Întrecere socialistă la „proiecte de țară” prezidențiale

Alexandru Lazescu 07.10.2014

De același autor

În ce sferă geostrategică alege să graviteze România nu e doar o opțiune de politică externă, ci în primul rând una internă.

Una dintre îndeletnicirile la modă ale mo­mentului, dominat de campania pre­zi­den­țială, este să-i întrebi pe candidați sau să te întrebi retoric atunci când niciunul din­tre ei nu este de față: „Ca­re este proiectul său de ța­ră?“. E o modalitate destul de sigură ca moderatorul / ana­listul / jurnalistul cu pricina să pară luminat, pro­fund, responsabil în ra­port cu politicienii lipsiți de substanță și mărginiți la care face trimitere. Însă, în fond, „proiectele de ța­ră“ ale candidaților la pre­ședinție nu au decât o relevanță minimală. Ele promit multe lucruri care fie nu intră în niciun fel în „fișa postului“ (legate de economie, educație, sănătate etc.), fie care nu sunt realizabile decât în cel mai bun caz pe termen lung. Un nou pre­șe­din­te și chiar și un nou guvern nu poate schim­ba, din păcate, din temelii decât even­tual după multă vreme maniera în care țara este guvernată, la nivel central și local. Există, desigur, și excepții, dar pe an­samblu instituțiile statului funcționează prost, ineficient, rupte total de cetățenii pe care în teorie ar trebui să-i servească.

Sunt multe explicații la mijloc, important fiind clientelismul primitiv de partid care face ca tot felul de neaveniți să ajungă pes­te noapte în poziții de autoritate fără să aibă habar ce au de făcut în lipsa unor pro­ceduri coerente. Instabilitatea institu­țio­na­lă, care a devenit cronică mai ales în ul­ti­mii 15 ani (puțini demnitari sau chiar ad­ministratori de nivel mediu au reușit să-și termine mandatele legale sau să coor­do­ne­ze o activitate o durata rezonabilă de timp), a făcut imposibilă orice idee de pro­iect de carieră. E o discuție lungă, pe care, la fel ca și atunci când e vorba de alte ches­tiuni esențiale, principalele structuri po­litice autohtone nu au vrut deloc să o tranșeze din do­rința de a beneficia, atunci când ajung la pu­tere, de mecanismele pe care le blamează atunci când sunt în opoziție. În plus, mai există o altă explicație mai profundă care ține de tex­tura societății ro­mânești, în care raportarea la valori se face selectiv și mai ales la nivel strict declarativ. Corupția do­ve­dită nu are mare impact electoral, iar șme­cherii, descurcăreții sunt mai prețuiți de­cât „fraierii“ care respectă regulile. Re­ac­ția comunității academice, a elitelor inte­lectuale față de plagiatul lui Victor Ponta e pilduitoare în ceea ce privește „prag­ma­tismul“, „flexibilitatea morală“ de care dau în general dovadă românii atunci când este în joc interesul propriu.

Este poate nerezonabil să ne așteptăm la un comportament social precum, de exem­plu, cel din țările scandinave, dar sub un anu­mit prag această pulverizare masivă a valorilor gripează dezastruos majoritatea mecanismelor instituționale care fac o țară să funcționeze. Această realitate ține de România profundă și ar trebui să crezi în basme ca să-ți imaginezi că un candidat care propune schimbări radicale din acest punct de vedere chiar va putea să se achi­te de promisiunile asumate. A eșuat în mul­te din proiectele de reformă pe care le-a promovat chiar și Traian Băsescu, un politician puternic, experimentat, cu pri­ză populară mult peste aceea a tuturor can­didaților prezidențiali de astăzi. Un pre­ședinte care a beneficiat în plus și de spri­jinul unui partid politic relativ con­so­lidat, care o bună bucată de vreme i-a ie­șit rar din cuvânt. De aceea, în cea mai mare parte, frazeologia proiectelor de țară e total nerelevantă. Americanii au o vorbă care descrie foarte bine acest gen de situație: „the words are cheap“ („cu­vin­tele sunt ieftine“).

În acest context intern și într-unul extern în care sunt de așteptat bulversări geo­strategice majore care riscă să ne afecteze în chip major, există totuși două lucruri esențiale care depind direct de președinte: 1. împiedicarea unor derapaje majore în ma­terie de stat de drept (așa cum s-a întâmplat de pildă în vara anului 2012) și apă­rarea independenței justiției; 2. pre­zervarea parteneriatului strategic cu Ame­rica, unica garanție reală în materie de se­curitate națională. Acestea sunt, până la urmă, singurele elemente care ar trebui luate serios în calcul. E de aceea firesc să ne întrebăm dacă noul președinte va fi gata să-și asume la un moment dat riscul suspendării, în condițiile în care la re­fe­rendumul de demitere e suficientă o par­ticipare la vot de 30 de procente. Și al doi­lea aspect e strâns legat de primul, pentru că entuziasmul cu care Ponta & Co. cul­tivă relația cu China are la bază, ca și în cazul lui Viktor Orbán în Ungaria, dorința de a micșora impactul presiunilor occi­den­tale. Dacă privim lucrurile din această pers­pectivă, Monica Macovei pare să ofere cele mai multe garanții, în timp ce Klaus Iohannis este cu siguranță o alternativă de preferat lui Victor Ponta, deși în cazul său rămân încă destule semne de întrebare neclarificate.

În ce sferă geostrategică alege să graviteze România nu e doar o opțiune de politică ex­ternă, ci în primul rând una de politică internă. Ce tip de societate va exista aici în anii următori? Vom avea o democrație de tip occidental sau un stat confiscat de o oligarhie cleptocratică? Istoria ne învață că nimic nu trebuie considerat ireversibil. În 2012, Doneţkul găzduia meciuri din Cam­pionatul European de Fotbal. Astăzi se dau lupte grele pentru controlul aero­portului de acolo, ale cărui construcții mo­derne inaugurate cu acel prilej au ajuns o ruină. Protestele din Hong Kong sau criza din Ucraina ne reamintesc că, în final, doar despre acest tip de opțiune fun­da­mentală este vorba. //

CITIȚI ȘI

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22