De același autor
Între Washington și Berlin există diferențe considerabile de abordare în chestiuni majore de securitate,
în principal în relația cu Rusia, și în domeniul politicilor comerciale. Unde se va plasa România în viitor din acest punct de vedere?
Asistăm în aceste zile la un soi de euforie postelectorală generalizată. În acest context, a fost salutat cu entuziasm și un comunicat emis de Ambasada SUA la București pe 21 noiembrie (share-uit pe Facebook de sute de ori) care nu făcea decât să transmită de o manieră impersonală (din partea „guvernului american“) noului președinte felicitările obișnuite în astfel de situații. Numai că departe de a fi un motiv de mare satisfacție, întâmplarea respectivă ridică, din contra, destule semne de întrebare. În 2009, după ce Traian Băsescu a fost reales, el a fost felicitat personal de Barack Obama, comunicatul fiind emis direct de Casa Albă. E ceea ce te aștepți să se întâmple, atunci când e vorba de un aliat strategic.
În deplin contrast, ambasadorul Franței la București i-a înmânat lui Klaus Iohannis o scrisoare din partea președintelui Hollande care conținea, dincolo de felicitările de rigoare, și invitația de a veni în vizită la Paris. Ce să mai vorbim de Angela Merkel, care a ținut să-i telefoneze noului președinte imediat după anunțarea rezultatelor. De ce există însă această vizibilă rezervă a americanilor este probabil mai greu de înțeles pentru mulți dintre românii care l-au votat pe Klaus Iohannis, tocmai datorită orientării sale declarat prooccidentale, în contrast cu Victor Ponta, care era bănuit că favorizează o apropiere de China și oarecum și de Rusia.
Neînțelegerea se datorează, în principal, manierei simpliste în care se discută temele de politică externă în mass-media autohtone. Se vorbește despre Occident ca despre un monolit. Ceea ce este foarte departe de adevăr. S-a văzut asta și în contextul sancțiunilor aplicate Rusiei, când am asistat la o rezistență destul de pronunțată împotriva acestora din partea unor țări precum Italia sau Ungaria. De altfel, italianca Federica Mogherini, noul Înalt Comisar pentru Politică Externă al UE, a exprimat recent dubii în legătură cu eficiența sancțiunilor împotriva Moscovei.
Prudența, rezerva cu care Washingtonul îl priveaște deocamdată pe Klaus Iohannis este alimentată probabil de nesiguranța privind linia de politică externă pe care acesta o va cultiva de acum înainte. Cum se va raporta el la Germania în viitor? Pentru președintele Băsescu, care s-a aflat de altfel în termeni foarte amicali cu Angela Merkel, relația cu Statele Unite era văzută drept una privilegiată, în principal din rațiuni de securitate. Ce se va întâmpla în continuare nu este la fel de clar, având în vedere legăturile afective naturale pe care le are noul președinte față de Germania. Or, interesele și poziționările în chestiuni de politică externă ale Berlinului și Washingtonului adesea nu coincid. Iar în cazul Rusiei, diferențele sunt uneori consistente. Până acum, americanii vedeau în Polonia și România principalele lor puncte de sprijin în regiune, doi aliați apropiați în interiorul UE. Ei nu știu dacă pe viitor se mai pot baza pe România în aceeași măsură ca în trecut.
Chiar dacă Angela Merkel personal pare să aibă tot mai puține iluzii în ceea ce îl privește pe Putin, există în Germania un puternic curent de opinie pro-Moscova, și în cercurile de afaceri, și în cele politice. Der Spiegel relatează că, în cursul unei reuniuni recente desfășurate la Ministerul de Externe de la Berlin, o parte dintre participanți au pledat pentru acordarea mai multor concesii Rusiei, iar social-democratul Klaus von Dohnányi a spus chiar că Moscovei ar trebui să i se recunoască dreptul de a avea un spațiu de influență în vecinătatea sa. Cu câteva luni în urmă, exprima o poziție similară și fostul cancelar Helmut Schmidt. Cât despre un alt fost cancelar, Gerhard Schröder, ce să mai vorbim? Anul acesta și-a serbat ziua de naștere la Sankt Petersburg, alături de Putin, în plină criză ucraineană.
În Germania există extinse sentimente antiamericane, cultivate cu precădere de zona de stânga și de extremă dreaptă. Un sondaj de opinie din luna iulie releva faptul că, dacă 45 de procente dintre nemți văd țara lor ancorată neechivoc în spațiul occidental, 49 de procente dintre ei o văd plasată undeva între Vest și Rusia.
Dar diferențele de abordare dintre americani și germani nu sunt cantonate doar în zona politicii de securitate de pe continent. Zilele trecute am asistat la un demers fără precedent în Parlamentul European: introducerea unei moțiuni care cere Google să-și separe celebrul său motor de căutare de serviciile comerciale. Inițiativa aparține eurparlamentarilor germani, atât social-democrați, cât și populari, și este rezultatul presiunilor făcute de grupurile media și de telecomunicații din Germania, în principal de influentul Axel Springer. Dacă se va ajunge și la măsuri concrete, e de presupus că Washingtonul va reacționa cu acțiuni în contrapartidă, rezultatul final fiind torpilarea acordului TIPP, care are oricum o mulțime de adversari stângiști pe continent. Adică exact ceea ce își dorește Moscova, pentru care o falie între Statele Unite și Europa este o adevărată mană cerească.
Aceste exemple ilustrează faptul că între Washington și Berlin există diferențe considerabile de abordare în chestiuni majore de securitate, în principal în relația cu Rusia, și în domeniul politicilor comerciale. Unde se va plasa România în viitor din acest punct de vedere? Iată o întrebare deschisă, care îi face pe americani să rămână în expectativă, atunci când evaluează situația creată la București după alegerea lui Klaus Iohannis în funcția de președinte.