De același autor
Dorința legitimă de a reforma sistemul de educație secundară nu exclude în niciun fel examinarea elevilor la standarde decente de exigență.
„Vă felicit pentru organizare, vă felicit că nu v-ați lăsat impresionat de tot felul de frustrați care au satisfacţii sadice că pică nu știu câți elevi“, spunea Victor Ponta în debutul ședinței de guvern din joia trecută (știți despre ce e vorba, obișnuitul exercițiu de PR săptămânal de la Palatul Victoria!), adresându-i-se ministrului Remus Pricopie. Remarcabila ispravă de vitejie a acestuia din urmă, care trebuia neapărat împărtășită întregii națiuni, era aceea că prin alegerea unor „subiecte potrivite“ notele de la examenul de evaluare națională fuseseră mai mult decât mulțumitoare pentru toată lumea: elevi, părinți, politicieni. Nu ca pe vremea de tristă amintire a ministeriatului lui Daniel Funeriu, la care premierul a făcut evident trimitere acuzându-l că „avea satisfacții sadice că pică nu știu câți elevi“. Din fericire, însă, coșmarul a trecut. „Frustrații s-au dus unde le e locul“, a conchis el cu satisfacție. După care și-a enunțat, succint, viziunea despre educația secundară: „Vă anunț public susținerea mea pentru ideea de a încerca să facem examene normale pentru oameni normali“.
Acest anunț programatic a stârnit probabil multe ecouri favorabile la nivelul opiniei publice. Ideea că nu trebuie să „nenorocim“ copiii picându-i la acest gen de examene sau la bacalaureat este destul de populară. O parte dintre cei care împărtășesc această părere sunt dispuși să accepte faptul că ar trebui mai multă rigoare, dar abia după ce va fi reformat sistemul, după ce vom avea profesori mai buni și mai bine plătiți, școli mai bine dotate etc., ceea ce, evident, nu face decât să amâne sine die orice încercare de a introduce examinări serioase care, inevitabil, ar duce la o triere severă a elevilor. Or, ne lovim de o logică contorsionată. Dorința legitimă de a reforma sistemul de educație secundară nu exclude în niciun fel examinarea elevilor la standarde decente de exigență. O oglindă strâmbă care transformă un schilod într-un Făt Frumos nu e nimic altceva decât bine cunoscuta formulă de a ne fura singuri căciula, de o manieră cât se poate de românească.
Cei care aleg să studieze în străinătate, tot mai mulți în ultima vreme, și încă începând din liceu, știu foarte bine că atunci când le sunt analizate aplicațiile pentru școli sau universități din Marea Britanie, Statele Unite sau Franța nu sunt tratați cu indulgență doar pentru că sistemul de învățământ din România nu e reformat! În fapt, unul dintre ingredientele obligatorii ale unei astfel de reforme este tocmai renunțarea la examinări de complezență și eradicarea sistemului generalizat de fraudare din învățământul liceal autohton, în care scandalul de la Liceul „Bolintineanu“ din București reprezintă doar vârful aisbergului.
D-l Ponta este frământat de grija că examenele de evaluare națională și de bacalaureat ar putea „distruge“ copiii. A spus-o chiar în mai multe rânduri. Nu pare însă deloc îngrijorat de faptul că în așa-numitul clasament PISA (de la Program for International Student Assessment care, la fiecare trei ani, face o evaluare a nivelului de pregătire a elevilor din învățământul secundar la citire/scriere, matematică și științe) România ocupă locul 49 printre cele 65 de țări incluse în studiu. Suntem, literalmente, pe ultimul loc din Uniunea Europeană, în urma unor țări ca Bulgaria (locul 46), Ungaria (locul 25) sau Polonia (locul 16). Serbia (locul 45) și Turcia (locul 41) sunt și ele în fața noastră. S-a instaurat la nivelul opiniei publice autohtone o mitologie păguboasă care, plecând de la rezultatele bune obținute în mod constant de elevii români la diferite olimpiade internaționale, de matematică, fizică, chimie sau informatică, proiectează o imagine distorsionat pozitivă asupra nivelului general de cunoștințe din sistemul școlar de la noi. În fapt, imaginea corectă, dezolantă din păcate, e cea oferită de clasamentul PISA.
Poate că primul ministru nu știe de PISA. Însă e puțin probabil să-i fie cu totul străină realitatea de pe teren, motiv pentru care a și decis să-și înscrie copilul la o școală privată. Spune ceea ce spune, la fel ca și alți politicieni - Ecaterina Andronescu fiind un exemplu relevant – din considerente strict electorale. La fel de bine știu și rectorii sau decanii din universitățile de stat sau particulare. Numai că pentru ei ceea ce contează este ca bacalaureatul să nu împuțineze numărul de potențiali studenți, ceeea ce le-ar periclita normele didactice. Acest tip de atitudine promiscuă, care nu face decât să promoveze impostura generalizată, este regula, şi nu excepția. Zilele trecute, în urma unei hotărâri luate de conducerea Facultații de Electronică din Universitatea Tehnică din Iași, se cerea explicit cadrelor didactice ca pentru o sesiune specială, suplimentară, de restanțe să țină cont de faptul că „reexaminarea din aceste zile este una excepțională și trebuie să releve faptul că respectivul student și-a însușit volumul de cunoștințe pentru nota 5 și să alcătuiască subiectele de examen numai dintre acestea“. În ciuda gramaticii aproximative, mesajul de fond e cât se poate de limpede. Și, din păcate, nu e deloc unul singular.
Când au loc discuții teoretice, toată lumea e de acord: educația trebuie să devină o prioritate națională. Când ajungem la aspectele practice, când vrem să renunțăm la examenele mimate și să cultivăm rigoarea, entuziasmul pălește brusc. Lucrurile devin nuanțate. Funeriu e trecut, evident, la categoria sadici și frustrați, în contrast cu Victor Ponta, un om luminat și plin de compasiune pentru grijile părinților și copiilor. Într-un astfel de climat de veselă iresponsabilitate, degradarea continuă a școlii românești, la toate nivelele, e asigurată pe termen lung. //