De același autor
Prin capacitatea organizatorică, prin activismul militant și prin determinarea de care dă dovadă în acapararea, gestiunea și prezervarea pârghiilor de putere, PSD nu are egal în peisajul politic românesc.
„Ce partid de doi bani! Nici preşedintele, nici măcar pupilul (e vorba de Tudor Chiuariu) care își datorează cariera politică lui Fenechiu și a ajuns, la rândul său, ministru cu ajutorul acestuia, nu «comentează decizia Justiţiei». Așa vă ia Gaia pe toți și voi vă pitiți! De parcă ar fi Justiția Divină! Cel mai bun ministru la Transporturi, de câțiva ani încoace, care a deblocat fondurile UE, a făcut să se rușineze fetele mari din PNL!“ (Liga Olguța Vasilescu, primarul Craiovei, vicepreședinte PSD, pe pagina sa de Facebook)
Putem comenta în diferite feluri afirmațiile Olguței Vasilescu. Am putea vorbi, de pildă, despre o mostră de agresivitate și dispreț din partea unui important lider PSD față de justiție și, până la urmă, față de ideea de stat de drept. Dacă ieșim însă din sfera discuțiilor care țin de valori și de morala politică, atitudinea Olguței Vasilescu explică foarte bine de ce PSD controlează ferm de peste două decenii majoritatea pârghiilor de putere din țară.
Două sunt premisele sale esențiale de acțiune: 1) prietenii politici trebuie nu doar recompensați, ci și protejați necondiționat, indiferent de circumstanțe; 2) adversarii trebuie anihilați sau, dacă acest lucru nu e posibil, măcar intimidați. Iar structurile de orice fel, nu doar cele explicit politice, precum primăriile, consiliile locale sau cele județene, ci și cele teoretic independente trebuie acaparate sau, din nou, dacă acest lucru nu este posibil, blocate.
PSD a avut permanent grijă să poată exercita o influență considerabilă asupra tuturor organizațiilor care contează în ecuația de putere din țară. De pildă, atunci când partidul era în opoziție, reprezentanții săi din consiliile de administrație din radioul şi televiziunea publică erau chemați periodic la partid și instruiți. Uneori primeau SMS-uri cu dispoziții de ultim moment chiar în timpul consiliilor de administrație. Asta se întâmpla în condițiile în care USL avea oricum la dispoziție cel puțin două redutabile platforme de propagandă, Antena 3 şi Realitatea TV (ulterior Sebastian Ghiță a inventat o altă televiziune de știri, România TV, direct arondată lui Victor Ponta și PSD) și câteva website-uri care trebuiau să furnizeze materie primă de atac canalelor de știri, atunci când persoane sau instituții trebuiau discreditate. La fel se întâmpla și în cazul altor instituții, importante ca vehicule de control, de presiune sau pentru accesul la resurse. Faceți o comparație între maniera în care era tocat, hărțuit, PDL de către opoziție atunci când se afla la guvernare și ceea ce se întâmplă acum. Sigur că ponderea din parlament e cu totul alta, iar PSD deținea, prin Mircea Geoană, și președinția Senatului, dar explicația nu ține doar de acest gen de cifre, ci, în principal, de atitudinea diferită.
Acest tip de influență extinsă asupra structurilor formale sau informale de putere din țară a rămas în picioare neîncetat din ‘90 încoace, evident cu amplitudini diferite, după cum partidul controla sau nu Palatul Victoria și Palatul Cotroceni. Prin capacitatea organizatorică, prin activismul militant și prin determinarea de care dă dovadă în acapararea, gestiunea și prezervarea pârghiilor de putere, PSD nu are egal în peisajul politic românesc. Două au fost elementele care au permis pesediștilor să domine categoric acest spațiu. Primul este acela că, practic, au moștenit toate aceste structuri de la fostul regim comunist. În bună măsură, parte din oportunism, parte din convingere, oamenii din interiorul acestora s-au raliat FSN/PDSR/PSD încă din primele zile ale noii puteri. Și chiar dacă mulți dintre cei de la începutul anilor ‘90 nu mai sunt activi, familiile și apropiații lor au rămas în sistem, în înțelesul cel mai larg al termenului. De aceea, atunci când partidul a pierdut guvernarea, în 1996 și în 2004, deși adversarii săi politici au făcut schimbări la vârf, noile conduceri numite s-au confruntat în mare parte cu o birocrație internă și adesea cu sindicate ostile rămase loiale, chiar dacă nu pe față, PSD.
În al doilea rând, partidul a avut permanent grijă ca oamenii săi din structurile cheie, evident, parte din clientela lor politică, să fie nu doar loiali, ci și capabili fie să exercite puterea, fie să-i încurce eficient pe cei care o dețin, atunci când aceștia proveneau din alte partide. Spre deosebire de PSD, atât CDR, cât și, într-o măsură mai mică, PDL și-au promovat clientela de partid fără să ia în calcul acest element esențial. Au numit o mulțime de directori sau președinți de consilii de administrație care s-au dovedit a fi doar niște simple marionete manevrate de rețelele de influență interne din organizații. Cum nici păcatul omenesc al corupției nu i-a ocolit pe o parte dintre ei, impactul public a fost, previzibil, dezastruos. Așa se face că, deși în materie de corupție pesediștii sunt cu cel puțin un ordin de mărime peste oamenii din alte partide, abilitatea cu care acționează, amploarea rețelelor în interiorul cărora operează și agresivitatea cu care își atacă adversarii fac ca blamul să cadă într-o măsură disproporționat de mare mai degrabă asupra acestora din urmă. În cel mai bun caz, această percepție publică distorsionată ajunge la bine cunoscuta marotă: toți sunt la fel! Ceea ce este, evident, total inexact. Un important lider politic român descria de o manieră memorabilă diferența: PDL a făcut rău, atunci când acest lucru s-a întâmplat, mai ales din prostie sau din incompetență. PSD este însă competent în a face rău. //