De același autor
La începutul anilor ‘90, politologul american Joseph Nye a introdus conceptul de soft power. E vorba de acele instrumente care, dincolo de forța militară sau de cea economică, oferă unei țări posibilitatea să-și crească de o manieră subtilă capacitatea de a influența opinia publică la nivel regional sau global. În același context trebuie văzut și rolul pe care îl joacă astăzi Biserica Ortodoxă Rusă, ca partener privilegiat al Kremlinului în demersurile sale de a schimba peisajul geopolitic desenat după 1990.
Francis Fukuyama prevestea într-o carte celebră (Sfârșitul istoriei și ultimul om), apărută în 1992, victoria generalizată a modelului de societate reprezentat de democrația liberală de tip occidental. Dintr-un anumit punct de vedere, generalizarea modelului societății de consum, el a avut evident dreptate. Pe de altă parte însă, celelalte elemente care descriu democrațiile de tip liberal par să fie cu totul absente în multe din aceste cazuri. Mai toate încercările care s-au făcut dincolo de spațiul occidental (Irakul, „Primăvara Arabă“) au eșuat. Peisajul global pare să-i dea mai degrabă dreptate lui Samuel Huntington, a cărui viziune geopolitică pleacă de la ideea existenței unor falii civilizaționale care despart diferitele regiuni ale lumii. Lumea musulmană e un exemplu, iar de câțiva ani, iată, Rusia lui Putin se străduiește să consolideze o falie care să despartă lumea creștin ortodoxă de „Occidentul decadent“.
Mitropolitului Ilarion de Volokolamsk şi patriarhul Daniel (Bucureşti, septembrie 2014) |
Kremlinul încearcă să îmbrace într-o haină ideologică o confruntare geopolitică având drept obiectiv modificarea din temelii a statu quo-ului instituit cu 25 de ani în urmă. Sursele acestei viziuni sunt scrierile unor filosofi ruși, în principal Ivan Ilin, care acuza Occidentul că „a exportat virusul anticreștin în Rusia“ și vorbea despre „misiunea și statutul spiritual special“ ale Moscovei. În acestă cheie putem interpreta și vizita în România a mitropolitului Ilarion (Alfeyev) de Volokolamsk, practic al doilea prelat în ierarhia Bisericii Ortodoxe Ruse (după patriarhul Kiril), care conduce în același timp și Departamentul de Relații Internaționale al acesteia.
Din punct de vedere strict formal, Ilarion a venit pentru a lansa la Iași două dintre cărțile sale recent traduse în românește și pentru a ține o conferință. La București s-a întîlnit cu patriarhul Daniel, eveniment marcat printr-un comunicat postat pe website-ul Patriarhiei. Și cam atât. În Moldova, vizita a căpătat însă cu adevărat amploare și substanță. În afară de conferința găzduită de Aula Universității „Al.I. Cuza“ din Iași, mitropolitul Ilarion a vizitat Mănăstirea Neamț și împreună cu mitropolitul Teofan a oficiat o slujbă comună la Mănăstirea Vorona, la care, după spusele sale, au participat între 5 și 10.000 de oameni.
Mitropolitul rus, în vârstă de doar 46 de ani, nu e doar un distins teolog, cu peste 600 de articole și cărți publicate, cu un doctorat la Oxford și un altul la Institutul Saint Serge de la Paris, ci și compozitor. Deși a vorbit, prin forța lucrurilor, despre chestiuni destul de abstracte care țin de dogmatica ortodoxă, a știut să iasă din capcana limbajului de lemn. A făcut trimitere la Dostoievski și Frații Karamazov, a pomenit cursurile de religie ținute la Institutul de Fizică Atomică de la Moscova. El îi va urma probabil în scaunul patriarhal lui Kiril, fiind în acest moment principalul vector de influență, mai ales în exterior, al Bisericii Ortodoxe Ruse. Iar mesajul său fundamental este, așa cum s-a văzut și la Iași, unul cât se poate de limpede: combaterea ideii destul de larg acceptate în lumea occidentală că ne-am afla într-o „epocă postcreștină“. În niciun caz, spune el, „ne aflăm într-o epocă creștină, iar Biserica noastră este parte a activă în societate“. Iar pentru a-și întări afirmația, mitropolitul Ilarion a ținut să menționeze faptul că în ultimii 25 de ani s-au construit în Rusia 25.000 de biserici.
Un mesaj absolut normal, veți spune. În acord cu rostul fundamental al Bisericii, cu misiunea acesteia. Lucrurile nu sunt însă atât de simple. Mai ales atunci când le circumscriem retoricii virulent antioccidentale practicate la Kremlin, care urmărește în fond aceeași linie de discurs. În plus, nu poți să nu remarci prezența rusească pe filieră religioasă, devenită brusc foarte activă, mai ales în Moldova. Cu câteva luni în urmă, Dughin vizita și el mănăstiri din Moldova unde se întâlnea cu călugări și cu stareți. Iar acum, nu e greu să ne imaginăm impactul simbolic major al prezenței mitropolitului Ilarion oficiind o slujbă în comun cu mitropolitul Teofan, atât pentru prelații sau măicuțele prezente, cât și pentru credincioșii reuniți la slujba de la Vorona. E un mesaj subliminal puternic care nu poate decât să servească politicii oficiale a Moscovei. Este exact genul de soft power cu impact deloc neglijabil pe termen mediu și lung.
Nu este deloc surprinzător că acest tip de discurs stârnește ecouri favorabile în interiorul unor segmente importante ale ierarhiei bisericești din România, care nu poate să privească decât cu iritare, în parte justificată, vehemența retoricii liberal stângiste practicate pe scară largă în Occident de o bună parte a intelighenția, de mass-media, de cercurile politice de stânga. Dar, dacă o serie de critici antioccidentale sunt de înțeles, linia de demarcație e foarte fină. Nu trebuie să uităm niciun moment că la capătul drumului stă o alegere fundamentală: între o societate autocratică, cleptocratică, în care individul este topit într-un creuzet al „interesului de stat“, și una cu probleme, enervantă adesea, precum cea occidentală, în care valori esențiale precum libertatea individuală, demnitatea umană, libertatea de expresie sunt prețuite și apărate. //