De același autor
„Un Bruxelles triumfător compară Brexit cu cel de-al Treilea Reich“, titrează un comentariu apărut vinerea trecută în secțiunea de opinii din The Telegraph. Autorul citează dintr-un alt comentariu, semnat de Giles Merritt, președintele fondator al think-tankului Friends of Europe (considerat de către Evans-Pritchard un fel de Înalt Prelat al ortodoxiei UE), pe website-ul organizației. Aserțiunea, fără îndoială șocantă, trebuie văzută în context. Giles Merritt plecând de la observația, în mare parte adevărată, că maniera în care decurg până acum negocierile legate de Brexit ilustrează enorma forță a Uniunii Europene. „Mulțumită Brexit-ului, valoarea proiectului european apare în adevărata sa lumină.“ Un element pe care el îl consideră la fel de relevant, din punctul de vedere al istoriei vechiului continent, precum apariția celui de-al Treilea Reich sau Revoluția Rusă.
Din perspectiva britanică, mai ales printre adepții Brexit-ului, astfel de enunțuri ilustrează, din nou nu fără temei, intenția relativ larg răspândită la Bruxelles, adesea chiar exprimată deschis, de a face din procesul de desprindere a Marii Britanii de UE un caz școală de „pedeapsă disciplinară“ aplicată unui fost membru rebel. Or, când o astfel de viziune devine dominantă, interesul și atenția acordate relațiilor viitoare dintre Uniune și o țară de peste 60 de milioane de oameni, a doua economie din Europa după Germania, un stat-cheie în arhitectura de securitate continentală și globală, capătă un rol periferic. Așa că, de o parte și de alta a Canalului Mânecii, frustrările, resentimentele se amplifică și se acutizează. În unele cercuri politice și intelectuale, ideea de „a-și lua revanșa“ nu doar față de britanici, ci și față de anglo-saxoni în general a devenit aproape irezistibilă după Brexit.
Entuziasmul lui Merritt privind forța nestăvilită a proiectului european ar trebui privit cu precauție. E suficient să amintim o declarație recentă a premierului polonez, care într-un interviu radio a susținut că țara sa ar fi îndreptățită să ceară Germaniei despăgubiri pentru pierderile suferite în cel de-Al Doilea Război Mondial. În fapt, este un déjà vu, în timpul crizei datoriilor Greciei am auzit aceleași tip de declarații și la Atena, care vin pe fondul conflictului acut care există în acest moment între Varșovia și Berlin, direct și via Comisia Europeană. Iar relațiile cu Ungaria sunt la fel de dificile, ca să folosim un eufemism. O lectură a comentariilor care însoțesc articole precum cele referitoare la Brexit sau cel publicat de Financial Times sâmbăta trecută despre pretențiile Poloniei față de Germania este extrem de instructivă, dar, în egală măsură, și extrem de deprimantă. Vedem cum ies la suprafață, în valuri, resentimente istorice pe care le credeam îngropate. Englezii regretă că au contribuit la eliberarea Franței și, în general, a Europei de ocupația nazistă.
Iar toate aceste evoluții au consecințe. Sigur, multe dintre deciziile politice luate la Varșovia sau Budapesta sunt criticabile, dar cel puțin la fel de discutabile sunt și demersurile Bruxellesului de a încerca să impună în Est politici precum legiferarea căsătoriilor gay sau abordările în materie de migrație, fără a ține cont de condițiile și sensibilitățile locale. În plus, preconizata formulă a unei Europe cu două viteze, indiferent de maniera în care va fi ea împachetată, alimentează resentimente în Est, riscă să creeze o falie tot mai adâncă între cele două spații de pe continent.
Prin această lupă nouă, a unei lumi în prefaceri profunde, în care vechile certitudini pur și simplu se evaporează, ar trebui să privească și România evoluțiile din Europa, inclusiv din imediata noastră vecinătate. De exemplu, ceea ce se întâmplă în Balcani, unde Moscova a mers până într-acolo încât să orchestreze o încercare de asasinat a premierului din Muntenegru pentru a împiedica integrarea țării în NATO. Din același motiv ar trebui să privim cu alți ochi, foarte diferiți de cei de acum 7-8 ani, și alte evoluții, precum consolidarea militară a Rusiei în Marea Neagră sau decuplarea accelerată a Turciei de spațiul occidental, inclusiv de NATO. La fel, apropierea tot mai pronunțată a Ungariei de Rusia, fapt care a ajuns să stârnească îngrijorare la sediul NATO privind posibile „scăpări de informații“, sau acaparea de către Moscova a unor cercuri politice și structuri economice importante în Bulgaria schimbă semnificativ peisajul geopolitic european, chiar dacă o reașezare a sferelor de influență de pe continent nu pare neapărat probabilă. Problema e că pentru marea majoritate a politicienilor și mass-media din România lucrurile par înghețate într-o fotografie euro-atlantică și europeană care a devenit între timp una tot mai difuză.