De același autor
În 2011, în cadrul unei reuniuni organizate la Sintra, în Portugalia, de către EBU - o organizație internațională care grupează televiziunile publice -, directorul general al CCTV News (televiziune rebotezată între timp CGTN), o doamnă sofisticată și o excelentă vorbitoare de limba engleză, a explicat celor prezenți viziunea noului canal internațional de știri lansat de Beijing: să ofere unei audiențe globale viziunea chinezească asupra lumii contemporane pentru a contracara cvasimonopolul mediatic occidental, în principal anglo-saxon. Cu acel prilej, un jurnalist de la BBC a întrebat-o cum a reflectat canalul pe care îl conduce decernarea Premiului Nobel pentru Pace pentru anul 2010 dizidentului chinez Liu Xiaobo. Puțin descumpănită, ea a replicat, nu fără umor, că au transmis prompt, la doar 15 minute distanță, comunicatul Ministerului de Externe al Chinei. Nobelul cu pricina a provocat o reacție extrem de dură a Beijingului și a dus la înghețarea relațiilor diplomatice dintre China și Norvegia. În ciuda acestor presiuni, Comitetul de Decernare a Premiului Nobel a rămas ferm pe poziție și ceremonia decernării premiului acordat „pentru lunga sa luptă nonviolentă în favoarea drepturilor umane fundamentale în China“ s-a desfășurat la Oslo, ca de obicei, diploma onorifică care trebuia înmânată lui Liu Xiaobo (decedat în 2017, în timp ce se afla în închisoare) fiind așezată în mod simbolic pe un scaun gol.
Fermitatea norvegienilor nu a durat însă foarte mult. Pentru a dezgheța schimburile comerciale, guvernul de la Oslo a acceptat în 2016 să pună surdină criticilor legate de drepturile omului. Duritatea cu care Beijingul taxează imediat toate gesturile sau pozițiile adoptate de alte țări care nu îi convin dă mai întotdeauna rezultate. De pildă, în Cehia, un vicepremier și doi miniștri care au avut lipsa de inspirație să se întâlnească la Praga cu Dalai Lama au fost aspru mustrați, în cor, de președintele Zeman, de premier și de șefii celor două camere parlamentare. Iar ambasadorul ceh de la Beijing a fost aproape gata să fie rechemat de la post după ce a trimis o scrisoare (privată!) autorităților pentru a atrage atenția asupa unor chestiuni legate de drepturile omului.
Recent, în timpul unei conferințe pe teme de securitate organizate la Cracovia, s-a văzut foarte clar că, în timp ce Rusia este privită drept o amenințare serioasă, în plan militar, pe zona cyber, în cea de propagandă și de amplificare a fracturilor din societate, China era văzută, din contra, cu simpatie, uneori chiar cu entuziasm. În acord cu percepția generală din societatea poloneză, care privea favorabil dezvoltarea unor strânse legături între Polonia și China, pe toate planurile. Iar Polonia este departe de a fi o excepție. Aceeași percepție în general pozitivă poate fi întâlnită cam peste tot în Europa de Est. Un raport elaborat de două think-tank-uri, Merics și GPPI, dat publicității chiar la începutul acestuia an, intitulat Authoritarian Advance - Responding to China’s Growing Political Influence in Europe, vedea însă lucrurile cu totul altfel, fiind de părere că, pe termen mediu și lung, China va reprezenta o amenințare mult mai serioasă pentru Europa decât Rusia. „Elitele politice din Uniunea Europeană și din vecinătatea acesteia au început să îmbrățișeze retorica și interesele chinezești, chiar și atunci când ele intră în contradicție cu cele naționale sau europene“, se spune în raport.
Două sunt motivele principale pentru care există, mai ales în Europa de Est, această asimetrie pronunțată în privința percepției diferite asupra amenințărilor venite din partea Rusiei și Chinei. În primul rând, istoria și proximitatea geografică fac ca percepția amenințării de natură militară a Rusiei să fie extrem de puternică, cu precădere în țările baltice, în Polonia sau România. Or, o astfel de îngrijorare nu există, evident, atunci când e vorba de China. În al doilea rând, unele țări precum Ungaria, Cehia, Polonia, dar și Grecia cred că o prezență economică substanțială a Chinei în țările lor le întărește poziția în relația tensionată cu Bruxellesul.
Seducția economică
În general, cel puțin până acum și mai ales din considerente economice, țările europene au cedat în fața presiunilor Beijingului, chiar și atunci când erau în joc principii și valori considerate sacre la Bruxelles. Într-un articol publicat la sfârșitul lunii ianuarie în The New York Times, intitulat semnificativ China ajunge în inima Europei, Didi Kirsten Tatlow relatează un episod din anul 2016, când ambasadorul chinez la Berlin i-a pus parlamentarului german Michael Brandt, șeful Comisiei de apărare a drepturilor omului din Bundestag, două condiții pentru a putea călători în China: să renunțe la o serie de intervenții în conferințe din Germania și să șteargă unele postări critice față de situația din China de pe pagina sa de web. Ceea ce Michael Brandt a refuzat să facă, așa că a fost nevoit să renunțe la vizită. Cu toate astea, în ciuda acestui episod umilitor, guvernul german a participat, la doar o lună distanță, ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat, la consultările bilaterale ale cabinetelor din cele două țări care au avut loc la Beijing. Un exemplu care demonstrează că miza relațiilor comerciale bilaterale cântărește greu nu doar pentru țările din Estul continentului, ci și în cazul unor mari puteri economice, precum Germania sau Marea Britanie. De pildă, în martie 2015, în ciuda obiecțiilor americane și în pofida „relației speciale“, Guvernul Cameron a decis ca Marea Britanie să devină unul dintre membrii fondatori ai AIIB, o instituție bancară internațională creată de chinezi, văzută drept o alternativă la Banca Mondială. Ceea ce a provocat la acea vreme o rară reacție critică a Casei Albe. De altfel, chiar în prezent David Cameron este implicat la Londra într-un demers vizând constituirea unui fond de investiții care să finanțeze proiecte legate de Belt and Road Initiative.
Raportul menționat mai înainte identifică trei mari categorii de ținte pe care China le are în vedere pentru a-și atinge obiectivele în Europa, exploatând și amplificând diviziunile interne existente pe continent: 1) elitele politice și economice; 2) mass-media și în general actorii din spațiul public; 3) societatea civilă și zona academică. Este realizată chiar și o hartă pentru a releva dimensiunea acestor influențe în diferite țări europene. Și e interesant de menționat că, în cazul României, se consideră că influența Chinei se manifestă pe toate cele trei componente și că dimensiunea sa nu este deloc neglijabilă.
Capitalul de influență soft
În paralel, China investește enorm și în ceea ce numim soft power, adică într-un ansamblu de produse culturale menite să promoveze la nivel mondial imaginea Chinei ca putere globală. O imensă producție de seriale și filme (în Franța există chiar un canal distinct CCTV dedicat exclusiv dramelor istorice și contemporane chinezești), o rețea impresionantă de Institute Confucius (în ultima decadă, numărul acestora a crescut de la zero la peste 400), o agenție de știri, Xinhua, extrem de activă, de pildă, în Africa și un canal de știri, în engleză, CGTN (așa cum a fost rebotezat în 2016, canalul CCTV News, menționat anterior), prezent și la noi în pachetele de canale TV. David Shambaugh, profesor la George Washington University, unul dintre cei mai cunoscuți experți în China, estimează că Beijingul cheltuiește anual peste 10 miliarde de dolari pe proiecte de soft power.
În esență, China are două mari obiective în Europa. Primul este acela de a-și construi pârghii de influență, pe zona politică, economică, academică, care să-i promoveze interesele la nivel național în statele membre sau la acela al Uniunii Europene, în ansamblu. În această a doua situație se dovedesc a fi în special utile unele state din Estul continentului, membre UE, pe care Beijingul le cultivă în plan bilateral sau în cadrul unor inițiative economice regionale, precum cele din așa-numitul format 16 + 1. Și, într-adevăr, demersurile Chinei dau deja rezultate. Prin intermediul Ungariei și Greciei, Beijingul a reușit în câteva rânduri să blocheze critici la adresa violărilor asupra drepturilor omului sau a comportamentului său agresiv din Marea Chinei de Sud.
Raportul Merics-GPPI evidențiază și cel de-al doilea obiectiv, slăbirea unității occidentale, atât în interiorul Europei, cât și a celei transatlantice, în sincronism cu ceea ce dorește de fapt și Moscova. „Beijingul a realizat încă de la început că separarea Statelor Unite de Europa are o importanță crucială pentru izolarea Statelor Unite, contracararea influenței occidentale în lume și expansiunea propriei sale influențe globale. China crede că tendința actuală a Administrației Trump de a renunța la rolul tradițional al Americii de gardian al ordinii internaționale liberale îi oferă o bună fereastră de oportunitate pentru atingerea obiectivelor sale pe plan internațional.“ Între care unul esențial este acela de a-și prezenta propriul său sistem politic și economic drept o alternativă viabilă la democrația liberală.