In toamna va castiga cine isi va mobiliza mai bine propriul electorat

Alexandru Lazescu 08.09.2004

De același autor

"Noul PSD", care tocmai se plamadeste in ultima perioada, va fi un partid model. Cu tineri si femei pe listele electorale in procentele potrivite, curatat de corupti si debarasat de aroganta. Un partid cu girofarurile lasate la vestiare care s-a reapropiat de oameni, in acord cu un fost slogan electoral de succes. Un partid care isi desemneaza candidatii pentru alegerile din toamna in baza unui amplu scrutin democratic intern. Consumate duminica, "alegerile preliminare" au devenit de altfel un important vehicul propagandistic nu numai pentru "recredibilizarea" partidului, ci si ca punct de referinta in strategia de atac impotriva opozitiei. Cum era si de asteptat, ele nu au produs decat "surprize controlate", in proportia corecta pentru a le da credibilitate si a scapa de indezirabili. Ca masura suplimentara de protectie a mai fost inventat la ultimul congres si un alt organism cu nume gandit si el special pentru propaganda de campanie, Consiliul pentru Integritate Morala, care va rejecta in mod util sub directa indrumare a liderilor persoanele nedorite scapate in tara pe listele electorale fara a risca acuzele de interventie de la centru. Sigur, se poate spune, si cu buna indreptatire, ca e vorba doar de o cosmetizare a PSD pentru alegeri. S-a lucrat evident mai degraba pe imagine decat pe fond. Noul Birou de Coordonare, inventat in iulie pentru a arata ca partidul isi schimba fata la varf, e pana la urma numai un organism temporar. "Greii" PSD s-au tras doar cu un pas in urma. Dar, cu toate aceste legitime observatii, precizia tehnica cu care partidul de guvernamant a pus la punct operatiunea de depasire a crizei provocate de semi-esecul de la locale si degringoladei interne care i-a urmat s-a dovedit remarcabila. PSD a facut practic tot ceea ce se putea face pentru a iesi din corzi. De exemplu, invitatia adresata lui Ion Iliescu de a reveni la conducerea formatiunii politice de guvernamant, votata unanim la congresul extraordinar din august si urmata de un schimb epistolar public intre premier si presedinte, desi nu are de fapt nici o semnificatie reala in plan tehnic, doar congresul ordinar de anul viitor poate sa-i ofere un astfel de mandat, e un gest esential in perspectiva strategiei de campanie electorala. Care, a spus-o foarte clar Adrian Nastase, va viza cu precadere problemele saraciei si categoriilor defavorizate. Or, un astfel de mesaj, care s-a dovedit castigator in trecut, nu avea cum sa fie luat in serios daca era suprapus peste figura primului-ministru. Doar perspectiva revenirii lui Ion Iliescu in fruntea partidului poate da cu adevarat credibilitate acestui tip de discurs scos de la naftalina. Imaginea virtuala a presedintelui Romaniei decuplat formal de partid, dar in fapt integrat simbolic in campania pentru alegerile din toamna, va influenta semnificativ dinamica electorala.

Expertiza echipei de strategie politica de care dispune actuala putere, intre care sociologii Alin Teodorescu si Vasile Dancu, joaca un rol major, s-a vazut limpede in ultimul timp, si s-ar putea dovedi decisiva pentru evolutiile politice din aceasta toamna. Indiferent cate semne de intrebare punem in fata ultimelor sondaje de opinie, e limpede ca Alianta PNL-PD nu a exploatat cum trebuie momentul favorabil de dupa locale si a pierdut initiativa. Or fi ultimele masuri PSD destul de putin credibile. Nu insa pentru toata lumea. PSD si-a propus in primul rand sa-si mobilizeze electoratul propriu care, dezamagit de coruptie si aroganta, i-a intors in parte spatele in iunie. Revenirea simbolica a lui Ion Iliescu are din acest punct de vedere un rol major. Aceasta miscare coroborata cu discursul public despre "noul PSD" asezonat cu impingerea demonstrativa in planul doi a unor personaje compromise ar putea sa fie elemente suficient de convingatoare pentru ca acest tip de electorat sa treaca peste cei trei ani si jumatate de abuzuri, aroganta si coruptie, iluzionandu-se ca partidul a tras intre timp invatamintele necesare. De partea cealalta, Alianta D.A. pare, din contra, oarecum dezorientata si lipsita de o strategie de actiune coerenta. Si Theodor Stolojan e pus adesea sa joace partituri care nu i se potrivesc. In plus, formatiunile din Alianta nu par sa dispuna nici de mecanismele formale si nici de resursele care sa le permita sa depaseasca, cel putin la nivelul discursului public, blocajele interne care le-ar putea afecta sansele electorale. Pentru ca, in final, castigatorul va fi cel care va dovedi o mai buna capacitate de mobilizare a propriilor alegatori. In plus, partidul de guvernamant face tot posibilul si pentru a demotiva in paralel electoratul opozitiei.

Acesta, evident mai sofisticat decat cel traditional al PSD, are sanse mici sa fie recuperat pentru partidul lui Adrian Nastase, dar nici nu va inghiti cu usurinta listele parlamentare, adesea mediocre, pe care i le va pune in fata Alianta D.A. la alegerile din noiembrie. Mai ales ca actuala putere va rasuci permanent cutitul in rana, punand in contrast formula democratiei de partid reprezentata de "alegerile preliminare" cu aceea a "jocurilor de culise" si conditionarilor financiare practicate de opozitie la desemnarea listelor parlamentare. In plus, se pare ca, pe o parte, din cele 10 procente din locurile eligibile pe care le are la dispozitie, conducerea PSD incearca sa plaseze cateva nume interesante si surprinzatoare cu care se afla in negociere in acest moment, nume menite sa debusoleze o data in plus alegatorii opozitiei si, daca se poate, sa-i tina acasa. Duminica a mai fost rezolvata si o alta necunoscuta importanta. Prin racolarea PUR-ului, Antena 1, practic singurul canal TV important care nu era controlat de actuala putere, este astfel decuplat si el de opozitie. Tragand linie, putem conchide ca partidul de guvernamant pare sa aiba in acest moment bine puse la punct si strategia politica pentru alegeri, dar si mecanismele operationale pentru a o pune in practica. Spre deosebire de situatia de la locale, gestiunea mass-media nu va mai fi lasata la voia intamplarii. Daca si presiunile extraordinare la care este supusa in prezent redactia Evenimentului Zilei vor avea succes, atunci spatiul de manevra de care va dispune opozitia in zona mass-media va fi considerabil mai restrans. Cu o mare experienta politica si cu resurse imense la dispozitie, PSD intra in batalia electorala puternic mobilizat. Valul popular care i-a fost potrivnic la alegerile locale e important, dar s-ar putea sa nu mai fie, ca in 1996, suficient. Conteaza si tehnica de joc, conteaza si laboratoarele de cercetare, conteaza si acuratetea executiei. De aceea, fara o strategie de comunicare inspirata care sa depaseasca blocajul mediatic si fara fete potrivite care sa dea credibilitate discursului opozitiei, sansele unei schimbari politice in Romania la alegerile din noiembrie ar putea deveni repede mai palide decat pareau cu doar putin timp in urma.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22