația era diferită. Oponentul puterii de atunci, reprezentate de Adrian Năstase, era în mod clar candidatul Alianței D.A., la început Teodor Stolojan, iar în final Tra­ian Băsescu. Nimeni nu-i lua în serios pe ceilalți competitori. Foarte diferit de ceea ce se întâmplă acum.

În plus, miza pentru actuala putere este enormă. În 2004, establishmentul, cu toa­te componentele sale, nu știa ce îl aș­teap­tă dacă vine cineva ca Traian Băsescu la Pa­latul Cotroceni. De aceea, putem an­ti­ci­pa că determinarea acestuia în a evita ori­ce risc de această dată va fi maximă. Din acest punct de vedere, nici Elena Udrea (de fapt, Traian Băsescu) și mai ales Mo­ni­ca Macovei nu sunt sigur soluții accep­ta­bile. Spre deosebire de Victor Ponta. Ră­mâne de văzut dacă se va considera că ni­ci o victorie a lui Klaus Iohannis nu va pro­duce un deranj considerabil. //

CITIȚI ȘI

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22