De același autor
Masiva ofensivă propagandistică rusească găsește Occidentul total nepregătit, mai ales în Europa de Est.
A circulat săptămâna trecută în spațiul online o listă (care ar fi fost extrasă din computerul lui Alexandr Dughin de către hackeri ucraineni) cu persoane considerate a fi vectori de influență pro-Rusia în spațiul politic, intelectual și mediatic românesc. Sigur, autenticitatea ei e departe de a fi garantată. În plus, nu știm dacă persoanele menționate au acceptat acest gen de statut sau sunt doar ținte potențiale. Cert este că mulți dintre ei au recunoscut că au avut contacte directe cu Dughin. Însă faptul că există astfel de liste și că rușii, pe canale formale sau informale, au o strategie clară pe această direcție e o certitudine.
Moscova a excelat dintotdeauna în recrutarea unor agenți de influență în spațiile lor de interes. A făcut asta cu mare succes în perioada sovietică și o face și acum. Într-un document privitor la strategia de soft-power a Rusiei în Balcani, întocmit la cererea lui Putin de think-tankul Council for Foreign Relations din Moscova, se spune că: „În această regiune care este legată în mod tradițional de Rusia nu ne putem limita doar la a investi în companii. Trebuie să cheltuim bani pe infrastructură și în oamenii de acolo care văd în Rusia o alternativă la puterile occidentale”.
E adevărat, Federația Rusă se confruntă în acest moment cu probleme economice serioase. Deși s-a spus adesea despre sancțiunile impuse de occidentali că sunt „fără dinți”, impactul acestora, mai ales efectele colaterale de natură psihologică, s-au dovedit a fi în final substanțiale: investițiile au fost suspendate, rubla s-a devalorizat dramatic, banii au plecat masiv în afară (exodul de capital de la începutul acestui an este evaluat la circa 100 de miliarde de dolari). Peste asta s-a suprapus un alt element cu potențial destabilizator mult mai mare: scăderea dramatică a prețului barilului de petrol până la un nivel mai mic de 70 de dolari. O veste foarte proastă pentru Putin, în condițiile în care jumătate din încasările bugetare și 70 de procente din exporturile Rusiei se bazează pe energie. Iar bugetul pe 2015 este calculat la un preț al barilului de 105 dolari!
Dar această realitate economică deloc roz riscă să creeze false impresii. Faptul că Rusia e slăbită nu înseamnă nicidecum că va deveni mai puțin agresivă. În obișnuitul său discurs de sfârșit de an rostit joia trecută, Putin nu a dat niciun semn că ar fi dispus să schimbe în vreun fel cursul politicii sale externe sau să tempereze retorica agresivă la adresa Occidentului. Iar dacă constrângerile economice îl vor forța până la urmă să mai renunțe la o serie de proiecte megalomanice, aproape sigur efortul de propagandă externă nu va fi afectat. Pentru liderul rus este o armă strategică esențială, relativ ieftină, în confruntarea geopolitică cu lumea occidentală.
De altfel, Dmitri Kiseliov, șeful principalei mașini de propagandă externă a Kremlinului, conglomeratul care cuprinde televiziunea RT (fostul Russia Today) și agenția de presă RIA Novosti tocmai a anunțat, la începutul lunii noiembrie, un ambițios plan de expansiune externă a organizației pe care o conduce. RT, postul TV „a cărui misiune principală este aceea de a livra știri negative despre dușmanii Rusiei și știri pozitive despre aliații ei”, după cum observă ironic The New York Times, emite deja la nivel global. Dar asta nu pare să fie suficient. RT vrea să lanseze un canal special dedicat exclusiv Marii Britanii, iar unul în germană urmează să înceapă să emită în 2015. În spațiul german mai funcționează deja o agenție de știri video, Ruptly, aflată sub bagheta Margaritei Simonian, mâna dreaptă a lui Kiseliov în plan editorial. Noul proiect este însă mult mai grandios. Cel puțin ca extindere geografică. Sputnik, parte din RIA Novosti, va fi în final o rețea globală prezentă în 34 de țări, cu peste 1.000 de angajați, care va produce în limbile locale programe de radio, știri online și conținut pentru rețele sociale. The New York Times scrie că structura rețelei, care se întinde pe cinci continente acoperind toate punctele de interes pentru efortul de propagandă al Kremlinului (numai la Kiev vor fi 100 de angajați!), este asemănătoare ca formulă de operare cu Radio Europa Liberă.
Până acum, rușii au avut succes cu RT. Și probabil vor avea succes și cu Sputnik. Nick Cohen notează în The Guardian că ei se adresează unei părți din audiența occidentală, deloc neglijabilă, care este convinsă că „drepturile omului sunt o păcăleală și că democrația este doar o formă de manipulare”. E suficient să urmărești intervențiile de pe listele de discuții asociate articolelor apărute în principalele publicații occidentale ca să-i dai dreptate.
Masiva ofensivă propagandistică rusească găsește Occidentul total nepregătit, mai ales în Europa de Est. E un teren pe care Vestul l-a părăsit, considerând (excesiv de optimist) că partida democrației, statului de drept, libertății de expresie este definitiv câștigată. În România, mass-media care nu sunt controlate de moguli implicați direct sau mascat în spațiul politic, de tipul lui Voiculescu, Ghiță, Mazăre, Duicu și alte astfel de personaje mai puțin notorii din afara Bucureștiului, abia supraviețuiește. Acest context oferă Moscovei excelente oportunități de infiltrare și influențare în spațiul public autohton, mai ales că un regim autocratic poate disponibiliza resurse mult mai ușor decât o pot face democrațiile occidentale. În cazul României, mediul nu este în acest moment favorabil rușilor, din punctul de vedere al percepției din societate. Însă, după cum a dovedit exemplul Antenei 3, o propagandă profesionistă, administrată tenace, constant, pe principiul picăturii chinezești, poate face în timp minuni.
Comentarii 3
Eugen Chirovici - 12-14-2014
Este cert ca valul sanctiunilor occidentale incepe sa clatine stabilitatea Rusiei lui Putin, dar e departe de a avea efectul scontat, as spune ca este mai degraba o clipoceala decat un tsunami devastator. Desigur, cumulat in timp, declinul rublei (ca urmare a "asezarii" pretului petrolului la cote de cosmar pentru genialoidul exportator de la Moscova) si tot lantul de consecinte economico-sociale din aval ar putea duce negresit la prabusirea acestui aventurier intarziat care retraieste fantasmele ineptei utopii bolsevice cu Kremlinul in centrul Universului, de data asta intr-un decor de economie de piata si rudimente de stat civilizat (democrat), o combinatie de butaforie de tipul satelor lui Potemkin si conduita de tip gangsteresc. In fine, problema pe care mi-o pun este daca timpul, vorba lui Marin Preda, are rabdare cu lumea civilizata - si mi-e teama ca nu! Demonii care-l stapanesc pe Putin il vor impinge, exact ca in romanul dostoievskian (si ca in elucubratiile lui Dughin), sa puna mana pe cutit. Opinia mea este ca Putin nu va fi spectator la disparitia lui de pe scena, ci va monta spectacolul populist al Maicii Rusii asediate de occidentali si va initia iresponsabilul festival national rusesc "Murim, luptam / si Patria ne-o aparam!" Aceasta va fi faza acuta a delirului; deocamdata asistam la faza de debut, cu balalaika propagandei (foarte bine ilustrata in articolul dlui Lazescu) si cantecele de sirena catre China si, mai nou, India, cu febra ucrainiana si cu accesele de tuse aviatica in spatiul nord-atlantic. Sa dea bunul Dumnezeu sa ma insel...
RăspundeMarius - 12-10-2014
Doua observatii: 1) Ës-a spus adesea despre sancÈ›iunile impuse de occidentali că sunt „fără dinÈ›iâ€Ë. Legile economice sunt legi obiective. Nu pot fi modificate/ anulate de om. Ele actioneaza implacabil. Omul poate doar sa le influenteze prin parghii economice. 2) ËE un teren pe care Vestul l-a părăsit, considerând (excesiv de optimist) că partida democraÈ›iei, statului de drept, liÂberÂtății de expresie este definitiv câștigată.Ë Poate ar trebui reinfiintate Radio Europa Libera etc.
RăspundeIoan Vlad Nicolau - 12-09-2014
A face propaganda este una din specialitatile rusesti inceputa de guvernul communist instalat illegal in Rusia dupa “Marea RivoliuÅ£iuiuâ€, urmata consegvent de dictatorii care s-au succedat la putere în lunga perioadă care a inceput cu Lenin si s-a sfirÅŸit cu Gorbaciov si apoi cu success continuata de noua dictatura reinstalata fest, dupa o scurta bulibaseala politica la cirma unei Rusii care dupa ce bulibaseala a trecut, seamana ca doua picaturi de apa cu Rusia tarista, apoi cu Rusia comunista. Aceasta “propaganda†se numeste minciuna crasa! Sunt maestri în materie! Mai sunt ei maestri si in alte domenii care de fapt tin de penal, dar aici…., nu-I bate nimeni. Este unicul domeniu din viata publica in care rusii sunt intr-adevar campioni mondiali! Celelalte domenii in care rusii au fost, sunt si probabil vor mai fi declarati sau acceptati campioni mondiali sunt…… propaganda pura. Un om normal, cu intelectul intact, chiar nedepasind un coeficient mediu, s-ar putea întreba dece cheltuie rusii bani de pomana dracului si nu numai o caruta, ci un vapor de bani, fiindca se stie ca pe cineva ai putea sa-l minti toata viata fara ca asta să sesizeze ca e mintit. O grupare de oameni poti s-o minti citava vreme fara ca adevarul sa iasa la suprafata. Dar sa minti toata lumea, tot timpul, pina la sfirsit, fara ca adevarul sa se afle, este imposibil! Da! Asta-i valabil, pentru indivizii de la gradul de oarecum “mintoÅŸi†în sus. Dar daca cei mintiti aflati ca intelect sub acest barem minim, cetateni cu un numar limitat de neuroni inca in stare functionala si ca atare cu posibilitati de perceptie, analiza si sinteza, extrem de reduse, acestia vor putea fi mintiti in masa si foarte multa vreme, pina cind mincinosul propagandist isi va atinge scopul. Chiar si astia vor afla adevarul, dar cind va fi mult prea tirziu! Un bun exemplu ar putea fi in zilele noastre locuitorii Crimeii care cu pieptul umflat de mindrie ca sunt rusi, au crezut ca Mama Rasii luindu-i la piept, le va da oua, unt, brinzica ÅŸi carnica, iar la marginea trotuarelor, cite vor fi avind ei acolo-n Crimeia, va curge de acum si pina la judecata de apoi lapte si miere. Au crezut! Acuma schiorlaie ca niste potai tamponate de tramway, tremura de frig, pensile le sunt in pom, prin magazine bate vintul si matele le chioraie de foame ca contrabasu’. Acuma ar vrea inapoi! Cind va veti pupa ceafa baieti! In privinta propagandei, din pacate tot excrocii au dreptate si numai naivii isi imagineaza ca propagandistii arunca banii la canal. Nu! Ii arunca ÅŸi ii seamana cu folos, fiindca coeficientul decerebratilor devine din ce in ce mai mare, iar de semanatori nu duc lipsa. Nu numai la noi sau in Crimeia. Peste tot in lume coeficientul celor dispuÅŸi să hapaie chioftelele aruncate de excroci este in masiva crestere. ÃŽn cea ce priveste teama autorului ca excrocheriile propagandistice practicate de Rusia vor prinde mai mult în ţările care deja au fo
Răspunde