De același autor
Maniera în care autoritățile și mass-media germane au reacționat la agresiunile din noaptea de Anul Nou a provocat deja serioase reverberații pe plan intern și extern.
Incidentele din noaptea de Revelion de la Köln (de fapt, scene asemănătoare, chiar dacă nu de aceeași amploare, s-au petrecut nu doar în multe alte orașe germane, ci și în Austria, Elveția, Suedia sau Finlanda) pot fi privite sub diferite unghiuri. De pildă, ne putem întreba de ce poliția din Köln s-a dovedit complet depășită de evenimente. Însă e poate mai interesant să vorbim despre altceva. Despre ceea ce săptămânalul Focus numește „cartelul german al tăcerii“, un efect al „corectitudinii politice care a făcut țara captivă“.
În raportul inițial al poliției din Köln se scria că nu s-a întâmplat nimic deosebit în noaptea anterioară. Au trebuit să treacă câteva zile bune și să se depună zeci de plângeri pentru molestări sexuale, agresiuni și furturi (între timp, numărul acestora a ajuns la peste 500) până când poliția să-și schimbe radical poziția și mass-media germane să se ocupe, în sfârșit, de incidente. Dar asta abia după ce rețelele sociale literalmente explodaseră pe această temă. Motivul invocat: sensibilitatea deosebită a subiectului, temerea că acest gen de informații va exacerba aprehensiunile populației față de imigranți. Sigur, te întrebi: cum își pot imagina niște oameni presupus inteligenți, din poliție, din primărie, din mass-media că, într-o țară liberă, cu acces masiv la Internet, poți ascunde sub preș astfel de incidente de amploare?
Abordarea e expresia așa-numitului „jurnalism educațional“, care pleacă de la premiza că informația trebuie „sterilizată“, curățată de ingredientele din gama prohibită a subiectelor și abordărilor „politic incorecte“ devoalate vigilent prin grija stângii liberale. Dar fenomenul nu este nici pe departe unul german. Îl întâlnim peste tot în Occident. De pildă, discutând tăcerea presei germane după șirul de întâmplări din noaptea de Revelion, Deborah Orr și Gabi Hinsliff mărturiseau recent în The Guardian, un adevărat bastion al al stângii britanice, că le încearcă puternice sentimente contradictorii, prinse fiind între nevoia de a vorbi despre molestările sexuale asupra femeilor, pe de o parte, și dorința de a-i proteja pe refugiați de cei pe care Hinsliff îi numește „dinozauri misogini“, care vor folosi oportunitatea pentru a ataca migrația.
S-a ajuns în Vest la un adevărat ritual politico-mediatic ori de câte ori are loc un atentat terorist islamic sau, mai nou, când e vorba de migrație. În primul rând, e obligatorie decuplarea de Islam. Terorismul, ni se spune apăsat, nu are niciun fel de culoare religioasă. Iar în cazul agresiunilor sexuale la care au fost supuse femeile din Köln și din alte orașe, ne explică The Guardian prin pana lui Deborah Orr, „nu există nimic inerent, rasial sau religios“. Și, de altfel, spune ea, e nerealist să ne așteptăm ca tinerii musulmani veniți dintr-un climat religios fundamentalist să se adapteze imediat în noul mediu din Occident. Ultimul argument e din start invalid, din moment ce radicalismul islamic a găsit un teren fertil de recrutare tocmai printre tinerii musulmani din a doua sau a treia generație, crescuți și educați exclusiv în Occident. Această discuție fundamentală, legată de eșecul evident al integrării, este însă evitată cu obstinație.
Tot parte din acest ritual mediatic, remarcă Douglas Murray în Standpoint, este și faptul că, invariabil, după atentate sau după incidente precum cele din noaptea de Anul Nou, trebuie să urmeze și ceva de bine, ca o contrapondere la știrile negative: un clip video, o dezvăluire încurajatoare, care ulterior să circule masiv pe Twitter sau Facebook. Și chiar dacă nu există, până la urmă tot se poate găsi ceva cu puțină imaginație. Așa s-a întâmplat, de pildă, cu o știre amplu circulată pe rețele sociale, dar dovedită ulterior falsă, după atentatele de la Paris, în care se spunea că atacanții sinucigași care doreau să intre pe stadion ar fi fost opriți de un om de pază musulman. Mesajul era irezistibil: „după o noapte de atacuri sângeroase, care evident nu aveau nimic în comun cu Islamul, iată cum un om de pază profund legat de Islam salvează sute de vieți“.
Incidentele de la Köln și din alte orașe germane au deja un impact politic major în Germania. Ele vin să amplifice emoțional nemulțumirile oricum larg răspândite din țară pe tema migrației. Până la un punct, ele îi sunt utile și d-nei Merkel, care are acum bune motive să renunțe tacit la „politica ușilor deschise“, inclusiv prin operarea unor modificări descurajante pentru refugiați în legislație, fără a părea că abdică de la valorile pe care le-a enunțat în repetate rânduri.
Însă reverberații cel puțin la fel de serioase sunt și pe plan extern. După cele întâmplate, Berlinul va avea dificultăți și mai mari să promoveze un discurs pro-migrație și cote obligatorii de absorbție partenerilor din UE. Mai mult, discuția a intrat deja și pe un alt teritoriu. Cu trimitere la maniera în care mass-media germane au reacționat după incidentele de Revelion. După ce, într-un interviu acordat cotidianului FAZ, comisarul european Gunther Oettinger, care este german, a evocat posibilitatea ca Varșovia, acuzată că și-ar fi subordonat mass-media publice, să fie pusă „sub supravegherea“ Bruxellesului, ministrul polonez al Justiției a replicat dur că „este mai ușor să vorbești despre amenințări fictive la adresa libertății presei din alte țări decât să condamni cenzura din țara ta“.