De același autor
Mentalitatea și comportamentul aleșilor sunt, în fond, o rezultantă a mentalității și comportamentului alegătorilor. Dacă ne uităm la ce scria Caragiale acum 100 de ani, vedem că, de fapt, nu s-a schimbat mare lucru între timp.
Dintr-un raport publicat recent de Consiliul Concurenței, reiese că, în medie, un kilometru de autostradă construit în România costă de 3 ori mai mult decât în Germania. De ce nu am reușit să finalizăm în toată această perioadă, spre deosebire de vecinii noștri din Ungaria, un număr rezonabil de kilometri de autostradă? S-au invocat tot felul de motive: nu am avut legi pentru exproprieri de terenuri, nu e bună legislația în materie de achiziții publice, nu am avut bani (inițial), iar după ce am avut la dispoziție fonduri europene nu am reușit să atragem banii prin proiecte...
În fapt, principalul motiv este incapacitatea cronică a administrației publice românești, la nivel local și central, de a gestiona atât chestiunile curente, cât și proiectele de investiții. Scandalul maidanezilor e doar o altă ilustrare concretă a acestei realități. Putem schimba 100 de guverne la București, dincolo de unele bune intenții punctuale, lucrurile nu se vor îmbunătăți substanțial. Pentru că această administrație – e vorba de zeci de mii de oameni, cu acest tip de comportament – va rămâne pe loc. O perspectivă dezolantă care îi face pe mulți părinți, într-o proporție alarmantă, să-și îndemne copiii să plece din țară.
Sunt în țară unele servicii publice care funcționează relativ decent. Dar, pe de altă parte, la un birou de evidență a populației aflat la doi pași de guvern nu numai că trebuie să te înghesui într-o cameră meschină și dezolantă de vreo 10 mp, dar ești nevoit să alergi după timbre fiscale (de ce, astăzi, când se emit bilete de avion electronice, mai utilizăm încă timbre fiscale, iată e o enigmă greu de înțeles!).
Bun, am înțeles, e greu cu autostrăzile. Dar ce ne-a împiedicat să avem operante măcar câteva artere rutiere strategice, modernizate, marcate și semnalizate corespunzător, cu porțiuni de drum cu trei benzi pentru a degaja circulația, cu drumuri de centură ocolitoare civilizate? De pildă, unul dintre drumurile cele mai aglomerate din România, între Cluj și Oradea, nu e doar un adevărat coșmar pentru șoferi, ci și un coșmar fonic și ecologic pentru oamenii din orășelele de pe traseu pe sub ferestrele cărora trec nonstop convoaie nesfârșite de tiruri. E plină țara de șantiere nefinalizate de ani și ani de zile. Pentru a termina celebrul Empire State Building, înalt de 381 de metri, cu tehnologia din 1930, a fost nevoie de doar 16 luni. În Iași, la 200 de metri de prefectură și primărie, un șantier deschis în fața Halei Centrale e încă neterminat după zece ani de la demararea lucrărilor.
Ce i-a împiedicat pe primarii din orașele noastre să câștige bani din parcări? Investițiile sunt minimale. E nevoie doar de o barieră, de un aparat de taxat, așa cum vezi peste tot prin Austria sau Germania, și de controale care să-i amendeze pe cei care parchează în zone interzise. Astfel de lucruri simple, absolut abordabile în plan financiar, au un impact semnificativ asupra calității vieții noastre cotidiene.
Neputința și ineficiența administrației publice sunt copleșitoare. Nu neapărat pentru că funcționarii sunt incompetenți, deși și asta devine tot mai mult o problemă în ultima vreme când clientelismul politic a atins cote nebănuite, ci datorită procedurilor învechite, lipsei unui know-how instituțional de bază, mentalității în care ultimul element luat în calcul este clientul, adică cetățeanul.
Protestele din aceste zile legate de Roșia Montană au, în fond, o bătaie mai largă, exprimând o insatisfacţie extinsă şi profundă faţă de întregul establishment politic autohton. Cum ieșim din impas? Trebuie să scăpăm de politicienii corupți care ne conduc. Să vină oameni curați şi eficienți în locul lor. Sună bine, dar sunt doar vorbe goale. De exemplu, în ultimii zece ani au apărut o mulțime de tineri politicieni. Dar, din păcate, soluția nu este una de natură biologică. Biologia nu salvează România. Mulți dintre ei sunt după chipul şi asemănarea lui Victor Ponta: inconsistenți, incompetenți, iresponsabili și aroganți. Pe de altă parte, dacă cineva de bună credință acceptă totuși, la un moment dat, o funcție publică de răspundere devine imediat suspect în ochii celor din jur.
Trebuie să privim cu obiectivitate caracteristicile dominante care descriu societatea românească pentru a înțelege lucrurile cu adevărat. Ieșim în stradă isterizați doar atunci când se întâmplă câte o nenorocire, ca aceea cu copilul ucis de câini, dar la alegeri nu se întreabă mai nimeni cum s-a cheltuit bugetul local și ce a făcut primarul eternizat în funcție. Mentalitatea și comportamentul aleșilor sunt, în fond, o rezultantă a mentalității și comportamentului alegătorilor. Dacă ne uităm la ce scria Caragiale acum 100 de ani, vedem că, de fapt, nu s-a schimbat mare lucru între timp. //