De același autor
"Agentia trebuie sa se ocupe cu controlul declaratiilor, nu cu controlul averilor. Carei puteri ii apartine aceasta autoritate neprevazuta in Constitutie? Ce e aici? Un fel de CNSAS al averilor?!" Dincolo de feluritele motivatii, exprimate mai pe invaluite de parlamentarii UDMR si mai abrupt si colorat de cei din PRM sau PSD, izbucnirile nervoase de genul celor de mai sus descriu perfect starea de spirit a deputatilor si senatorilor carora li s-a pus in fata proiectul de lege privind Agentia Nationala de Integritate (ANI) initiat de Monica Macovei. Asa ca, iritati de multa vreme de ministrul Justitiei, ei au folosit prilejul pentru a-si descarca frustrarile, taind si modificand aproape cu voluptate paragraf dupa paragraf, pana cand din textul documentului nu a mai ramas mai nimic care sa sperie pe cineva in privinta nepotrivirilor legate de declaratiile de avere, a celor de interese si a incompatibilitatilor. Rezultatul e atat de diferit fata de ceea ce s-a propus, incat Monica Macovei a ajuns sa spuna ca, in conditiile acestea, mai bine ramanem cu forma actuala de monitorizare a declaratiilor facute de demnitari. Reactii asemanatoare au venit si din zona societatii civile, si chiar de la persoane care au avut in trecut confruntari destul de aprinse pe alte teme cu ministrul Justitiei.
De fapt, a inventaria modificarile aduse proiectului de lege cu pricina e practic inutil. Avand in vedere reactiile dure venite de la Bruxelles cu doar doua saptamani inaintea Raportului Comisiei Europene, care va propune un termen de aderare la UE pentru Romania si Bulgaria, guvernul va trebui sa scoata din maneca o solutie. O ordonanta de urgenta ar oferi o formula de rezolvare rapida, dar numai pe moment, pentru ca, pana la urma, aceasta va ajunge totusi in parlament, unde discutiile vor fi cu siguranta reluate din punctul in care ele sunt acum si in aceeasi maniera de abordare. Reactiile politicienilor nu sunt de fapt deloc surprinzatoare. Nimic nu i-a incurcat mai mult in ultimii ani ca aceste declaratii care, fiind usor accesibile pe Internet, au generat numeroase scandaluri mediatice. Asa a pierdut Adrian Nastase sefia Camerei Deputatilor si a ajuns sa fie marginalizat politic in PSD. Tot pe aceasta filiera a fost afectat Dan Ioan Popescu, care, dupa ce a fost ani in sir unul dintre greii fostului partid de guvernamant, a ajuns in punctul in care sa-si dea demisia din PSD. Si exemplele pot continua. Astfel de detalii sunt importante pentru a intelege cat de mare este miza aflata in joc.
Mesajul transmis de Olli Rehn si Franco Frattini de la Bruxelles e neechivoc: "Avem motive considerabile de ingrijorare in privinta angajamentului tuturor actorilor politici din Romania de a combate in mod efectiv, sustinut si ireversibil coruptia la nivel inalt". E foarte putin probabil ca politicienii care s-au apucat sa hacuiasca de zor proiectul ANI sa fie surprinsi de acest ton. Il asteptau, cu siguranta, plecand de la experientele din trecut. Aceste temeri au contat insa destul de putin, inclusiv in cazul liderilor unor formatiuni din coalitia de guvernamant, precum UDMR si PC. Din cel putin trei motive. Miza personala e prea importanta. Satisfactia de a-i da cu tifla Monicai Macovei era prea mare. In fine, oameni politici experimentati cum sunt cei din fruntea UDMR, de pilda, stiu ca, in ciuda aprecierilor taioase de genul celor de mai sus, e foarte putin probabil ca recomandarea Comisiei Europene de pe 26 septembrie privind data aderarii sa fie alta decat 1 ianuarie 2007, atat pentru Romania, cat si pentru Bulgaria. Prin urmare, riscurile asumate nu par ridicate din acest punct de vedere. Singura problema cu astfel de calcule abile e ca politicienii in cauza uita permanent sa ia in seama si efectele directe asupra opiniei publice, care tind sa devina pe zi ce trece tot mai considerabile. Poate PC si Dan Voiculescu nu au mare lucru de pierdut. Pentru o formatiune fara substanta, fara ideologie si fara electorat, astfel de ingrijorari sunt pana la urma inutile. Cu UDMR e insa altceva. Intervenind pe un forum de discutii de pe Internet, un maghiar spunea cateva lucruri relevante din acest punct de vedere. "Justitia, controlul demnitarilor ne privesc pe toti, iar in aceasta privinta UDMR voteaza consecvent impotriva interesului meu ca cetatean, indiferent de inregimentare politica sau etnica!" Atunci cand navighezi periculos de aproape de limita de intrare in parlament, astfel de ganduri ar trebui sa-i puna serios pe ganduri pe liderii formatiunii in cauza.