De același autor
PSD și aliații săi sunt exponenții unei puteri complet toxice, gata să treacă peste orice linie roșie, dacă interese majore sunt în joc.
Tot acest imens scandal al votului din diaspora ilustrează un fenomen de care suntem cu toții conștienți - emigrația masivă din ultimii zece ani -, dar ale cărui consecințe nu le-am realizat pe deplin. Deși am avut semnale. La alegerile din 2009, când votul din afara țării a contat în mod decisiv la alegerea președintelui. La referendumul de demitere a lui Traian Băsescu din vara anului 2012, când am avut un întreg bâlci pe seama numărului de alegători înscriși pe listele electorale care ar trebui luat în calcul, care pleca tot la separația dintre cei care stau în țară și cei din străinătate. Un scandal, e drept, absolut artificial, pentru că tot ceea ce trebuia făcut era să fie numărate CNP-urile celor cu drept de vot din baza de date a Ministerului de Interne!
Cert este că, deși în momentul de față cam 1 din 6 români locuiește în afara țării, raportul dintre numărul de secții din străinătate (294) față de cel din țară (peste 18.000) este de 1 la 60! Chiar dacă nimeni nu are pretenția unei parități, din evidente constrângeri logistice și financiare, discrepanța uriașă este absolut inacceptabilă. Pentru a face o comparație, Franța, cu circa 1,7 milioane de cetățeni cu rezidență în străinătate (deci jumătate din câți are România), a avut la ultimele alegeri prezidențiale (cele din 2012) peste 1.000 de secții de vot deschise în afara țării. În aceste condiții, cu o pondere atât de mare a populației cu drept de vot locuind în afara țării, nu mai putem continua ca până acum. Fie se mărește considerabil numărul de secții de vot din străinătate, pentru a ajunge la un raport rezonabil față de cel din țară (măcar de 1 la 10), fie se adoptă o formulă de vot prin corespondență. Altminteri, ajungem în situația în care continuăm să încălcăm, cu bună știință, una dintre prevederile fundamentale din orice Constituție democratică: dreptul la vot. Guvernul Boc a încercat la un moment dat să introducă votul prin corespondență, dar a renunțat până la urmă din cauza presiunilor UDMR, care se temea că riscă astfel să coboare sub pragul de intrare în parlament. Probabil că astăzi, văzând ceea ce se întâmplă, opoziția regretă că nu a insistat mult mai mult pe o temă nu doar perfect legitimă, ci care o avantaja direct, cel puțin pe termen mediu.
Numărul mare de votanți din străinătate mai introduce o distorsiune de analiză electorală puțin sesizată până acum. Conform datelor oficiale, prezența la vot în primul tur al prezidențialelor a fost de circa 53 de procente. Prin comparație cu anul 2009, a fost chiar un ușor regres. În fapt, un calcul tehnic corect ascunde o situație foarte diferită pe teren. Prezența la vot în țară a fost în realitate foarte ridicată, aproape două treimi din numărul de alegători! La asta ajungem când raportăm numărul celor care au votat (puțin sub 10 milioane) la numărul alegătorilor din liste care locuiesc în țară (în jur de 15 milioane). De aceea, nu este deloc simplu să aduci la urne în turul doi semnificativ mai mulți votanți. La cât poți duce peste cifra de 65 de procente? Problemele sunt la votul din diaspora. Acolo, la o populație de peste 3 milioane nu putem avea în condițiile actuale, cu numărul curent de secții de votare, din rațiuni logistice, o prezență la urme mai mare de 200.000.
Altfel spus, ca să înțelegem discrepanța uriașă, la un procent de participare la vot în țară de 65%, avem în afară unul de cel mult 6-7%. Cum o bună parte din voturile din afară sunt tradițional anti-PSD și cum emigrația românească este în creștere permanentă, realizăm că, dacă nu se schimbă fundamental procedurile actuale de vot, PSD obține un avantaj structural aproape imposibil de contracarat. Însă chestiunea nu este doar una de natură politică. Ea pune în discuție elemente fundamentale care condiționează, în ultimă instanță, apartenența unei țări la spațiul Uniunii Europene, unde astfel de cerințe sunt sacrosancte.
Problema e că, deși presiunea străzii este tot mai mare, deși Bucureștiul iese pe zi ce trece tot mai șifonat pe plan internațional, PSD nu este dispus să riște pentru nimic în lume câștigarea Palatului Cotroceni. Șmecheria cu demisia lui Titus Corlățean, un sacrificiu tactic menit să câștige timp pentru a îngheța situația votului din străinătate în cadrul limitativ actual, distorsionat în chip major, e o dovadă elocventă în acest sens. Cu alte cuvinte, puterea pesedistă nu este dispusă nici măcar să riște, indiferent de prețul politic și de daunele masive de imagine pe plan extern, să aibă fie și doar câteva zeci de mii de voturi în plus în diaspora. Voturi despre care știe, cu bun temei, că-i vor fi în mare parte defavorabile. Iar asta relevă natura fundamentală a actualului regim, acele elemente care țin să ne reamintească că, în ciuda retoricii revărsate mecanic de pe micile ecrane, nu toți sunt chiar la fel, cu toate că și opoziția are și ea destule păcate. PSD și aliații săi sunt exponenții unei puteri complet toxice, gata să treacă peste orice linie roșie, dacă interese majore sunt în joc. Oameni ca Victor Ponta, Dan Șova, Sebastian Ghiță, Olguța Vasilescu, Marian Oprișan sau Șerban Nicolae sunt dispuși să meargă oricât de departe pe acest drum, mai ales dacă premierul câștigă alegerile de duminică. Un avertisment avant la lettre de care ar trebui să ținem cont atunci când ne vom duce duminică la vot.