De același autor
O a treia forță, difuză, cu geometrie variabilă, cu prezență în țară, dar și în străinătate, construită pe infrastructura virtuală a rețelelor sociale, dar și a unor mici nuclee active din societatea civilă sau a unor lideri de opinie, a fost ceea ce Nicholas Taleb numea lebăda neagră a acestor alegeri.
Ce s-a întâmplat duminică seamănă cu rezultatul meciului dintre Insulele Feroe și Grecia, în care jucătorii dintr-o insuliță cu 50.000 de oameni au învins o echipă care trecuse de grupe la ultimul Campionat Mondial de Fotbal. Aproape nimeni nu credea că așa ceva poate fi posibil. Dar, chiar dacă din punct de vedere tehnic este o victorie a lui Klaus Iohannis, avem de a face într-o mult mai mare măsură cu o înfrângere zdrobitoare a echipei Ponta-PSD.
A fost o victorie a străzii, din țară și din afara ei, nu a activelor de partid. Strada a aplicat o sancțiune severă aroganței cu care a fost tratată. Sfidării pe față. Este o înfrângere simbolică a actualei puteri, care a risipit resurse uriașe, fără folos, după cum se vede. A fost împânzită țara în mod inutil de panouri, bannere, mash-uri uriașe, în care eram îndemnați să-l votăm pe Victor Ponta. A fost un fel de întrecere frenetică în a demonstra public devotamentul față de Partid și Conducătorul său, care a enervat mai mult decât a ajutat, fiind percepută mai degrabă ca o expresie de opulență și aroganță, în deplin contrast cu retorica pesedistă populistă.
Dacă vreți o nouă probă de aroganță și suficiență, iată că, imediat după aflarea rezultatelor, Olguța Vasilescu declara ironic, după ce se împăuna că în Dolj Ponta a luat peste 60 de procente, că „așteaptă diaspora să vină acasă după ce și-a luat țara înapoi“, ea angajându-se să le pună la dispoziție „terenul gratis și lipsa taxelor locale“. Semn că o bună parte dintre liderii PSD sunt încă buimăciți, nu au înțeles nimic din ceea ce s-a întâmplat duminică. Din acest ultim punct de vedere, rezultatul imensei investiții electorale a actualei puteri, care poartă, în limbaj de afaceri, denumirea de ROI (Return on Investment), a condus în final la un raport cost-beneficii catastrofal.
De fapt, a fost până la urmă o victorie a rețelelor informale din spațiul virtual, consolidate în cel fizic, în stradă, asupra unei formidabile rețele de partid. Pentru că rețeaua electorală a PSD este cu adevărat una impresionantă. Cu structuri de cartier și chiar mai jos, la nivel de blocuri. Olguța Vasilescu nu exagera foarte mult atunci când spunea că „noi știm exact ce se întâmplă până la nivel de scară“. Adăugați la asta resursele enorme de care dispunea PSD. Și nu e vorba doar de cele financiare, precum accesul la bugetele locale și la bugetul național sau la cele din spațiul privat (e vorba de cercurile de afaceri apropiate PSD sau chiar cele din interiorul partidului, Sebastian Ghiță fiind un exemplu notoriu în acest sens), ci și de cele de altă natură: funcții în aparatul de stat, în regii, în organisme de reglementare și control, alte funcții în diferite organizații, precum Federația Română de Fotbal, Comitetul Național Olimpic sau Academia Română, adjudecate cu un consistent sprijin politic.
Nu există nimic comparabil de partea cealaltă, chiar dacă PDL și PNL au și ele rețelele lor. Așa că, dacă bătălia s-ar fi desfășurat doar în această ecuație, a rețelelor de partid, opoziția nu ar fi avut practic nicio șansă. Din nefericire pentru Victor Ponta, a intrat în joc o altă forță, a treia, fundamental diferită, care a părăsit paradigma clasică a votului din ultimii ani. Singurul candidat care și-a construit campania pe această logică a fost Monica Macovei. Iar abordarea ei s-a dovedit corectă, chiar dacă, din diferite motive, ea nu a reușit să obțină în timp util o masă critică. Deși contextul general românesc e foarte diferit de cel de la Kiev, din perioada Euromaidan, fenomenul este în mod fundamental de aceeași natură.
Această a treia forță, difuză, cu geometrie variabilă, cu prezență în țară, dar și în străinătate, construită pe infrastructura virtuală a rețelelor sociale, dar și a unor mici nuclee active din societatea civilă sau a unor lideri de opinie, a fost ceea ce Nicholas Taleb numea lebăda neagră a acestor alegeri. Acel element neașteptat, aproape imposibil de prevăzut, capabil să provoace schimbări monumentale, disruptive, în bine sau în rău. Cu așa ceva, un fel de tornadă izbucnită din senin, nu se poate bate nici Dragnea, nici Bogdan Teodorescu și consultanții americani ai premierului, nici Gabriela Firea sau Olguța Vasilescu și nici măcar echipa de la Antena 3, la fel de buimăcită de evaporarea peste noapte a unui edificiu propagandistic, o construcție de tip Potemkin la care lucraseră cu râvnă ani și ani de zile.
Din nefericire, nu doar pentru PSD, ci și pentru opoziție, această a treia forță nu poate fi controlată. Nu încape în tiparele politice obișnuite. Nu știu dacă liderii politici din ACL au înțeles cu adevărat asta. Am văzut că, imediat după terminarea alegerilor, a reapărut pe la PNL în prim-plan Puiu Hașotti, bine ascuns în campanie. Dacă liberalii își imaginează că astfel de oameni, cu nimic mai breji decât adversarii lor pesediști, cu care, de altfel, au defilat până de curând umăr la umăr, vor deveni brusc frecventabili doar pentru că ACL a dat noul președinte al țării se înșală amarnic. Și vor plăti și ei același preț ca și echipa lui Victor Ponta. Oamenii care l-au făcut președinte pe Iohannis vor dori și fapte, nu doar declarații. Din fericire, dacă ne luăm după primele sale declarații, el pare să fi înțeles foarte bine acest lucru. E de văzut ce vor face și foștii săi colegi din PDL și PNL.