De același autor
Revenirea explicită în politică a lui Traian Băsescu are toate șansele să provoace reverberații consistente pe scena politică românească.
După ce Traian Băsescu a fost votat președintele Mișcării Populare la congresul desfășurat sâmbătă la București, au apărut, previzibil, remarci ironice care făceau trimitere la alegerea lui Liviu Dragnea, fără contracandidat, în fruntea PSD. Comparația este însă una absolut superficială. Dacă Liviu Dragnea este practic produsul politic al partidului, pentru că fără PSD el nu reprezintă nimic deosebit în spațiul politic românesc, de partea cealaltă situația stă cu totul invers: fără Traian Băsescu, Mișcarea Populară e un actor politic nesemnificativ. Este și explicația pentru care fostul președinte și-a asumat un rol totuși ingrat, după ce a fost timp de zece ani președintele țării. A făcut-o pentru că știe că doar prin preluarea explicită de către el a conducerii Mișcării Populare, forța de atracție a acesteia poate crește semnificativ. El speră ca în acest fel sprijinul de care încă se bucură, de altfel în creștere, să se transfere în cât mai mare măsură către partid.
Fostul președintele a venit la congres după un tur de forță demonstrativ la Madrid, la congresul Partidului Popular European (PPE). Unde s-a întâlnit, între alții, cu doi comisari europeni, cu președintele PPE, Joseph Daul (al cărui invitat special a și fost, de altfel), cu fostul președinte francez Nicolas Sarkozy, dar și cu diaspora românească din Spania care, după cum s-a văzut la ultimele alegeri prezidențiale, poate influența indirect alegerile din țară. Traian Băsescu a dorit să exploateze oportunitatea oferită de organizarea la Madrid a celui mai mare congres PPE de până acum, pentru a se reconecta la scena politică europeană de vârf. Prin contrast, Klaus Iohannis a decis să rămână la București, deși fusese invitat și ar fi avut ocazia, de la nivelul funcției sale oficiale, să discute el cu prim-miniștri și șefi de stat de pe continent probleme precum criza refugiaților sau criza din Republica Moldova.
Traian Băsescu dispune în acest moment de un generos teren politic de joc. Pe mai multe direcții: 1) vidul de lideri politici de forță, mai ales pe segmentul de dreapta pe care îl vizează (aici trebuie inclus și Klaus Iohannis, care se și erodează rapid), incapabili să transmită mesaje de impact către alegători; 2) principalele două partide, PSD și PNL, sunt puternic uzate, pe fondul dezamăgirii generalizate față de întreaga clasă politică autohtonă; 3) temele de politică externă (criza migrației, conflictul din Ucraina și amenințările Rusiei, chiar Republica Moldova), atacate din perspectiva unui naționalism moderat, ocupă în acest moment un loc neobișnuit de important pe agenda publică, un teren pe care fostul președinte este extrem de confortabil și mult mai competent decât toți potențialii săi adversari; 4) chiar temele interne majore pe care le cultivă, influența exagerată a serviciilor secrete și posibilele derapaje din justiție, deși stârnesc destule controverse, nu sunt deloc artificiale și au ecou într-o parte a publicului.
Bineînțeles, are și vulnerabilități deloc neglijabile. Cea mai importantă fiind legătura cu Elena Udrea. Alături de uzura inevitabilă pentru un politician aflat atâta vreme în prim-planul vieții publice. Și are și adversari redutabili: în politică, în mass-media, în societatea civilă și, foarte probabil, în serviciile secrete. Unii dintre aceștia au fost la originea celor două suspendări. Iar o parte dintre foștii săi aliați și susținători au devenit între timp unii dintre cei mai înverșunați critici la adresa sa. O altă problemă pe care o are este aceea că intră pe un teren relativ delicat prin poziționarea sa pe un culoar naționalist, critic față de Bruxelles, Angela Merkel & co. Pentru că trebuie să facă asta, fără a lăsa să escaladeze emoțional masiv, la nivelul publicului, retorica antioccidentală.
Revenirea explicită în politică a lui Traian Băsescu are toate șansele să provoace reverberații consistente pe scena politică românească. La ambele sale capete. În segmentul de vârf, el va dori să profite de pe urma diviziunilor majore din interiorul PNL, care rămâne în realitate o construcție încă neînchegată, cu doi poli, vechiul PNL și fostul PDL, aflați în multe locuri din țară în situații conflictuale. E adevărat, există și un inhibant puternic: într-un „partid mare“, cel puțin pe moment, șansele accesului la funcții în administrație, la nivel local și central, sunt evident mai mari. Însă, deși Vasile Blaga se arată încrezător că nu vor fi defecțiuni în interiorul aripii pedeliste din PNL, nu aș subestima forța de atracție a lui Traian Băsescu printre foștii săi colegi, pe care i-a condus spre victorii în alegeri în repetate rânduri. De partea cealaltă, șansele reale ale micilor partide constituite recent de a trece pragul electoral sunt minimale, așa că vor fi nevoite să intre într-un anumit aranjament politic, sau doar electoral, cu Mișcarea Populară.
Mulți tind să trimită în derizoriu demersul politic al fostului președinte. Printre argumente fiind și acela că în sondajele de opinie cota sa de încredere este sub 20 de procente. Ce se uită însă e că, deocamdată, Traian Băsescu nu-și propune să câștige alegerile, ci doar să-și poziționeze partidul drept al treilea jucător politic ca importanță pe eșicherul românesc. Iar o formațiune politică de 10-12% va conta substanțial în ecuația politică din România.