De același autor
Maniera în care Germania va dori să modeleze evoluțiile din UE în plan politic și economic devine o întrebare extrem de importantă și din perspectiva României.
Triumful electoral al Angelei Merkel era, de fapt, așteptat de toată lumea. Nu e surprinzătoare nici măcar dimensiunea acestuia. Toate sondajele de opinie preelectorale creditau CDU/CSU cu un scor în jur de 40 de procente. Este în bună măsură o victorie personală a actualului cancelar care, în cazul unor alegeri directe, ar fi câștigat cu ușurință din primul tur, cu un sprijin care transcende liniile simpatiilor tradiționale de partid. Cu toate acestea, The Economist vorbește de o victorie dulce-amară, pentru că Angela Merkel trebuie să găsească un partener de guvernare, în condițiile în care cel actual, liberalii germani, nu au intrat în parlament, iar SPD pare destul de reticent să accepte din nou, ca în 2005, o formulă de mare coaliție (deși majoritatea observatorilor sunt de părere că până la urmă vor fi nevoiți să o facă).
Toate acestea ne fac să uităm că Germania rămâne totuși o țară cu o stângă extrem de puternică, în care procentele adunate ale SPD (26%), verzilor și foștilor comuniști, Die Linke, care împreună au obținut 17 procente, le egalează pe cele obținute de CDU/CSU. E drept, e o stângă neuniformă, cu un SPD moderat, în timp ce verzii și Die Linke sunt adepții unor poziții adesea extreme, pregnant anticapitaliste și antiamericane. Faptul că ultimele două partide au pierdut capital electoral față de ultimele două alegeri e mai degrabă o chestiune de conjunctură, un rezultat al faptului că pozițiile publice și politicile adoptate de Angela Merkel au ocupat parțial, de o manieră moderată, acest teritoriu în domenii precum energia nucleară și politica externă.
Germania are o pondere de 20 de procente în PIB-ul Uniunii Europene și este responsabilă pentru o treime din exporturile acesteia. Dincolo de această realitate matematică, perioada de criză din ultimii ani, care a afectat în principal flancul sudic al UE, a sporit considerabil influența Berlinului asupra tuturor deciziilor majore luate la Bruxelles. Iar cu un François Hollande aflat la o cotă de încredere de doar 23 de procente și un David Cameron umilit după înfrângerea din parlament în chestiunea intervenției militare în Siria, autoritatea Angelei Merkel în spațiul european nu poate decât să crească și mai mult după alegerile de duminică. Cu trimitere la o celebră butadă datorată lui Henry Kisinger, devine tot mai evident că dacă vrei să vorbești cu Europa trebuie să suni la Berlin. Iată de ce maniera în care Germania va dori să modeleze evoluțiile din UE în plan politic și economic devine o întrebare extrem de importantă și din perspectiva României.
O analiză recentă apărută în The New York Times reliefa trei linii strategice majore ale viziunii Angelei Merkel în materie de politică externă: 1) o Germanie cu ambiții geopolitice minimale; 2) o integrare europeană în creștere în plan economic, în mare parte sub baghetă germană, cu o întărire a disciplinei fiscale la nivel continental; 3) o diminuare a integrării politice la nivelul UE, în care o parte din deciziile majore luate în prezent la Bruxelles să fie redirecționate către statele membre. Ultimele două poziții, a treia în mare similară cu viziunea britanică în materie, par să intre în coliziune, dar exprimă în bună măsură curentul dominant din opinia publică germană, care este favorabil unei piețe comune europene strâns integrate, dar are rezerve majore față de ideea de a lăsa la latitudinea Bruxellesului decizii cu impact important la nivel național.
În exterior, temerile sunt însă că aceasta este rețeta prin care Germania va putea dicta în chip covârșitor deciziile în plan economic la nivel european, fără a exista o contrapondere politică serioasă a celorlalte state membre prin intermediul mecanismelor instituționale comune din UE. Pentru că, altminteri, o integrare economică pronunțată intră evident în coliziune cu o relaxare a integrării politice. Pe de altă parte, admițând că doamna Merkel va putea corela mulțumitor cele două deziderate, rămâne deschisă problema influenței politice a UE la nivel global și, strâns legat de aceasta, cea a politicii de securitate europene, în contextul în care Moscova manifestă ambiții geopolitice tot mai pronunțate, iar Statele Unite se reorientează în plan geostrategic către Asia.
Până acum, Germania, descrisă adesea drept un gigant economic, dar un pitic politic și militar, a putut gestiona relativ confortabil această contradicție, spre mulțumirea politicienilor de la Berlin, confruntați cu o opinie publică ostilă față de orice implicare a țării în conflicte externe. Statele Unite au asigurat continentului umbrela de securitate și au gestionat crizele pe plan internațional, singurul suport semnificativ venind din partea Marii Britanii și Franței. Dar e discutabil dacă această situație e sustenabilă pe termen lung. Dacă privim în istorie, vedem că prosperitatea economică nu poate fi decuplată de dimensiunea politică și militară. Evoluția actuală a Chinei către statutul de superputere globală urmărește, de pildă, simultan toate cele trei aspecte. Cu toate acestea, germanii și o bună parte dintre europeni par să se iluzioneze în continuare că acest lucru e totuși posibil. //