De același autor
Cu o lună în urmă, a apărut prima oară, pe surse, informația că Dan Mihalache ar pleca ambasador în Marea Britanie. Iată că săptămâna trecută a venit și confirmarea oficială. În mod curios, întâmplarea cu pricina nu a stârnit prea multe ecouri în mass-media. Cu toate că e vorba, totuși, de un fapt semnificativ. Până de curând, cuplul Iohannis - Mihalache părea indestructibil, ultimul fiind considerat de mulți adevărata autoritate de la Palatul Cotroceni. El este omul pentru care Klaus Iohannis a intrat în conflict deschis, chiar la debutul mandatului său, cu o zonă influentă din societatea civilă și cu mulți dintre votanții săi, decizând să-i ofere, în ciuda criticilor acestora, poziția de șef al Cancelariei Prezidențiale.
În mare, ar putea exista trei explicații posibile. Prima este aceea că Dan Mihalache însuși a dorit să plece de la Palatul Cotroceni, retrăgându-se într-o poziție confortabilă de ambasador într-o capitală de anvergura Londrei. E o ipoteză destul de puțin probabilă, dacă ne uităm la biografia sa politică. Din 2000 încoace, el s-a aflat permanent în imediata apropiere a puterii, în poziții influente, chiar dacă mai discrete. A fost consilierul premierului Adrian Năstase în perioada în care acesta domina suveran viața politică autohtonă. Câțiva ani mai târziu, a trecut în barca PNL, dar nu oriunde, ci în poziția de om de încredere al președintelui Crin Antonescu. Din această postură a avut un rol important în construcția USL, a fost numit secretar general al guvernului condus de Victor Ponta și a fost parte a echipei care a încercat demiterea președintelui Traian Băsescu în vara anului 2012. După care, în 2014, l-a părăsit pe Crin Antonescu, sărind în barca lui Klaus Iohannis. Așa că e greu de crezut că un astfel de om se decide brusc, în absența unor circumstanțe deosebite de ordin personal, să părăsească zona de vârf a puterii.
A doua ipoteză. E posibil ca Dan Mihalache să fi deranjat cuplul prezidențial, atât prin comportamentul său la Cotroceni, cât și prin felul în care era perceput în afară. Din toate semnalele de până acum, atât Klaus, cât și Carmen Iohannis sunt persoane cu un ego pronunțat, se spune chiar destul de puțin permeabile la sugestiile celor din jur. E foarte posibil ca președintele să fi considerat că influența lui Dan Mihalache în interiorul administrației sale era prea mare. Cel care fusese un tovarăș de drum util în prima fază devenise între timp o prezență iritantă, care îl putea și trăda, așa cum o mai făcuse în trecut. E posibil ca absența sa cvasi-totală de pe scena publică, stilul mai degrabă funcționăresc (mai ales prin comparație cu Traian Băsescu) în care șeful statului vede exercitarea atribuțiilor sale constituționale să ne fi făcut să subestimăm abilitățile sale în gestiunea puterii. Or, maniera imperială în care a domnit mai degrabă decât a guvernat Sibiul, abilitatea sa de a întreține relații bune cu toată lumea, și în zona politică, și, după cum se vede, în cea a afacerilor, spun cu totul altceva. Până la urmă, așa cum observa și Ion Cristoiu, din perspectiva consolidării poziției sale de putere în stat, el a reușit cam tot ce și-a propus. În ce măsură asta e benefic și țării e o altă discuție.
În fine, o a treia explicație (care nu o exclude neapărat pe cea anterioară) ar fi probabil și cea mai interesantă. Ar fi vorba de un semnal privind o reorientare semnificativă decisă de președinte în privința strategiei sale politice de perspectivă. Și se poate ca un rol important să-l fi jucat în această privință și deteriorarea accelerată a imaginii sale publice. Dan Mihalache era perceput drept liantul unei relații subterane strânse a Palatului Cotroceni cu PSD. Reținerea vizibilă de care președintele a dat dovadă de la preluarea mandatului în a deranja substanțial cea mai importantă forță politică din România (un exemplu fiind declarațiile sale privind sistemul de alegere a primarilor într-un singur tur) nu făcea decât să întărească această convingere. Se discuta chiar intens despre o variantă de viitor guvern de alianță, un fel de USL 2.0, între PNL și PSD, cu un premier (era vehiculat numele lui Dacian Cioloș) desemnat de președinte, agreat de ambele părți.
Dacă este așa, s-ar putea ca despărțirea lui Klaus Iohannis de Dan Mihalache să indice faptul că planurile s-au schimbat. Un indiciu este, într-un fel, și agravarea bruscă din ultima vreme a situației juridice a lui Liviu Dragnea. De unde și ipoteza că președintele ar prefera mai degrabă o formulă în care nu ar mai împărți puterea cu PSD, ci ar dori să o exercite singur, pilotând de la Cotroceni un PNL curățat la vârf de influențele PDL sau de indezirabili gen Ludovic Orban, un foarte probabil perdant în cursa electorală din București, ceea ce i-ar eroda și mai mai mult influența în partid. Un PNL docil în care, după un model patentat chiar de el însuși, ar plasa la vârf o echipă nouă, în frunte cel mai probabil cu Dacian Cioloș. Un beneficiu suplimentar ar fi acela că s-ar elimina astfel și o parte din incertitudinile privind șansele sale de a obține un al doilea mandat prezidențial pe care o formulă de coabitare la guvernare cu PSD le-ar presupune. Însă asta înseamnă că liberalii trebuie să obțină un scor bun la alegerile generale, ceea ce nu este posibil decât dacă se poziționează ferm împotriva PSD, marginalizând astfel electoral alte formațiuni care ar putea exploata speculațiile privind un potențial aranjament postelectoral de tip USL.