De același autor
Chiar și pentru cei cu convingeri eurosceptice a devenit evident, după evenimentele recente, că, fără o supraveghere externă constantă, România riscă să evolueze către un tip de autoritarism cleptocratic, un proces aproape imposibil de blocat doar pe plan intern.
Într-un articol recent publicat în The Times, Lordul Lawson, care timp de șase ani a fost ministru de Finanțe în Guvernul Thatcher, susținea că, în cazul ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană, beneficiile ar fi mai importante decât costurile. Lordul Lawson este o voce cu autoritate la Londra, iar intervenția sa este considerată de observatorii avizați drept un moment important în disputa pe această temă, mai ales în contextul în care, la alegerile locale din 2 mai, partidul UK Independence Party, condus de Nigel Farage, al cărui principal obiectiv politic este ieșirea țării din UE, a obținut un scor electoral spectaculos, 22 procente, față de 8 procente la ultimele alegeri, al treilea după laburiști și conservatori.
Turbulențele de pe scena politică britanică, generate de relația cu Bruxellesul și posibila ruptură, în cazul în care referendumul promis de David Cameron (deocamdată programat pentru 2017) va da câștig de cauză acestui punct de vedere, au deja și vor avea și în continuare un puternic ecou și pe continent. Mai ales pentru că, în acest moment, terenul e fertil. În Grecia, Cipru, Portugalia, Spania, Italia, o bună parte a populației acuză UE pentru introducerea unor severe măsuri de austeritate, evident, nepopulare. De unde și resentimentele în creștere față de Bruxelles, în particular față de Germania, ultima țară fiind văzută drept principalul promotor al acestui tip de politici. Iar cum, pentru a gestiona criza din zona euro, pare să fie nevoie de introducerea unor mecanisme de integrare tot mai avansată la nivel european, în bună măsură sub bagheta Berlinului, curentul eurosceptic va căpăta cu siguranță o amploare sporită. Cu atât mai mult, cu cât purtătoarele acestui gen de mesaj sunt în principal partidele politice populiste, care îl includ într-o mai largă retorică antisistem.
Și în România aceste tendințe sunt vizibile. Simpatia pentru UE a scăzut semnificativ în ultima perioadă, între altele şi din cauza măsurilor de austeritate economică și de restrângeri bugetare asociate cu FMI și UE. Însă rolul decisiv l-a avut retorica anti-UE, într-un sens mai larg antioccidentală, promovată constant de Antena 3 și de celelalte canale media controlate de Dan Voiculescu, declarațiile agresiv critice la adresa Bruxellesului făcute mai ales de liderii liberali, în frunte cu Crin Antonescu. Nu e deloc întâmplător faptul că Antena 3 mediatizează generos campania anti-UE inițiată de Nigel Farage, ca parte a unui demers sistematic de decredibilizare a instituțiilor europene.
Sunt desigur multe critici justificate de făcut în ceea ce privește funcționarea instituțiilor europene. De la aparatul birocratic supradimensionat la excesul de reglementare și promovarea unor măsuri care afectează negativ capacitatea Europei de a rămâne competitivă din punct de vedere economic pe plan global. Pe de altă parte, argumentele avansate în dezbaterea din Marea Britanie au consistență în contextul particular de acolo. Integrarea tot mai avansată pe care o dorește Germania la nivelul UE, în special în zona euro, care în esență implică o extindere a reglementărilor cu caracter supranațional, inclusiv în spațiul financiar, intră în coliziune cu interesele City-ului londonez și cu agenda economică globală britanică. După cum există destule motive, din nou solide, care i-au făcut pe norvegieni și pe elvețieni să respingă în câteva rânduri, prin referendum, aderarea la UE.
Transplantul acestui tip de discurs în România e însă fundamental artificial. Argumente de tipul celor de mai sus nu au nici o legătură cu situația de la București și aducerea lor în discuție e, în ultimă instanță, doar o fraudă intelectuală, o șmecherie propagandistică, în beneficiul unor agende individuale sau de grup cu totul străine de interesul național. Chiar și pentru cei cu convingeri eurosceptice a devenit evident, după evenimentele recente, că, fără o supraveghere externă constantă, România riscă să evolueze către un tip de autoritarism cleptocratic, un proces aproape imposibil de blocat doar pe plan intern. Cu o administrație prizonieră a numirilor pe criterii clientelar-politice, cu o societate civilă divizată și în parte acaparată şi ea de establishment și cu mass-media extrem de fragile în plan economic, deprofesionalizate și lipsite în mare măsură de minime repere etice, singurele puncte solide de sprijin par să rămână ancorele externe.
Vor fi suficiente aceste ancore, dacă discursul găunos naționalist cu accente antieuropene va câștiga tot mai mult teren? Iată o întrebare importantă și potențial îngrijorătoare, pentru că o parte deloc neglijabilă a elitei politice şi de afaceri autohtone se simte tot mai mult deranjată de intervențiile externe, pe filiera UE şi a unor cancelarii occidentale importante, atât în direcția consolidării unui sistem de justiție independent, cât și prin introducerea unor mecanisme de intervenție în alte domenii. Blocarea demersului de demitere a președintelui din vara trecută a fost un puternic semnal de alarmă din acest punct de vedere. Cum tendințele de pe continent par să indice un potențial grad sporit de intervenționism la nivelul UE, ceea ce evident va limita și mai mult capacitatea acestor cercuri de a obține avantaje economice prin pârghii politice, ne putem aștepta ca retorica anti-UE să exploateze orice oportunități oferite de tipul dezbaterii din Marea Britanie, care va avea cu siguranță reverberații și în alte țări de pe continent. Va fi, cu siguranță, una dintre principalele provocări cărora sociatea românească va trebui să le facă față în viitorul apropiat. //