De același autor
În actualul context european și internațional, este tot mai puțin probabil ca problema statului de drept și a justiției din România să mai reprezinte o mare preocupare de acum înainte pentru actorii occidentali care în trecut au fost foarte activi pe această direcție.
Dacă nu se va ajunge la o sentință cu executare la recursul procesului lui Liviu Dragnea, avem toate șansele ca după 11 octombrie să consemnăm o situație inedită, cu un prim-ministru trimis în judecată într-un proces penal și cu liderul celui mai important partid politic din țară - cel care controlează guvernul, majoritatea structurilor din aparatul administrativ la nivel central și local și cea mai mare parte a regiilor și organismelor influente de reglementare și control - condamnat, chiar dacă cu suspendare, pentru fraudă electorală la referendumul din 2012. Și mai trebuie făcute încă două observații: 1) nu am mai auzit, ca în trecut, voci externe care să ia poziție față de astfel de situații; 2) se va statornici astfel impresia în rândurile activului de partid, și nu doar cel pesedist, că nu e obligatoriu ca problemele penale ale liderilor să-i elimine pe aceștia de pe eșichierul politic.
În actualul context european și internațional, este tot mai puțin probabil ca problema statului de drept și a justiției din România să mai reprezinte o mare preocupare de acum înainte pentru actorii occidentali care în trecut au fost foarte activi pe această direcție. Crizele majore cu care se confruntă vechiul continent, de la aceea a zonei euro la conflictul din Ucraina și mai ales la problema migrației, cu toate terminațiile ei din Orientul Mijlociu, au confiscat aproape în întregime disponibilul de atenție al liderilor din principalele cancelarii occidentale. Când este pus în discuție chiar viitorul UE în actuala formulă, e greu de crezut că acest gen de subiecte își vor mai găsi un loc privilegiat pe agenda europeană. Iar impactul asupra evoluțiilor politice interne ar putea fi unul semnificativ.
Profitând de vidul de putere existent în acest moment în PSD, cu un Victor Ponta în postura de figurant, Liviu Dragnea are toate șansele ca, în ciuda situației sale juridice precare, să obțină, prin votul direct al membrilor de partid, o legitimitate de care nu s-au bucurat niciunul dintre ultimii președinți PSD. De pe această platformă, controlul său asupra cabinetului, condus formal de Victor Ponta, nu poate decât să se extindă. În aceste condiții, e puțin probabil ca Dragnea să-și dorească o schimbare a premierului. Mai ales pentru că știe că situația sa juridică nu-i permite să ocupe el poziția de șef al guvernului. Așa că, probabil, îi convine situația actuală în care la Palatul Victoria stă în capul mesei o marionetă politică. Cum șansele ca moțiunea de cenzură introdusă de PNL să treacă sunt minimale, Victor Ponta are asigurat mandatul de premier, cel puțin până februarie 2015. Singura vulnerabilitate reală după această dată ar fi o basculare a lui Gabriel Oprea. Însă nici marja de joc a acestuia din urmă nu este neapărat generoasă. E discutabil că UNPR va putea depăși singur pragul electoral, așa că și el și partidul său au nevoie de o „rachetă purtătoare“. Și cine altcineva decât PSD ar putea juca acest rol?
De partea cealaltă, PNL ar putea lua în calcul o eventuală alianță postelectorală cu UNPR, însă și pentru liberali, și pentru Cotroceni varianta cu Gabriel Oprea prim-ministru ar fi una extrem de costisitoare în plan politic. Spre deosebire de cel al PSD, o parte a electoratului potențial al PNL este sensibil mai intolerantă față de acest tip de compromisuri. Nu e vorba neapărat de zona de sprijin tradițională a partidului, însă problema liberalilor este că, în cazul unei bătălii doar la nivelul rețelelor electorale și al nucleelor dure, pierd la pas în fața PSD. Numai o mobilizare a segmentului suplimentar de alegători care i-a adus în trecut victoria lui Traian Băsescu și, ultima oară, lui Klaus Iohannis le poate asigura succesul electoral. Or, acest electorat este mult mai pretențios și mai sensibil la ceea ce consideră a fi compromisuri politice inacceptabile.
Tocmai această ultimă observație face ca peisajul electoral autohton să fie în fapt mult mai impredictibil decât lasă impresia în prezent aparenta sa consolidare, cu două mari blocuri politice: PSD și PNL. Există, încă difuz, un masiv potențial de vot antisistem. Mai ales liberalii, care par total neinspirați și neatractivi ca opoziție în momentul de față, sunt vulnerabili din acest punct de vedere. Rămâne de văzut dacă cele câteva formațiuni mai mici existente în prezent vor putea coagula în viitor o formulă de alianță (context în care Traian Băsescu poate juca un rol semnificativ) sau vor rămâne în continuare fragmentate, lăsând terenul de joc sub controlul actorilor politici tradiționali.