De același autor
Cum să nu fie simpatic electoratului un guvern care „dă“ bani și „ia“ dări? Până vine nota de plată. Oare o va plăti și de data aceasta altcineva în locul PSD?
Hotărât lucru: PSD e un partid cu adevărat norocos. Deși este direct sau indirect responsabil pentru câteva dintre cele mai dificile crize pe care le-a traversat România în ultimii 25 de ani, a reușit de fiecare dată să apară în ochii multora drept partidul competent, chiar dacă corupt, care reușește să repare ceea ce au stricat nepricepuții săi adversari politici. E partidul care repară, care care dă ceea ce ceilalți au luat. Primul cadou otrăvit l-a făcut Ion Iliescu atunci când a decis să împartă mici bucăți de teren agricol la toată lumea. Ceea ce i-a atras un imens val de simpatie în mediul rural și i-a asigurat victorii zdrobitoare în alegeri, dar a dat peste cap agricultura românească. Cu terenuri atât de fărâmițate, nu se poate lucra eficient. Polonezii au procedat cu totul altfel și au ajuns astăzi o forță agricolă de prim rang în Europa. Sigur că între timp situația s-a mai îmbunătățit. Terenurile agricole s-au coagulat în suprafețe mai mari, prin vânzări şi cumpărări succesive. Însă păcatul originar, care ne-a ținut pe loc din acest punct de vedere, rămâne. Cu toate acestea, foarte probabil găsești și astăzi destui fani ai lui Ion Iliescu prin satele românești.
Același Ion Iliescu, împreună cu PDSR, au patronat, din 1992 până în 1996, probabil cea mai cenușie perioadă din istoria postcomunistă a țării. În timp ce alte țări din zona est-europeană se reformau (cel mai spectaculos Polonia) și primeau influxuri investiționale masive, în România Guvernul Văcăroiu a fost ipostaza perfectă a stagnării: privatizări înghețate, subvenții masive în sectorul de stat (mai ales cele pe energie au dus la prăbușirea rezervelor valutare), o inflație care a ajuns la peste 200 de procente în 1993 și 1994. Guvernul Ciorbea, deși stângaci și măcinat de conflicte interne, și ulterior guvernele conduse de Radu Vasile și Mugur Isărescu au demarat totuși, în sfârșit, reformele care trebuiau făcute imediat după 1990. Restructurarea din sectorul minier a dus, de altfel, la declanșarea ultimei mineriade, cea din 1999.
În opoziție, PDSR a fost necruțător. Nu s-a sfiit să atace puterea de atunci, cu Emil Constantinescu și PNȚCD ca actori principali, nu doar pe acest subiect, ci și atunci când Bucureștiul a sprijinit intervenția occidentală în Kosovo, gest care avea să deschidă calea aderării la NATO și includerea României pe lista țărilor care aveau să intre în UE (în decembrie 1999, la Helsinki). Am asistat atunci la o adevărată „mineriadă antioccidentală“, căreia i s-au alăturat voci importante din presă. În final, marele beneficiar al reformelor macroeconomice stabilizatoare și al integrării euro-atlantice a fost chiar partidul care le-a blocat sau sabotat deschis înainte: Guvernul Năstase a preluat puterea triumfal la sfârșitul anului 2000, iar țărăniștii au dispărut de pe scena politică.
La doar șase-șapte ani distanță, Guvernul Tăriceanu, sprijinit în parlament de PSD, a reușit să pulverizeze toate echilibrele macroeconomice. În plină creștere economică, Executivul de atunci a reușit „performanța“ de a duce deficitul structural la aproape 9 procente din PIB, iar pe cel de cont curent (raportul dintre sumele în valută care intră și care ies din țară) la peste 13 procente. Cu toate acestea, nu cele două partide responsabile, PNL și PSD, au plătit prețul electoral pentru puzderia de decizii catastrofale. Din contra, chiar și astăzi o parte a populației vede în Călin Popescu-Tăriceanu nu principalul arhitect al dezastrului economic care a urmat, ci un premier simpatic și competent pe vremea căruia s-a trăit bine. Costul politic l-au plătit, și încă de o manieră dramatică, Traian Băsescu și Guvernul Boc, care, pentru a evita intrarea țării în haos, au recurs la măsurile de tăiere a salariilor pentru care sunt înfierați, sau în cel mai bun caz ironizați, și astăzi de pesediștii sau vechii liberali care se perindă pe micile ecrane. Deși alternativa ar fi fost dramatică: o situație similară cu cea din Grecia, cu precizarea că România, nefiind în zona euro, preocuparea UE pentru salvarea țării ar fi fost semnificativ mai mică. De altfel, mai toți economiștii serioși confirmă această analiză.
În fapt, victoria copleșitoare a USL în alegerile organizate la sfârșitul anului 2012 s-a bazat pe exploatarea până la saturație a unui discurs politic monocord, în care președintele și PDL i-ar fi nenorocit pe români tăindu-le salariile și pensiile. Pensiile nici măcar nu au mai fost tăiate, dar acuzația a rămas, inerțial, parte a atacurilor politice inițiate de liberali și pesediști. În astfel de situații, atunci când oamenii sunt afectați material direct, rațiunea se evaporează. Chiar dacă argumentele aduse în discuție sunt coerente. Nu e clar dacă, chiar și astăzi, după ce au asistat la drama derulată la Atena, românii au înțeles pericolul imens care a fost evitat prin asumarea măsurilor de austeritate luate cu patru ani în urmă.
Ne îndreptăm oare spre o repetare a istoriei? Guvernul Ponta, cu nemăsurată generozitate, oferă pe bandă rulantă cadouri financiare populației și cadouri fiscale companiilor. Ministrul Teodorovici vorbește despre salarii ale bugetarilor care ar urma să se dubleze. Apelând la o retorică devenită populară și prin unele cercuri din Europa care critică vehement politicile bazate pe austeritate. Numai că, la fel ca și în cazul acestora, nu reușește să ne explice coerent cine va acoperi financiar „lipsa de austeritate“. E tipul de discurs pe care l-am auzit și în vremea lui Tăriceanu. Cum să nu fie simpatic electoratului un guvern care „dă“ bani și „ia“ dări? Până vine nota de plată. Oare o va plăti și de data aceasta altcineva în locul PSD?