De același autor
Problema nu e neapărat faptul că UDMR a decis să iasă public cu un document privind autonomia Ținutului Secuiesc, ci că toate aceste discuții au loc într-un climat extern exploziv.
„Observatorii ruși spun că voturile au fost numărate în camere prea mari și că procesul în ansamblul său nu a corespuns standardelor internaționale în materie“, scrie cotidianul londonez The Guardian în ediția din 19 septembrie. La rândul său, canalul de știri Russia Today speculează că rezultatul final ar putea fi falsificat, menționând în acest sens nivelul extrem de ridicat („nord-coreean“) al prezenței la vot. Pentru a clarifica lucrurile, nu e vorba de referendumul din Crimeea, ci de cel recent, legat de independența Scoției.
Dincolo de tupeul proverbial al propagandei moscovite, care nu încetează niciodată să ne uimească, e de remarcat atenția specială pe care a acordat-o Rusia evenimentului și sprijinul declarat pentru susținătorii independenței Scoției. Pentru regimul Putin, o desprindere a Scoției de Marea Britanie ar fi fost o adevărată mană cerească. Din multe puncte de vedere. Mai întâi, pentru că procesul în sine promova ideea organizării unor „referendumuri“ prin toate așa-numitele „regiuni înghețate“. În al doilea rând, slăbirea și decredibilizarea Marii Britanii, principalul aliat al Americii în Europa, membru permanent în Consiliul de Securitate, ar fi fost privită cu mare bucurie la Moscova. Mai ales, și iată că ajungem la al treilea și probabil cel mai important motiv, un astfel de rezultat ar fi acționat ca un impuls major pentru o serie întreagă de procese similare în interiorul UE. Catalonia și Țara Bascilor în Spania, Lombardia în Italia, Flandra și Valonia în Belgia, poate chiar Bavaria sunt toate exemple în acest sens. Or, ce poate fi mai apetisant pentru Rusia decât o UE dezarticulată, blocată de tensiuni interne, pacifistă, incapabilă să se opună puterii expansioniste de la Răsărit.
Ultimele evenimente ne afectează și pe noi. Și încă foarte direct. Și nu doar pentru că luptele din Ucraina au loc la doar câteva sute de kilometri de granița țării sau din cauza Transnistriei. Ci pentru că, în acest context, chestiunea Ținutului Secuiesc capătă o altă dimensiune. Problema nu e neapărat faptul că UDMR a decis să iasă public cu un document privind autonomia Ținutului Secuiesc, ci că toate aceste discuții au loc într-un climat extern exploziv. Experimentații politicieni din UDMR au utilizat adeseori astfel de „nade politice“ în ultimele două decenii. Fiind în marea majoritate a timpului, după 1996, la guvernare, au încercat să contracareze astfel uzura inerentă a puterii. Fie că e vorba de plăcuțele bilingve, fie că e vorba de limba de predare din universități. E adevărat, până acum, nu s-a ieșit oficial niciodată cu un document atât de radical. Însă și constrângerile cu care se confruntă astăzi UDMR sunt diferite. Iar documentul cu pricina nu are nicio valoare concretă ca inițiativă legislativă și, de fapt, nu creează nici o presiune asupra partenerilor din coaliția guvernamentală, pentru că presupune schimbarea Constituției. Ceva imposibil în anii următori, dacă ne uităm la configurația actuală a parlamentului, și destul de greu de realizat chiar și pe termen mediu.
Pentru UDMR, inițiativa în cauză e foarte probabil doar o mișcare tactică pentru a da ceva susbstanță demersului prezidențial al lui Kelemen Hunor și a-i contracara pe radicalii maghiari nu doar din țară, ci și din Ungaria. Am mai văzut mișcări de acest gen în trecut, ca reacții la erodarea electoratului tradițional al Uniunii în favoarea lui László Tökés și a Partidului Civic Maghiar. Însă, acum, gestiunea acestui tip de echilibristică politică e semnificativ mai dificilă. Din cel puțin trei motive. Primul, ascensiunea extremiștilor naționaliști de la Jobbik (anti-UE, cu simpatii afișate pro-Putin) în Ungaria (au luat peste 20 de procente la ultimele alegeri!), ceea ce a obligat și FIDESZ-ul lui Viktor Orbán, partidul de guvernământ, să-și radicalizeze și el discursul, dincolo de ceea ce ne obișnuise deja. În al doilea rând, Crimeea și demersul de independență din Scoția (chiar dacă eșuat) au stimulat porniri separatiste în toată Europa. În al treilea rând, conducerea UDMR trebuie să se ralieze într-un fel la discursul politic oficial de la Budapesta, de esență naționalistă, practicat de cabinetul Orbán. Să nu uităm că majoritatea populației maghiare din România este conectată direct la viața politică din Ungaria prin intermediul canalelor de televiziune prin cablu.
Mai există însă probabil și o parte nevăzută a întregii chestiuni. Am putea presupune că Victor Ponta și PSD sunt reținuți în reacții pentru a nu tulbura apele în coaliția guvernamentală. Iată însă că nici Traian Băsescu nu a ieșit la rampă cu declarații contondente, deși duplicitatea premierului putea fi ușor și destul de eficient exploatată electoral. Iar Elena Udrea, candidatul partidului sprijinit de președinte, s-a mulțumit și ea să facă doar declarații critice moderate, lucru relativ surprinzător atunci când te bizui în mare măsură pe electoratul din Ardeal. Motivul principal este acela că inițiativa legislativă, fără efecte concrete reale, a UDMR este văzută de principalele cercuri de putere din România mai degrabă ca un demers relativ benign, care are meritul de a descuraja acțiuni potențial mult mai periculoase și mai destabilizatoare, precum masive și violente proteste de stradă, care ar putea fi instigate de extremiști (precum cei de la Jobbik), cu sprijin, de ce nu!?, din partea serviciilor secrete ruse. //
CITEȘTE ȘI