De același autor
Nu s-a găsit nicăieri o soluție salvatoare generală care să permită supraviețuirea jurnalismului.
Vorbim mult despre justiție. Despre DNA, Înalta Curte, despre ministrul Cazanciuc și propunerile sale (precum d-na Ponea la DNA), despre procesele lui Dan Voiculescu, Romeo Stavarache sau Mircea Băsescu. Ne întrebăm, desigur, justificat dacă (eventual cât timp) justiția va rămâne independentă în cazul, destul de probabil, în care Victor Ponta va ajunge la Cotroceni. Ceea ce mulți ignoră însă în tot acest timp este un alt aspect extrem de important și el pentru soarta statului de drept din România: cum putem salva mass-media independente aflate într-o degringoladă financiară și morală fără precedent din 1990 încoace?
SAR-ul Alinei Mungiu-Pippidi, Centrul pentru Jurnalism Independent și Active Watch par să știe răspunsul. Cele trei organizații au lansat un demers, Coaliția pentru o Presă Curată, menit să rezolve această provocare majoră. Ideea în sine nu e neapărat una originală. Am avut în timp astfel de coaliții pentru un Parlament Curat sau pentru Universități Curate. Prima a avut un oarecare succes în 2004, când Alianța D.A. (dar nu și PSD) au eliminat de pe listele electorale o serie de nume cu probleme de integritate. A doua nu a avut nici un efect palpabil, dar a avut măcar meritul de a semnala problemele cu care se confruntă învățământul superior autohton.
Ce sputem spune, în aceste condiții, despre ultima inițiativă? Pe hârtie sună, evident, bine. Cum să nu saluți un proiect al societății civile care își propune să pună lucrurile în bună ordine, scoțând la lumină scheletele ascunse în dulapurile presei românești? Problema e că, în acest moment, demersul este total inadecvat. El ignoră senin problema de fond: contextul economic actual nu mai este în stare să asigure sustenabilitatea mass-media independente, în particular, a jurnalismului de investigație. Nu este nici pe departe o problemă exclusiv românească, însă la noi deriva este sensibil mai rapidă și mai accentuată ca prin alte părți.
Modelul de afaceri pentru mass-media se baza tradițional pe veniturile din publicitate (plus cele din mică publicitate, pentru presa scrisă) pentru a susține componenta editorială, redacțiile. Numai că, pe de o parte, piața de publicitate autohtonă s-a prăbușit literalmente după 2009 (aproape s-a înjumătățit!), iar pe de alta, bugetele de marketing se îndreaptă în tot mai mare măsură către alte suporturi de comunicare (Facebook, Google, site-uri de știri online, blogguri, aplicații mobile etc.). O bună parte dintre publicații sau televiziuni încearcă și ele să exploateze astfel de suporturi virtuale, dar veniturile obținute sunt mici (și datorită fragmentării enorme, și datorită modelului diferit de tarife), cu mult sub ceea ce este necesar pentru supraviețuirea decentă a redacțiilor.
Deocamdată, nu s-a găsit nicăieri o soluție salvatoare generală care să permită supraviețuirea jurnalismului. În ultmii ani redacțiile ziarelor americane, care activează în interiorul celei mai mari piețe de publicitate de pe glob, și-au redus personalul cu peste 25 de procente. Dar dacă pe plan internațional situația este îngrijorătoare, în România ea este de-a dreptul dramatică. Soluțiile de manual în materie de deontologie care pun accentul pe separația radicală dintre zona editorială și mesajele publicitare nu mai sunt practic funcționale. Dacă vor să supraviețuiească, cea mai mare parte a mass-media nu au de ales. Compromisurile sunt inevitabile.
Din acest punct de vedere, avem trei categorii. Un segment, tot mai redus, care se străduie să rămână într-o zonă decentă cu minimum de costuri profesionale. De tipul diluării unor accente critice, câteodată chiar evitarea unor subiecte. Un alt segment este cel al șantajiștilor care, fie din proprie inițiativă, fie angajați de terți lansează campanii de „dezvăluiri incendiare“. În fine, ultimul segment este cel care doar abuziv poate fi încadrat în categoria mass-media. Antena 3 sau RTV (alimentat de banii obținuți de Sebastian Ghiță din puzderia de licitații publice câștigate în ultimii doi ani) sunt cazuri des discutate, dar să nu uităm de televiziunile lui Duicu, ziarele baronilor locali (precum Marian Oprișan în Vrancea) sau de redutabilul arsenal mediatic de la malul Mării Negre (Telegraf - TV Neptun) aflat la dispoziția echipei Radu Mazăre - Nicușor Constantinescu. Astfel de canale au utilizări multiple (fără nici o legătură cu rostul presei): lăudatul patronilor, „schilodirea jurnalistică“ a adversarilor politici sau de afaceri, rezervor comod și relativ sigur de preluare a șpăgilor („campanii publicitare“ artificiale la schimb cu favoruri precum câștigarea unor licitații, numiri în funcție etc.). Ultimele două categorii nu au probleme de supraviețuire. Doar prima are și, odată cu cvasidispariția previzibilă a acesteia, vom consemna și decesul jurnalismului independent autohton.
Cam așa arată acest peisaj. Dezolant. Or, în aceste condiții, a soma pe un ton agresiv publicații precum revista 22 (care tocmai a lansat un apel public pentru colectarea de fonduri de la cititori) sau Opinia Studențească din Iași (care se distribuie gratuit doar în campusul universitar) să-și publice pe site lista clienților de publicitate, balanța financiară, datoriile istorice la bugetul de stat etc. (specificându-se că cei care nu o fac vor fi menționați într-un fel de „listă a rușinii“ ce urmează a fi publicată în luna august) pare un demers poate principial corect, dar întru totul rupt de realitate. El nu va avea nici un fel de efect asupra marilor culpabili (care îl vor ignora cu seninătate), dar, punând totul la grămadă, după modelul echivalenței dintre B1 TV și Antena 3, are mari șanse să afecteze exact acele canale media care se zbat, cu minimum de compromisuri, să mențină în viață ideea de jurnalism independent. //